René, eigenaar van VOS Den Bosch en VOS Zanddonk in Waalwijk, leeft en ademt Citroën: ‘Het is een zeer dynamisch en veelzijdig merk, waarbij rijcomfort en -plezier, innovatieve technologie en design voorop staan.’ Zijn grote passie voor het merk is niet zo vreemd, aangezien René is opgegroeid met Citroën. ‘Mijn opa is 75 jaar geleden autobedrijf VOS begonnen en 50 jaar geleden is mijn vader in Genderen zich gaan toeleggen op het merk Citroën. Als klein jochie liep ik graag in de garage rond; ik keek mijn ogen uit.’ Aanvankelijk ging René als automonteur aan de slag en sinds 1990 staat hij aan het roer van het bedrijf. ‘Dankzij mijn technische achtergrond kan ik makkelijk communiceren met de werkplaats. Maar de ontwikkelingen op het gebied van elektronica en technische systemen gaan tegenwoordig zó razendsnel. Dat is voor mij haast niet meer bij te houden. Gelukkig werken hier zeer bekwame technici en monteurs, die graag hun tanden in deze materie zetten.’
Kick
Ook Sander kwam op jonge leeftijd in aanraking met Citroën: op zijn dertiende ging hij auto’s wassen bij VOS. ‘Tijdens mijn opleiding aan de Business School IVA Driebergen ben ik stage gaan lopen op de verkoopafdeling. Van de eerste keer dat ik een auto verkocht, kreeg ik een enorme kick. Dit was een Xsara Picasso aan een echtpaar uit Nijmegen; een moment dat ik nooit zal vergeten.’ Inmiddels werkt Sander al bijna twintig jaar met veel plezier voor het familiebedrijf. ‘Citroën VOS is een nuchter en laagdrempelig bedrijf dat met beide voeten op de grond staat. Het motto ‘VOS, gewoon goed’ trekt hij door in zijn gehele bedrijfsvoering. Geen van de werknemers spreekt hem aan met u, zijn bureau staat midden in de showroom tussen de auto’s en René is altijd in voor een grapje. Ook zegt hij waar het op staat.’ René licht zijn zelfbedachte motto toe: ‘Ik houd niet van geneuzel en gezeur; je moet ervoor zorgen dat je de dingen gewoon goed doet.’
Groeikansen
Sinds september is Sander de vestigingsmanager van de nieuwe locatie in Den Bosch. ‘Deze uitbreiding is een uitvloeisel van de netwerkherstructurering van Citroën Nederland. Met deze nieuwe vestiging verstevigen we onze positie’, zegt Sander. René vult aan: ‘Er liggen hier volop groeikansen. We zien bijvoorbeeld in Den Bosch een grote interesse in private lease; in de grote stad is de populatie nu eenmaal anders samengesteld dan in Waalwijk en omgeving. Daarnaast is er ook hier volop bedrijvigheid. Vanuit ons business centre kunnen we diverse zakelijke mobiliteitsoplossingen bieden voor zowel kleine lokale ondernemers als grote toonaangevende bedrijven: van lease tot op- en ombouw van bedrijfsauto’s.’
Geliefd
Citroën heeft een rijke historie op het gebied van bestelwagens: de huidige range stamt af van een lange reeks Citroën-bedrijfswagens, die in 1928 is begonnen met de C4 Fourgonin. En als pionier wordt de 2CV AU-voorwielaangedreven bestelwagen uit 1951 in snel tempo een cultwagen. ‘Maar ook onze huidige modellen zijn zeer geliefd. Zo is de nieuwe Berlingo Van uitgeroepen tot ‘Van of the year 2019’, vertelt René. Sander legt uit waarom: ‘Het model is toekomstbestendig, zit boordevol technologische vooruitgang om de bestuurder te helpen en financieel voordeel te bieden aan de eigenaar of wagenparkbeheerder.’ Er zijn onder meer twintig veiligheids- en rijhulpsystemen mogelijk, waaronder een Overload Indicator. ‘Dit unieke systeem waarschuwt de gebruiker wanneer het laadvermogen wordt overschreden. Hiermee worden de naleving van regels gewaarborgd en de veiligheid vergroot’, vertelt Sander. Ook de nieuwe Citroën C5 Aircross is een geliefd model. ‘Dit is een van de meest comfortabele modellen binnen het segment met twee unieke innovaties van Citroën: vering met Progressive Hydraulic Cushions en Advanced Comfort Seats. Het is net een vliegend tapijt!’
Groot effect
Het automerk kan teren op een roemrijk verleden, maar richt zich ook altijd op de toekomst. De komende vijf jaar verandert er wellicht meer dan de afgelopen vijftig jaar, verwacht Sander. ‘Vanaf 2030 mogen er in Nederland geen nieuwe auto’s meer worden verkocht die broeikasgas uitstoten. Dat heeft een groot effect op autofabrikanten, pomphouders alsook de werkplaats van autobedrijven.’ In Nederland zijn ruim acht miljoen personenvoertuigen, waarvan nu slechts 3 procent geheel of gedeeltelijk elektrisch. Er is dus nog een lange weg te gaan. Toch blijft Réne - nuchter als hij is - er rustig onder: ‘Er wordt een hoop paniekvoetbal gespeeld. Als je het mij vraagt, hebben waterstofauto’s de toekomst; binnen een paar minuten heb je een volle tank en je hebt een grotere actieradius. Maar wat de toekomst ook brengt, ik verwacht dat Citroën, net als in het verleden, ons blijft verrassen met innoverende en spraakmakende modellen.’
Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Marloes Kemps