Het afgelopen jaar liep het storm bij Acer; het massale thuiswerken zorgde voor een enorme run op apparatuur en support. ‘We hebben een goede omzetgroei gerealiseerd. Maar de coronacrisis brengt ook voor ons de nodige uitdagingen met zich mee; een tekort aan chips, langere levertijden en oplopende transportkosten’, vertelt Bart. Ondanks de mooie omzetcijfers is het voor de country manager geen reden om rustig achterover te leunen. ‘Je moet blijven ondernemen. Daarom zijn we volop bezig met nieuwe initiatieven, zoals de onlangs gelanceerde DaaS-oplossing.’
Snel op- en afschalen
Afnemers betalen maandelijks of per kwartaal een vast bedrag voor het gebruik van de apparatuur en geavanceerde Google Cloud-oplossingen, zoals Google Workspace en Chrome Enterprise, gedurende een afgesproken looptijd. De configuratietool op de website van Acer maakt snel inzichtelijk wat de kosten zijn. ‘Ondernemers hoeven geen kapitaalinvestering te doen en kunnen met een DaaS-oplossing eenvoudig op- en afschalen. Ideaal bijvoorbeeld voor bedrijven die plots een snelle groei doormaken en niet direct over werkkapitaal beschikken’, aldus Bart. Met DaaS heeft Acer volgens hem meer te bieden dan enkel een financieringsvorm. ‘Apparaten worden gebruiksklaar bezorgd en daarnaast zijn in het vaste bedrag onderhoud, beheer en reparatie meegenomen Bovendien zijn gebruikers verzekerd van de meest geavanceerde beveiliging zoals hardware-encryptie, mobile device management en beheer op afstand.’
Continuïteit
Met het nieuwe businessmodel verwacht Acer meer klanten aan zich binden. ‘Het zorgt uiteindelijk voor continuïteit in onze organisatie. We weten wanneer een contract afloopt en kunnen hierop anticiperen. Klanten kunnen bijvoorbeeld het contract verlengen, een nieuwe overeenkomst afsluiten of de apparatuur van ons overnemen.’ Ook consumenten kunnen voor een DaaS-oplossing bij Acer terecht. ‘Met Device as a Subscription willen we graag ook deze doelgroep bedienen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je zoon of dochter gaat studeren en er tijdelijk een extra computer nodig is.’ Bij alle DaaS-oplossingen is het risico verschoven naar Acer, dat als eigenaar verantwoordelijk blijft voor de goede werking van de apparatuur. Bart: ‘Het dwingt je als organisatie nog meer om je klanten tevreden te houden. Die uitdaging gaan wij graag aan.’
Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Kees Bennema