Opdrachtgevers staan soms even raar te kijken, als zij Angel schoonmakend op de vloer tegenkomen. Hier draait hij echter zijn hand niet voor om: ‘Het liefst poets ik iedere dag mee. Maar met zo’n 180 collega’s is de organisatie daar inmiddels te groot voor. Zodra het even kan, sta ik op de werkvloer.’ Het schoonmaken zit hem nu eenmaal in het bloed. In 1979 beginnen zijn ouders samen het bedrijf. Aanvankelijk met een stofzuiger achterop de fiets en een emmer aan het stuur, later met een wit busje met de daarop het welbekende groene en blauwe logo. Op 16-jarige leeftijd gaat Angel fulltime aan de slag in het familiebedrijf. ‘Ik ben onderaan de ladder begonnen; respect dwing je af door je eigen kunnen’, meent hij.
Accepteren
In 2013 neemt Angel de zaak over met het idee om het bedrijf vijf jaar samen met zijn vader te runnen. Vader Peter overlijdt echter in 2015 aan de gevolgen van kanker. ‘Ik stond er sneller alleen voor dan gepland. Daarbij merkte ik dat bepaalde taken mij minder goed lagen en dat mijn privéleven erbij inschoot. Ik kon drie dingen doen: de zaak verkopen, inkrimpen of iemand van buitenaf aantrekken. Voor mij was alleen de laatste optie een mogelijkheid.’ Sinds 2017 is er een operationeel directeur werkzaam in het bedrijf. ‘Je geeft het stuur grotendeels uit handen en moet accepteren dat dingen soms op een andere manier gebeuren dan ik als eerste gedachte had. Maar daar komen zeker veel verbeteringen uit voort.’
i-mop
De gedreven ondernemer richt zich liever op het vakinhoudelijke aspect. Voortdurend is hij op zoek naar innovaties en technieken, die zwaar schoonmaakwerk lichter en eenvoudiger maken. Zo kom je het emmertje sop bij Nellen zelden tegen. ‘Het uitwringen van een doekje is belastend, tijdrovend en onhygiënisch. Daarom hebben we een efficiënte strategie ontwikkeld met microvezeldoeken en wasmachines.’ Angel demonstreert de i-mop, een schrobzuigmachine, waardoor dweilen met vuil water en gladde vloeren tot het verleden behoren. ‘We hoeven geen zware emmers meer te tillen. Bovendien zijn er minder reinigingsmiddelen en water nodig voor deze machine, veel milieuvriendelijker.’
Mooi én gezond
Angel is van mening dat het schoonmaken meer aandacht moete krijgen binnen bedrijven. ‘De standaard kantoortuin verdwijnt; je ziet steeds meer prachtige gebouwen, die worden ingericht door stylisten. Hippe huiskamers, die vragen om extra of andere reinigingshandelingen. En over de kosten die dit met zich meebrengt, is vaak niet goed nagedacht.’ Voor elke schoonmaakuitdaging beschikt Nellen over een arsenaal aan schoonmaakmiddelen en technieken. Maar de meeste waarde voegt het bedrijf toe door mee te denken in het facilitaire proces. Angel: ‘Samen met onze opdrachtgevers bedenken we slimme oplossingen voor de lange termijn. Zo blijft een gebouw mooi én gezond.’
Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Kees Bennema