Koning Willem I College: Tijdperk van traditioneel onderwijs is voorbij

Vanaf 1 augustus 2022 gaan De Leijgraaf en het Koning Willem I College samen verder als Koning Willem I College (KW1C). Een viertal onderwijsdirecteuren uit verschillende regio’s zijn community directeur. Twee van hen zijn Janet Veenstra (57) en Hans de Jong (56): ‘Zeker 60 procent van de arbeidskrachten in ons land bestaat uit mbo’ers. Het werkveld heeft hen nodig. Wij kunnen die leveren.’


Uitgave: Mei-Juni 2022
Thema’s: Educatie Economie Onderwijs

‘Mbo’ers zijn veel meer dan doeners’, gaat Janet, community directeur regio Den Bosch, verder. ‘Ze zijn ook ontwikkelaars en bedenkers die heel goed het verschil in het bedrijfsleven kunnen maken. Bedrijven waarmee we in gesprek gaan ervaren het zelf al: als we daarin investeren, krijgen we het terug.’

Regionale communities

‘Steeds meer sectoren zijn zich ervan bewust dat we het samen moeten doen’, merkt Hans op, community directeur regio Veghel. ‘Het onderwijs en het werkveld hebben elkaar nodig. Mensen op de werkvloer hebben soms vaardigheden in huis die onze docenten niet hebben. Zij kunnen worden ingezet als docenten in het onderwijs.’ ‘Dit vanuit regionale communities doen, is waardevol voor het werkveld’, haakt Janet in. ‘Want bedrijven kunnen talenten mee opleiden. Maar het is ook waardevol voor de student die door een goede opleiding, mede in het regionale werkveld, behouden blijft voor diezelfde regio.’ De vier communities betreffen Cuijk, Oss, Veghel en Den Bosch. Aan elke afzonderlijke regio is een regisseur verbonden vanwege de voeling met de omgeving.’ Zo staan Veghel en omstreken voor een maakindustrie binnen een ruraal gebied, evenals Oss, dat zich ook nog richt op de farmaceutische industrie. Den Bosch op haar beurt is stads, Bourgondisch en een echte datastad aan het worden. Horeca is daar eveneens sterk vertegenwoordigd.

Belang voor werkveld

Dergelijke focusverschillen binnen afzonderlijke gebieden zie je terug bij de opleidingen van het KW1C. ‘Echte experts leiden we samen op met het werkveld’, stellen beiden. ‘Daarom geven we niet alleen les in onze schoolgebouwen in Noordoost-Brabant, maar vooral ook op de werkplek zelf.’ Door met bedrijven en organisaties samen te werken, kan het KW1C actueel onderwijs bieden dat studenten goed voorbereidt op de veranderende arbeidsmarkt. Samenwerking in de arbeidsmarktregio Noordoost-Brabant leidt enerzijds tot een groter en breder werkveld en anderzijds tot een toename van en diversiteit aan stageplaatsen en leer-werkplekken. Voor het werkveld is dit eveneens interessant, omdat het KW1C regionale ontwikkelingen weet te vertalen in onderwijsaanbod, ook in het kader van Leven Lang Ontwikkelen.

Volwassenenonderwijs

Leven Lang Ontwikkelen, oftewel ongeacht leeftijd door blijven leren, is de toekomst. Mede door de te verwachten krimp de komende jaren van het aantal studenten dat doorstroomt vanuit het middelbaar onderwijs. Volwasseneneducatie zal fl ink toenemen en roc’s vervullen hierin een belangrijke rol. Hans: ‘Denk aan volwassenen die voor een carrièreswitch kiezen en aan sectoren op de arbeidsmarkt die gaan groeien. Bekend is nu al dat sector zorg en welzijn landelijk de grootste werkgever zal zijn. We moeten nú anticiperen op de dalende trend van jongeren en de stijging van volwasseneneducatie binnen het beroepsonderwijs.’ Ook dit vraagt om samenwerking met het bedrijfsleven. Gelukkig weet het werkveld het KW1C steeds frequenter te vinden en schuiven er in de regionale communities intussen belangrijke regionale spelers aan tafel. De drempel is laag, de bereikbaarheid goed en alle community directeuren hebben een duidelijk gezicht. Voor Cuijk is dat overigens Marc Raaijmakers en Simon Reijnders vervult die rol voor regio Oss.

Investéér in je mensen

Samen optrekken met het werkveld. Niet alleen vanwege het tekort aan personeel, maar ook omdat de tendens verandert. ‘Bedrijven zijn zich steeds meer bewust dat je in mensen moet investeren, wil je ze behouden’, zegt Janet. ‘Daar horen niet alleen stageplekken bij, maar ook het actief meedenken met de school. Intussen zijn er geweldige bedrijven die samen met ons de opleidingen mee-ontwikkelen en deze helpen te verbeteren. Wij hebben hun input nodig om de experts op te leiden die zij in de regio nodig hebben.’ Hans: ‘Docenten van nu zijn veelal ervaren mensen uit het bedrijfsleven of mensen die van baan gewisseld zijn. Zij zijn voor ons van grote waarde en fungeren als brug tussen lesgeven en de echte werkvloer. Dat legt ons de verplichting op om ons als onderwijsinstelling ook aan het werkveld aan te passen. Je vliegt dit samen aan.’

Waar ligt het talent?

Janet tot slot: ‘Sowieso is het tijdperk van het traditioneel onderwijs voorbij. Nu staan de behoeftes van de student centraal. Waar ligt zijn talent? Waar wordt hij gelukkig van? Dit is het begin van ontwikkelingsgericht onderwijs dat veel meer gepersonaliseerd is. Het gaat niet alleen om het papiertje, maar ook om experts te kunnen laten uitblinken. Het huidig onderwijs is meer dan lesgeven aan studenten. Het is ook de verbinding tussen twee werelden die er voor gaat zorgen dat talent straks een leven lang bij ons in de regio blijft.’

Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's