VVN Vloerprojecten: Of ik 549 kamers wilde doen

Met PVC vloeren leggen had hij nul ervaring. Maar dat ene telefoontje in 2014; dat veranderde alles. Of hij even tweehonderd winkels voor Blokker wilde doen. ‘Tuurlijk doen we dat’, blufte William van Amelsvoort (61) van VVN Vloerprojecten. ‘Wanneer mogen we beginnen?’ Geloof het of niet: hij slaagde cum laude voor de klus. Vanaf dat moment was zijn liefde voor PVC vloeren geboren. Ook zijn klanten willen niet meer anders.


Uitgave: Mei-Juni 2023
Thema’s: Maakindustrie Made in Brabant

Hij kan er uren, nee, dágen over praten. Over de kracht en schoonheid van een PVC vloer. Over hoe voordelig ten opzichte van hout en onderhoudsvrij zo’n vloer is. Géén bluf dit keer.

 

 

Pardon? 549 kamers?!

Klanten die zwoeren bij een houten vloer vanwege de ‘chique’ uitstraling zijn na het vakwerk van hem en zijn team om. Topresultaten gaan als een lopend vuurtje en meer verrassende telefoontjes als die van Blokker blijven dan ook niet uit. Zoals ruim een maand geleden. Of hij 549 kamers wilde doen voor ‘n wereldwijd bekend hotel in Amsterdam. ‘Of ik snel kon starten en liefst meteen nog een offerte kon sturen. Achttien kamers per week. Oude vloerbedekking eruit, nieuwe erin. Dat vind ik nou speciaal. Dat ze mij daarvoor vragen. Serieus, ik krijg er nog kippenvel van.’

 

 

Scandinavische akoestiek

VVN Vloerprojecten, opgericht door William, is specialist in vloeren, met als core business PVC vloeren. Daarnaast is het bedrijf bedreven in kunststof gietvloeren, cementgebonden gietvloeren, vloerbedekking en raamdecoratie. Zakelijke klanten komen bijvoorbeeld uit de retail, fashion en hotelketens. Onlangs werd hij dealer van WoodUpp, bekend van de akoestische wandpanelen met Scandinavische uitstraling. Wandpanelen die niet alleen de galm in een ruimte elimineren, maar tegelijkertijd ook functioneel en decoratief zijn. ‘We hebben veel concurrenten, maar zijn onderscheidend genoeg’, legt de ondernemer uit, vanaf zijn zeventiende al in de vloeren. ‘Behalve dat we rap schakelen en superfl exibel acteren, werken wij vooral met duurzame Europese producten.’

 

 

De helft goedkoper

Eerlijk is eerlijk. Unieke klussen zoals William die regelmatig doet, krijg je niet zomaar. Bovendien adverteert hij nooit, maar geniet hij voornamelijk mond-tot-mondreclame. ‘Dat krijg je alleen als je het goed doet’, weet hij. ‘En als je het afdwingt. Ik merk dat aannemers graag met ons samenwerken omdat we onze afspraken nakomen. We doen wat we beloven. Men kan op ons bouwen. Kwaliteit leveren en op een betrouwbare manier zakendoen hoort bij ons.’ William legt graag aan zijn klanten uit waarom hij zo’n fan is van PVC vloeren. Die geloven het namelijk niet als ze de showroom binnenkomen en al die vloerstalen zien. ‘Is dit hout?’ vragen ze ook aan William als ze op zijn schitterende PVC visgraat staan. Mooi niet. ‘Ze zien het verschil niet, maar PVC is zeker de helft goedkoper dan hout’, legt William uit. ‘Plus in tegenstelling tot hout slijtvast en onderhoudsvrij. Wijn gemorst? Doekje erover en weg.’

 

 

Doorrrpakken!

‘Ik sprak met de eigenaar van twintig horecalocaties die overal hout had liggen’, gaat hij verder. ‘Omdat zijn zaken een exclusieve uitstraling moeten hebben, was zijn reactie. Dat snap ik wel. Van oudsher staat hout voor rijk. Voor chique. De rijken hadden houten vloeren. De gewone mensen PVC. Maar dat is niet meer. De technieken van nu laten je duizelen. Maar deze ondernemer ging in op mijn uitnodiging om helemaal vanuit Amsterdam naar mijn showroom te komen. Hij keek zijn ogen uit. Had totaal andere associaties bij PVC. Nog geen half uur later was de deal rond. Voor alle twintig locaties welteverstaan.’ Denk niet dat die horecagelegenheden wekenlang dicht waren. VVN Vloerprojecten fl ikt het om in korte tijd zodanig te werken dat de ondernemer geen omzet verliest. Dit deden zij ook met de fi lialen van Blokker. De afspraak was destijds twee fi lialen per weekend. Bleek een eitje voor VVN Vloerprojecten. Blokker reed alle producten eruit. VVN Vloerprojecten bracht sneldrogende egalisatie op de betonnen vloeren aan en amper twee uur later werd daar PVC overheen gelegd. Op maandag werd de winkel weer door Blokker ingericht en op dinsdag konden klanten weer naar hartenlust shoppen.

 

 

In vervoering

Blokker, een wereldwijd bekend hotel… O, en vorig jaar liefst dertig winkels van de bekende Brabantse fashionketen Shoeby. Allen door William onder handen genomen. Geen kleine jongens, dat moge duidelijk zijn. Maar VVN Vloerprojecten is ook actief in de particuliere sector. Kleine en grote woningen, voor iedere klant neemt hij de tijd voor een persoonlijk advies. Met opgedane kennis en oog voor detail weet hij jouw wensen snel te vertalen. William komt overal, maar raakt nog steeds onder de indruk van de ongekende luxe die hij soms tegenkomt. ‘Sommige huizen zijn zo groot. Zo mooi’, zegt hij tot slot. ‘Dat ze mij daarvoor uitnodigen. Dan hoor ik ze tegen aannemers die op dat moment aan het renoveren zijn zeggen: jongens voor alle duidelijkheid, William van Amelsvoort doet de vloeren. Zo leuk. Dat doet me wat.’

 

 

TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE KEES BENNEMA

< Alle thema's