Jarenlang rolden de urenwerkbriefjes bij Adeco op vrijdagmiddag massaal van de fax. Ook nu stroomt de mailbox nog regelmatig vol met vragen van uitzendkrachten. Het project engineeringsbureau heeft echter niets met uitzendorganisatie Adecco van doen. Alexander de Cocq licht toe: ‘Adeco is een verbastering van de naam van mijn vader Ad de Cocq. Ad begon het bedrijf in 1985, nadat hij jarenlang werkzaam was geweest als engineer voor Heineken. Uitzendorganisatie Adecco ontstond ruim tien jaar later pas. Tot op de dag van vandaag zorgt het voor de nodige verwarring.’
Stevige relaties
Ad werd vanwege zijn expertise door grote brouwerijen uit het buitenland ingeschakeld. In ruim 35 jaar zijn daar stevige relaties mee opgebouwd, vertelt zijn andere zoon Stephan. ‘Wij ontwerpen, programmeren, installeren en onderhouden industriële automatiseringsprojecten, voornamelijk voor overzeese brouwerijen. Alleen kunnen we nu slechts de voorbereidende werkzaamheden treffen; de installatie ter plaatse is lastig. De grenzen zijn dicht óf er gelden strenge coronamaatregelen; voor twee dagen werk moet je soms wel twee weken in quarantaine.’
Van bier tot kamelenmelk
Stephan: ‘Vorig jaar zijn we zo’n 80% van de omzet verloren door corona. Dit verlies willen we deels compenseren door projecten te draaien in eigen land.’ Zo heeft Adeco onlangs een afvullijn opgezet voor een Brabantse kamelenboerderij. ‘Of het nu om bier, limonade of kamelenmelk gaat, het inrichten van een dergelijk proces blijft hetzelfde. Daarnaast zijn wij gespecialiseerd in het bouwen van voedingsverdeel- en besturingskasten en in het schrijven van software voor PC’s, PLC’s en HMI.’
Continuïteit
De nieuwe koers draagt volgens Alexander bij aan de continuïteit ook na corona. ‘Er wordt door ons veelal op tijdelijke projectbasis in het buitenland gewerkt. Maar het liefst zetten we onze vijfentwintig medewerkers en poule met zzp’ers het hele jaar door in. Dat is alleen mogelijk als we ook kleinere en regionale projecten aannemen.’ Dat maakt ons ook aantrekkelijker als werkgever. Niet iedereen is immers voor het buitenlandavontuur in de wieg gelegd.’
Brabantse maakbedrijven
Stephan: ‘Er zijn in Brabant veel mooie maakbedrijven, waarvan we het bestaan niet eens weten. En andersom geldt dat natuurlijk ook. Daarom werken we hard aan het vergroten van onze regionale naamsbekendheid. Wees welkom om kennis met ons te maken!’
Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema