Sinds 2000 is Tijs actief in de online wereld. Na vijftien jaar mede-eigenaar te zijn geweest van een bureau dat een stevige groei doormaakte, besloot hij ruim vijf jaar geleden voor zichzelf te beginnen. ‘Deze stap bracht me bij de kern waar ik blij van word: veel persoonlijk contact met opdrachtgevers, bedrijfskritisch meedenken en snel kunnen schakelen.’ Ook de onafhankelijkheid bevalt hem goed. ‘Er kijkt geen investeerder of bank mee over mijn schouders; als er geen klik is met een klant, dan doen we het niet. Zo kunnen we dichtbij onszelf blijven; iets waar ik steeds meer belang aan hecht.’
Werkplezier
Bij Vrolijk Online draait het dan ook niet alleen om geld verdienen. ‘Werkplezier is minstens zo belangrijk. Daarom wil ik vooral projecten aantrekken die matchen met onze kwaliteiten en werkwijze.’ Het bureau heeft een zeer divers klantportfolio, waaronder Jaga, Zinkunie, Hero Benelux, SIBO Fluidra en Schouten&Nelissen. ‘Het liefst zijn we van a tot z bij een project betrokken; van de branding en websitebouw tot content en AdWords campagnes. Maar dat hoeft niet. Voor het Koning Willem 1 College onderzoeken we bijvoorbeeld hoe bezoekers gebruikmaken van de website. Op basis van Google Analytics en Hotjar signaleren we verbetermogelijkheden op het gebied van online marketing en user experience.’
In het hier en nu
Ook haalt Tijs voldoening uit projecten voor non-profit organisaties en goede doelen als Farent en de Lokale Goededoelengids. Enthousiast vertelt hij over de website voor Mooi Zo Goed Zo, die door het team belangeloos is ontwikkeld: ‘Zulke projecten betalen zich uit in veel positieve energie.’ Als wederdienst spart Tijs regelmatig met Jan de Rond, oprichter van Mooi Zo Goed Zo. ‘Ik ben geen giraffe, die boven de kudde uitsteekt en de stip aan de horizon zet. Als echte ‘doener’ ben ik vooral in het hier en nu bezig; ik kijk hooguit twee jaar verder. Daarom is het fijn om regelmatig te sparren met een buitenstaander, die zich bezighoudt met langetermijndenken en die je qua missie en visie scherp houdt.’
Organische vindbaarheid
Hoewel Tijs geen groot bureau ambieert, wil hij de komende tijd zijn team uitbreiden van tien naar twintig specialisten. ‘We willen meegroeien met onze huidige klanten en new business genereren.’ Kansen ziet hij onder meer voor E-commerce. ‘Door corona neemt dit een nog snellere vlucht. Zo is het aantal webshops dat wij in beheer hebben het afgelopen jaar verdubbeld.’ Daarnaast wordt content volgens Tijs steeds belangrijker. Hij tipt tot slot: ‘Investeer zowel in betaalde campagnes als in de organische vindbaarheid in zoekmachines. Maak bijvoorbeeld blogs of vlogs. Zo verkrijg je autoriteit en bouw je aan een ijzersterke online reputatie.’
Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Kees Bennema