BOB Debat Noordoost-Brabant 2012: Mobiliteit & Transport - Wordt de heilige koe een melkkoe?

De markt verandert en er is meer behoefte aan flexibiliteit op de weg. De trend is duidelijk zichtbaar. Maar de invloed van de overheid, onmacht binnen de mobiliteitsbranche en de mindset van ondernemers en werknemers staan creatieve oplossingen in de weg. Hoe de leasemaatschappijen, autoverhuurbedrijven en autodealers in beweging blijven in deze gecompliceerde wereld, leest u in dit debat.


Uitgave: Mrt-April 2012
Thema’s: Mobiliteit Debat Lease

Flexibiliteit op de weg heeft de toekomst. Daarover zijn alle deelnemers aan het BOB Debat het aan deze tafel eens. De manier waarop deze flexibiliteit gerealiseerd kan worden, roept dilemma’s op bij de negen heren aan tafel. 'Op de eerste plaats ligt alles in de mobiliteitsbranche vast in regels', stelt Jan van Elderen. Hij beheert het wagenpark van Heijmans Nederland en autoleasing is al 39 jaar zijn vak. Hij raakt dan ook niet uitgepraat over mobiliteit, een zeer dynamische branche. 'Je moet creatief zijn, maar dat wordt steeds moeilijker en als je creatief bent, word je al snel bestempeld als belastingontduiker. Bovendien, als ik een goed idee heb, is het binnen de kortste keren algemeen goed en achterhaald. Je moet dus heel snel zijn.' Wouter van Doleweerd, algemeen directeur van AutoRent Europa Service knikt instemmend: 'De houdbaarheid van creativiteit is erg kort tegenwoordig.' Social media is een uitgelezen marketingtool om kort op de bal te zitten. Dat vindt Jan-Willem van den Akker, sales & marketingmanager Wouter van Doleweerd, AutoRent Europa Service van Lathouwers. Hij verbindt onder andere op deze wijze creativiteit aan commercie. 'Maak gebruik van de snelheid van social media. Zo twitteren wij wanneer het sneeuwt: ‘De winterbanden zijn binnen, kom maar halen!’ in plaats van een tweet die is doorspekt van zelfverheerlijking: ‘We hebben alle winterbanden verkocht.’  Het is een mindset! Doe er je voordeel mee.' Ook volgens Gerard van Alebeek, directeur Taxibedrijf Van Alebeek mag creatief denken en commercieel denken niet los van elkaar gezien worden. 'Wij zijn in onze branche vrijgesteld van BPM en wegenbelasting. Dat voordeel zijn we kwijt door de nieuwe regelgeving van de overheid op de particuliere markt. We moeten wel creatief en innovatief zijn om ons commercieel voordeel te halen. We moeten projectdenken in plaats van procesdenken én subsidielijnen volgen. Ik kan u vertellen: de tunnel van creativiteit in de taxibranche is erg nauw', aldus Van Alebeek. Ivo Lissone, commercieel directeur van Alphabet (voorheen ING Car Lease), gaat heel kort door de bocht. Volgens hem is de leasebranche ten dode opgeschreven als zij niet op zoek gaat naar extra toegevoegde waarde nu het traditionele leaseproduct ‘end of lifecycle’ lijkt. Naast het creëren van naamsbekendheid voor het relatief nieuwe merk Alphabet doet zijn leasemaatschappij dat door actief op zoek te gaan naar transparante en duurzame nieuwe en flexibele mobiliteitsoplossingen.

Flexibele oplossingen
Zoveel bedrijven zoveel meningen. Er is duidelijk meer behoefte aan flexibele oplossingen. Deze huidige trend wordt ingegeven door de fiscale regelgeving en afhankelijk van het economisch tij worden verschillende oplossingen gevraagd. De generatie die nu op de markt is, wil geen auto hébben, maar een auto gebruiken! En wel zo flexibel mogelijk. 'Zo flexibel, dat het bijna niet aan te bieden is', concludeert Jan van Elderen. Hij geeft een voorbeeld: elektrisch vervoer in de winter en vier weken in de zomer een grotere auto in verband met de vakantie. 'Je zet ideeën uit, maar uiteindelijk heb je meer ellende en werk, dan dat je kosten bespaart.' Remco van Lotringen, commercieel eindverantwoordelijke bij Riemersma Leasing in Den Bosch: 'Ik geloof stellig in een persoonsgebonden mobiliteits budget, waarin ook een leaseauto kan passen. Helaas hebben nog maar weinig bedrijven deze mogelijkheid omarmd. Voornamelijk bedrijven met zeer grote wagenparken hebben daar behoefte aan. Ik geef toe, ook Riemersma biedt het nog niet aan.' 'Een taxibedrijf is een goed alternatief voor de leasemaatschappij', uit Gerard van Alebeek. Taxibedrijf Van Alebeek telt 26 taxi’s, 53 medewerkers en vervoert Jan en alleman. Als fervend autorijder heeft Gerard van zijn hobby zijn beroep gemaakt. 'We zijn milieuvriendelijk, daar waar het kan: we waren één van de eersten met taxi’s op aardgas, op dit moment rijden we met een aantal elektrische voertuigen; alles in het belang van de gemeenschap. Ondernemers schakelen steeds vaker een  elektrische taxi of bus in, om hun MVO plaatje compleet te maken. Over flexibele oplossingen gesproken', lacht hij.

De overheid bepaalt
Arthur Borgsteyn van Würth Nederland is sceptisch over het algehele Nederlandse mobiliteitsbeleid. 'In ons land bepaalt de regering welke kant je bedrijf op gaat. niet uitgelegd. Mobiliteit is in hun ogen van levensbelang, de auto is een werkplek. Bij Duitsers hak je een stuk van hun geslachtsdeel af, wanneer je aan de auto komt. Voorhen blijft het een heilige koe. In Nederland lijkt het een melkkoe te worden. Momenteel stimuleert de Nederlandse overheid de lage bijtelling auto’s, dus gooien wij ons wagenpark om en doen in lage bijtelling auto’s. Wij hebben zelfs een wachtlijst voor Seats. Dat begrijpen onze oosterburen niet.' Hoe het 420 auto’s tellende wagenpark van Würth Nederland er over vijf jaar uitziet? Dat bepaalt de overheid. Volgens Wouter van Doleweerd mogen we niet alleen de overheid verwijten maken. Hij vindt dat de mobiliteitsbranche te veel regelingen lijdzaam over zich heen laat komen. 'We moeten feller reageren en daarbij kan AutoRent met 5000 voertuigen binnen vijf vestigingen toegevoegde waarde bieden.' De volwassen mobiliteitsmarkt is duidelijk overgereguleerd. Een klein land, met overvolle wegen. Steden bepalen of je er met de auto al dan niet in komt. De overheid eist dat je met de fiets of trein komt. De markt verandert en er ontstaan nieuwe behoeftes. Volgens Frank Oudshoorn Spaargaren, sales manager bij Hertz Automobielen Nederland, is het inspelen op nieuwe behoeftes een kwestie van timing. Dat brengt risico’s met zich mee: te vroeg, te laat, goed of niet goed. 'Vier jaar geleden kwam Hertz met elektrische auto’s. Te vroeg! Wanneer doe je wat? Dat bepaalt de overheid, die vervolgens tijdens de wedstrijd de regels nog eens bijstelt. Op dit moment denkt de berijder alleen nog maar in termen van wel of geen  bijtelling', aldus Frank. Bij het samenstellen van de vloot zijn autolease- en verhuurmaatschappijen voorzichtiger geworden. Bij AutoRent kijken ze verder vooruit. Wat gaat er gebeuren met de CO2 waarde en welke auto's blijven daaraan voldoen? Het autoverhuurbedrijf houdt tevens rekening met de wens van de huurders betreffende de auto met 0% of 14% bijtelling. Ook bij Opel dealer Lathouwers kijken ze wat langer de kat uit de boom. Jan-Willem vertelt: 'De overheid stimuleert het elektrisch rijden. Als onderneming hebben we een flinke investering gedaan om mee te gaan in het  overheidsbeleid milieuvriendelijk rijden. Wanneer vervolgens iemand in Den Haag de wet- en regelgeving tussentijds aanpast en percentages dalen, zullen we wel alert moeten blijven. De contracten van de overheid lopen namelijk tien jaar, zijn dwingend en eenzijdig. De ANWB en BOVAG kunnen helaas niets doen.'

pag 49 BOB Debat
De klant eist

'Laten we de ratio eens opzij zetten en het rijplezier terugbrengen', stelt Bas van Hout van BMW Bert Story voor. BMW maakt keuzes, maar wedt daarbij wel op meerdere paarden: elektrisch, waterstof en innovatieve motoren. Met name uit de innovatieve motoren wordt het voordeel gehaald, terwijl het rijplezier in takt blijft. BMW heeft veel geïnvesteerd in moderne technieken als connected drive, een systeem dat de berijder koppelt aan de buitenwereld. In deze moderne wereld moeten mensen ontzorgd worden. Jan van Elderen reageert: 'Mensen met een auto van de zaak hoeven niet in een minder mooie auto te rijden. Iedereen heeft altijd een eigen bijdrage. Ze kunnen toch hun budget dichttimmeren en een duurdere klasse kiezen in de categorie 14% bijtelling. Emotie kan gekocht worden!' Nee, schudt Jan-Willem; Lathouwers verkoopt niet op emotie. 'Klanten informeren zich tot in detail op internet en komen dan naar de showroom om de drie auto’s die ze uitgekozen hebben, te bekijken. De eisen van de klant gaan verder dan de medewerkers in de showroom weten. Daar moeten je medewerkers op ingespeeld zijn', vertelt Jan-Willem. Heel goed luisteren naar je klanten en individuele aandacht, dat is de methodiek van AutoRent. Ook Arthur Borgsteyn geeft aan dat niet de grote spelers zoals Würth sturing geven, maar dat de klant bepaalt. 'Klanten hebben tegenwoordig veel noten op hun zang én macht.'

Ontzorgen
Bedrijven hebben bepaalde stelregels waaronder werknemers zelf kunnen bepalen welke auto ze rijden. Dit legt op bedrijven een enorme administratieve last. Arthur Borgsteyn wil dat gezeur niet. 'Dit zorgt voor enorm veel extra werk aan offertes en dergelijke. Als je dan een gekozen auto afwijst vanwege de kosten, heb je een ontevreden medewerker. Kies zelf een gangbare auto met voldoende opties en zet deze als standaard in', tipt hij. 'Ik wil weten wat een auto onder de streep kost en deze dan overdragen aan een  leasemaatschappij. Dan kan ik me met mijn core business bezighouden. Als dan ook mijn medewerker tevreden is, heb ik een enorme kostenbesparingbehaald.' Sinds de Wet Financieel Toezicht is de wereld van de mobiliteit transparant geworden. Autoverhuurbedrijven, leasemaatschappijen en autodealers werken steeds transparanter bij het opstellen van offertes, contracten en facturen. Het voordeel van transparantie is dat bedrijven vertrouwen en loyaliteit scheppen. Nadeel is dat de klant vertelt hoeveel een boutje kost. Nederlanders winkelen namelijk net zolang, totdat ze de laagste prijs krijgen.' Remco van Lotringen geeft aan dat een persoons gebonden mobiliteitsbudget veel voordelen biedt. Gaat een werknemer uit dienst, dan stopt de vergoeding. Staat een auto stil, dan is er geen bijtelling. Jan van Elderen merkt schertsend op: 'Alle kleine auto’s staan stil, want daar kun je geen caravan mee trekken.' Ivo Lissone lacht: 'Wij bieden een vakantieauto, maar per saldo is daar nog heel weinig interesse voor.' Jan en Remco reageren in koor: 'Nog te onbekend! Eigenlijk moeten leasemaatschappijen deze mogelijkheid aanbieden.' Volgens Jan- Willem gebeurt dat al. 'Er zijn leasemaatschappijen die zeggen: als je een Opel Ampera rijdt, kun je in de vakantieperiode deze grote elektrische auto zónder trekhaak inruilen voor een auto met trekhaak.'

Missionariswerk
Er is duidelijk behoefte aan meer flexibiliteit. Auto’s staan stil en daar is een  autoparkbeheerder niet blij mee. Iedereen moet eraan wennen dat de bezettingsgraad van een wagenpark zeventig tot tachtig procent  is. Daar moet men rekening mee houden, zich aanpassen en creatief worden. Ivo Lissone stelt voor om te beginnen met een flex project: een autopool waarbij je online kunt inloggen en de berijder belast wordt voor het verbruik. Er zijn al bedrijven die dit proberen met drie tot vijf auto’s. Ook Corporate Car Sharing is een hele voorzichtige trend aan het worden in bijvoorbeeld Amsterdam. Maar voordat Corporate Car Sharing een vanzelfsprekendheid is, zijn we zeker tien jaar verder, voorspelt de sales director van Alphabet. Betekent dit zonder de juiste mindset geen succes óf is de nood nog niet zo hoog? Op het gebied van flexibiliteit op de weg, blijkt nog een hoop missionariswerk te doen. De mobiliteitsbranche is de laatste jaren pas in beweging gekomen. Daar waar mogelijk kunnen lease-, autoverhuurbedrijven en dealers faciliteren en ontzorgen, maar het blijft  gecompliceerd. Ontzorgen is het bestaansrecht van de leasemaatschappij. Bij Riemersma Leasing staat dit in de core beginselen. Remco: 'Wat de insteek ook is; je kijkt altijd hoe je de klant kunt helpen, adviseren en kosten besparen. Steeds opnieuw springen we in op de veranderende regelgeving en informeren de klanten, want mensen raken het spoor bijster. Maar let wel: ontzorgen staat niet gelijk aan risico’s overnemen.'

< Alle thema's