Bij GWS dé Schoonmaker heeft iedereen z’n eigen kar. Nee, geen leasebak. De wielen die wij laten draaien zijn die van de schoonmaakkar. In onze branche gaat het immers vooral om mobiliteit enbeweeglijkheid op de werkvloer. Echter, we moeten ook mobiel zijn om onze klanten te bereiken. En dát doen we tegenwoordig in spiksplinternieuwe groene bedrijfsauto’s.
Zoals u ondertussen weet zijn schoonmaakbedrijf GWS en d.e. Schoonmaker in 2010 samengegaan. dat er bij zo’n samensmelting veel komt kijken, wisten we van tevoren. Hoeveel precies, daar kom je pas gaandeweg achter. Of beter misschien: onderweg. Wanneer twee bedrijven één worden, twee identiteiten samensmelten, ben je gedwongen na te denken over je nieuwe uitstraling. Oók die van je bedrijfsauto. Wat doen we met de twee bestaande wagenparken? Hoe voegen we die twee samen tot één?
Onbelangrijk? Helemaal niet. Onze medewerkers acteren vooral binnenshuis. We verrichten ons werk in kantoren, theaters, scholen en trappenhuizen. Zijn dus nagenoeg onzichtbaar voor de buitenwereld. Wanneer we ons dan wel buitenshuis - op de weg - begeven, moeten we ook zichtbaar zijn.
We kozen voor groen. Knalgroene auto’s. dat leverde een berg reacties op. Positief, maar ook kritisch. Een kwestie van smaak, denk ik. Maar op zo’n moment besef je des te meer hoe zichtbaar een bedrijfsauto is. Het belang van een goed concept. Een goed vormgegeven wagenpark is een representatief rondrijdend visitekaartje. Of je nu één auto hebt of tientallen, elke dag zien honderden mensen dat paradepaardje voorbijrijden. Vervoersreclame is een slimme investering.
Naast de kleur waren er ook andere keuzes te maken. Hoeveel auto’s hebben we nodig? Hoe zetten we ze in? We zijn gedurende de jaren steeds milieubewuster geworden, concludeerde ik na wat overpeinzingen. Transport mag voor ons dan geen hoofdzaak zijn, duurzaamheid is zeker geen bijzaak. De grootste CO2 -emissie is het brandstofgebruik van bedrijfswagens, weten we. Dus kozen we voor duurzame auto’s, beperken we de voertuigkilometers, controleren we regelmatig
de bandenspanning en hebben alle auto’s die buiten de regio rijden een mobiel navigatiesysteem.
We worden dus niet alleen goed bekeken. We hebben het ook goed bekeken. Onze auto’s zijn namelijk groen van buiten én groen van binnen.
Gaby Westelaken, GWS dé Schoonmaker