Vrouw in Business: Annelou de Groot

Op 24 november weet Annelou de Groot of zij ‘Vastgoedvrouw van het jaar’ is geworden. Volgens haar eigen organisatie is zij dit echter al vijf jaar lang. Doortastend en innovatief loodst zij Dynamis immers naar een gezonde toekomst.


Uitgave: Nov-Dec 2011
Thema’s: Makelaardij Consultancy Vrouw in Business

Op haar zesentwintigste werd Annelou de Groot algemeen directeur van Dynamis Vastgoedconsultants en makelaars. Ze was jong, blond en vrouw: een combinatie die garant stond voor een hoop scepsis. Met hard werken, pragmatisme en vooral een helder verhaal, wist zij echter iedereen al snel te overtuigen. Dat haar eigen bestuur haar nu voordraagt als ‘Vastgoedvrouw van het jaar’ vindt zij niettemin een ongelooflijke eer.

Klein radertje
Eenmaal afgestudeerd aan de hotelschool in Maastricht, koos Annelou verrassend genoeg niet voor de horeca, maar besloot zij verder te studeren. Ze volgde Bedrijfskunde en Financieel management aan Nyenrode. Na haar afstuderen begon ze bij Deloitte, op de afdeling Real Estate Consultancy. 'Een mooi bedrijf, maar de bedrijfscultuur paste niet bij mij. Ik miste er de humor en het gunnen. Bovendien is alles er keurig onderverdeeld in hokjes; je bent verantwoordelijk voor een duidelijk afgebakend terrein. Je bent een klein radertje in het geheel en dat is niet iets waarbij ik me happy voel. Ik wil mijn stempel op iets kunnen drukken. Dat inzicht voerde mij dus naar een kleiner bedrijf, meer bepaald naar Euroforum waar ik in een commerciële functie startte. Tot mijn takenpakket behoorde onder meer het organiseren van congressen voor de vastgoedbranche. Zodoende kwam ik geregeld in contact met die branche; met als gevolg dat Dynamis mij tweeënhalf jaar later wegkaapte bij Euroforum', lacht Annelou.

Jong, blond en vrouw
'Als Algemeen Directeur moest ik plots leidinggeven aan twaalf regionale makelaars, met dertig vestigingen verspreid over heel Nederland. Ik heb me inderdaad moeten bewijzen', beaamt Annelou de vraag. 'Wat wil je, mijn voorgangers waren én mannen én vijftigers. Hoe harder ik echter voor iets moet werken, hoe leuker ik het vind. Zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Ik ga graag uitdagingen aan. Dus stroopte ik de mouwen op en ging aan het werk. Niet praten maar doen, is immers de beste manier om te tonen wat je kunt. Waarom Dynamis mij heeft gevraagd? Daar waren denk ik verschillende redenen voor', zegt Annelou  nadenkend. 'Eerst en vooral heb ik een duidelijk verhaal; ik weet heel goed wie ik ben en waarvoor ik sta. Ik ben integer en doortastend. Daarnaast ben ik ontzettend ambitieus én ik zoek voortdurend de vernieuwing. Ik zie snel waar de kansen liggen en dat is, zeker in deze conjunctuur, een sterke kracht. Zeggen dat de crisis hard heeft toegeslagen in de vastgoedsector, is een open deur intrappen en ook de komende vijf jaar zal de branche nog turbulente tijden kennen. De vastgoedwereld is trouwens sowieso blijvend veranderd. De tijd dat huizen of panden bijna vanzelf van eigenaar wisselden, komt echt niet meer terug. Klanten zijn kritischer geworden. Kwaliteit voert vandaag de boventoon en dat is maar goed ook…'

Transparantie
Vijf jaar geleden besefte Annelou al dat toegevoegde waarde de onderscheidende factor zou worden. 'Vastgoedorganisaties kunnen hun bestaansrecht niet langer ontlenen aan louter kennis, kunde en ervaring. Het beeld van de makelaar als ‘de man met de map onder de arm’ behoort tot het verleden. De ‘nieuwe’ makelaar moet zich profileren als de adviseur van de klant. Hij moet zich constant afvragen hoe hij toegevoegde waarde voor de klant kan bieden en moet zich verdiepen in creatief meedenken met de klant. Tegelijk moet er meer transparantie komen in deze van oudsher ondoorzichtige sector. Wij moeten elkaar met een gezonde kritische blik kunnen bekijken en van elkaar willen leren. Kennis is er om gedeeld te worden. Precies die bundeling en uitwisseling van ervaringen en deskundigheid, zorgen samen met de ontwikkeling van nieuwe producten en een andere invulling van de bestaande, voor meerwaarde.'

Keurig pak en u
'Meer ‘openheid’ neemt echter niet weg dat de vastgoedsector een bijzondere wereld blijft met een sterk formele uitstraling. Dat is een facet van het beroep dat pas afgestudeerden vaak onvoldoende onderkennen. Zij zijn zich te weinig bewust van het belang van de juiste uitstraling en de juiste manier van communiceren met de klant. Daarom geef ik aan de hogeschool van Rotterdam colleges over ‘netjes werken’ en netwerken in de vastgoedwereld. Ik vertel mijn studenten bijvoorbeeld dat een keurig pak en ‘u’ als aanspreekvorm deel uitmaken van het totaalplaatje.' Is er in het leven van Annelou nog ruimte voor ontspanning? 'Ja hoor. Ik heb een grote sociale kring en maak deel uit van verschillende clubjes. Ik kan ook enorm genieten van eten en van koken in de breedste zin van het woord. Dat kan gaan van een lekkere paella op een Spaans strand tot uitgebreid dineren in een twee-sterrenrestaurant. Als compensatie ga ik vier- tot vijfmaal in de week sporten.'

< Alle thema's