Als enthousiasme en vakkennis bovendien de geldende criteria waren, speelde dit Vlijmense telecombedrijf ongetwijfeld in de Champions League. Wat verklaart het constante succes van IRIS one? Waarom slaagt dit bedrijf waar tal van concurrenten
falen? We vroegen het Daniël Cirk (operationeel directeur & partner) en Lars van den
Dungen (commercieel directeur & partner).
Van mobile naar one
‘IRIS one ontstond uit een bestaand telecombedrijf gespecialiseerd in vaste telefonie. Om
invulling te geven aan de mobiele telefonie van bestaande klanten, besloten drie medewerkers van het bedrijf in 2008 met een zelfstandige unit verder te gaan. Zodoende
was IRIS mobile (zoals het bedrijf toen heette) al in een vroeg stadium betrokken bij het integratieproces van vaste en mobiele bedrijfstelefonie. Twee jaar later zorgde de komst van Lars van den Dungen voor een sterke commerciële impuls die heeft geleid tot een jaarlijkse groei van 33%’, vat Daniël beknopt de bedrijfsgeschiedenis samen. ‘Als meest recente wapenfeit is er de naamsverandering begin dit jaar. IRIS mobile werd IRIS one. Hiermee willen we benadrukken dat we méér dan mobiele telefonieoplossingen bieden en het volledige pakket van bedrijfscommunicatieoplossingen beheersen.’
Hunters & farmers
‘Zoals altijd dragen diverse factoren bij aan het succes’, stelt commercieel directeur Van den Dungen. ‘Voorop staat dat wij altijd nakomen wat we zeggen te doen. Dat lijkt misschien vanzelfsprekend, maar in de telecomwereld is het dat allerminst. Daarnaast staan we tijdens de hele contractperiode in nauw contact met de klant. We bellen hem bijvoorbeeld geregeld op om te polsen naar zijn ervaringen, vragen, of problemen. Die benadering past in het ‘hunters & farmers’- model. De hunters (jagers) gaan op zoek naar de klant, de farmers (boeren) onderhouden de veestapel. Anders gezegd, de eerste groep haalt de klanten binnen, de tweede zorgt dat ze tevreden zijn. Dit model wordt vaak gebruikt door grote bedrijven. Wij passen het ook toe voor kleinere groepen en koppelen het aan de persoonlijke benadering van de spreekwoordelijke bakker om de hoek. Op die manier bieden we onze klanten het beste van twee werelden.’
A-kwaliteit
‘Belangrijker dan het binnenhalen van klanten is dat je die klanten ook weet vast te houden’, betoogt Lars. ‘Het is niet de bedoeling dat de klant langs de voordeur binnenkomt en er langs de achterdeur weer tussenuit glipt. Houd de achterdeur dicht. Bij IRIS one doen we dat door eerlijk zaken te doen, door persoonlijk betrokken te blijven bij de klant en te streven naar A-kwaliteit. Concreet betekent het dat we kritisch kijken naar onze producten, onze partners én onze medewerkers. Met preferred suppliers als o.a. Vodafone en producten als Vodafone One Net, weten we ons verzekerd van het allerbeste op de markt.’
Minstens een negen
‘Ook voor medewerkers hebben we de lat erg hoog liggen’, aldus operationeel directeur Cirk. ‘Zij zijn namelijk onze belangrijkste succesfactor; zij maken het verschil, te meer omdat we alles in eigen beheer doen. Dat willen we overigens ook zo houden. Als we iets niet met eigen mensen kunnen realiseren, zeggen we ‘nee’, hoe aantrekkelijk het aanbod ook is. Omdat we ruimschoots investeren in het ontwikkelingsniveau van onze medewerkers, stellen we daartegenover dat iedereen binnen IRIS one minimaal een negen moet scoren. Dat geldt zowel voor hun vakkennis als bijvoorbeeld de omgang met klanten of persoonlijke verzorging. Die score halen ze echter makkelijk. Ik durf zelfs te stellen dat wij een meer dan diepgaande technologische kennis in huis hebben. Sommige van onze specialisten weten écht alles van de telecomwereld.’
Kameleon
Gevraagd naar het creëren en zien van kansen in de markt antwoordt Daniël: ‘Te veel bedrijven houden te lang vast aan traditie, terwijl het er vandaag vooral op aankomt om snel te kunnen schakelen. Als een kameleon moet je je alert kunnen aanpassen aan de
ontwikkelingen in de markt. Enerzijds weten onze medewerkers welke vragen er vanuit
de markt komen, anderzijds kennen wij als management de mogelijkheden in die markt. Door die twee samen te brengen, door gebruik te maken van de beschikbare technologie en het geheel goed te schudden, kunnen we de klant nieuwe oplossingen
aanbieden die hem helpen beter te werken. Met durf en passie zorgen alle betrokkenen samen voor nieuwe kansen. Dat betekent dat je soms de klant moet overtuigen van een latente behoefte die hij heeft. Je moet die behoefte naar boven zien te halen. Het is mooi als de klant jou het vertrouwen geeft om dat te doen. Uiteraard is het aan jou om dat vertrouwen niet te beschadigen maar juist te laten groeien.’
Iris: de godin die de communicatie tussen hemel en aarde verzorgt. Verbazend snel gaat ze van het ene uiteinde van de wereld naar het andere, zelfs tot de bodem van de zee en de diepte van de onderwereld, om de bevelen van de goden op te volgen. (Griekse mythologie)
Paars: staat voor inventiviteit, originaliteit, spiritualiteit, inspiratie en passie (www.iris-one.nl). Met deze kleur wil IRIS one tevens verwijzen naar (de mix van) het rood van Vodafone, het groen van KPN en het donkerblauwe van Telfort.