Big bang
‘De ICT-problemen waar de overheid momenteel mee worstelt verbazen me niet’, zegt Erik Stolk (60 jaar) desgevraagd. ‘De overheid denkt in oplossingen en wil op ICT-gebied een ‘big bang’. Zo werkt het niet. Het gaat erom dat het probleem duidelijk is. Dan kun je gaan bouwen en bijsturen.’ Die bedrijfsfilosofie slaat goed aan, want Efficy kent een flinke groeispurt: ‘Op dit moment groeien we in omzet 40-45% per jaar.’ Er zijn inmiddels kantoren in België, Nederland, Zwitserland, Turkije en Luxemburg, samenwerking met vestigingen in Frankrijk, Duitsland en Engeland is nabij.
Flexibiliteit
Efficy onderscheidt zich van andere CRM systemen door de ver doorgevoerde flexibiliteit van de software voor customer relationship management, zegt de oprichter. ‘We noemen het zelf het atoommodel: dat staat voor verbindingen tussen alle data die je opslaat. Alles kan met alles worden gekoppeld.’ Dat er in delen wordt pgebouwd maakt het proces inzichtelijk: ‘Klanten zien wat ze ermee kunnen. De software groeit met de vraag van de klant mee, zonder dat er een zwaar project wordt opgetuigd.’ De internationalisering van Efficy betekent dat er ook intern verschillende ‘atomen’ met elkaar moeten worden verbonden. ‘Wij zijn een typisch Nederlands bedrijf, weinig hiërarchisch. Als een Duitse directeur ‘linksaf’ roept, dan gaat iedereen ook linksaf. Ook de Belgische eetcultuur verschilt natuurlijk enorm van de onze. We hebben hier een bedrijfsrestaurant, maar de meeste mensen nemen hun eigen boterhammen mee.’
Communicatiemachine
Inmiddels werken 1.600 klanten van klein tot groot (Belgische bank met 5.000 licenties) met Efficy. Efficy CRM is een communicatiemachine voor in- en externe klanten, met geïntegreerd projectmanagement, helpdesk en facturatie. Efficy draait op PC’s, tablets, iPads en smartphones (voor de kenners: responsive design) en werkt samen met alle browsers en vele offi ce omgevingen, waaronder uiteraard Microsoft Office.