Ondernemen met Visie: Robertjan Zonneveld

‘Entrepreneur. Creating value for people & planet’ vermeldt zijn LinkedIn-profiel. Kwalitatief ondernemerschap staat gelijk aan het genereren van meerwaarde. Het maakt het leven van mens en maatschappij beter, leuker of mooier. Helaas is kwalitatief ondernemerschap schaars, stelt Robertjan Zonneveld.


Uitgave: Nov-Dec 2014
Thema’s: Ondernemen met visie Diversiteit

Dat zijn vader als civiel ingenieur een stuwdam mee aanlegde, maakte een onuitwisbare indruk op de jonge Zonneveld. Met dezelfde civieltechnische achtergrond, ligt de ware passie van Robertjan echter al jaren bij het slaan van figuurlijke bruggen. Als ondernemer kijkt hij naar wat er is of kan zijn. Hij koppelt de visie van het creëren aan die van het realiseren en brengt wat dat laatste betreft, de juiste partijen bij elkaar. Humor en relativering figureren daarbij als pijlers van de brug.

Realiseren als vak
‘Je hebt mensen die de beste ideeën bedenken en anderen die heel goed zijn in het realiseren. Zij hebben de slimmigheid om zaken voor elkaar te krijgen. Dat ik tot de laatste categorie behoor, werd me goed duidelijk toen ik als consultant voor KPMG optrad. Ik vond adviseren niet leuk, realiseren wel. Ik merkte echter dat je het vak
‘realiseren’ nergens kon uitvoeren en dus startte ik 22 jaar geleden mijn eigen projectbureau (P2). Ik zet graag iets in gang, maak makkelijk grote sprongen en gedij het beste bij het mobiliseren van mensen en het aanjagen van projecten. Als ondernemer ligt
mijn kracht in de koude start’, vertelt Robertjan. ‘Daartegenover staat dat ik nooit een goede lijnmanager zal worden. Ook het consolideren is niet aan mij besteed. Als de zaken goed gaan, laat ik het liever aan anderen over om op de winkel te passen.’

Diversiteit
‘Ik geloof heel erg in kwalitatief ondernemerschap, in het genereren van een duurzame toegevoegde waarde voor mens en maatschappij. We moeten af van de overtuiging dat de grote systeemoplossingen zoals we die kennen, ons nog verder helpen.
Integendeel, in plaats van ons te ondersteunen, remmen ze ons eerder af. Het is een biologisch gegeven dat je uiteindelijk ten onder gaat aan wat je altijd hebt gedaan. Vasthouden aan het bestaande zorgt voor psychologische anorexia. Je hebt diversiteit nodig om te groeien. Je hebt een miljoen kleine(re) oplossingen nodig om de samenleving naar een volgende duurzame fase te brengen. Daarom kies ik ervoor om aan
een aantal van die initiatieven bij te dragen, met name op het vlak van feed & food. Ik ben ervan overtuigd dat enkel de eerlijke verhalen nog hun weg naar de consument zullen vinden. Ze vertellen zichzelf door of worden doorverteld. De bedachte en strategische marketingverhalen hebben hun langste tijd wel gehad.’

Strategie of niet?
‘Dat ik wars ben van strategische marketing en doelgroepenonderzoek, wil niet zeggen dat ik geen strateeg ben’, aldus Robertjan. ‘Je kunt ook een goed strateeg zijn zonder dat je een strategie nodig hebt. Voor mij is strategie iets wat je elke dag doet. Het is jezelf elke dag de vraag stellen: ‘Ben ik goed bezig?’ ‘Is mijn product nog vitaal?’ ‘Hoe maak ik iemand blij met mijn product of dienst?’ Het is dicht bij de markt blijven en scherp kijken naar wat je te bieden hebt. Uiteraard begint alles met weten waar je heen wilt. De visie op het creëren betekent dat je met een scherpe blik moet kijken naar wat een initiatief nodig heeft om meer dan een charmant initiatief te zijn. Er zijn genoeg mensen met goede ideeën, waar het op aankomt is dat je de goede mensen weet te vinden die jou helpen je
ideeën te realiseren. Geef niet te snel op maar weet ook wanneer je iets moet loslaten. Als de visie van het creëren niet samengaat met die van het realiseren, is het tijd om je initiatief op te geven. Weet hoe je de risico’s kunt beheersen. Weet vooral hoe je kansen kunt pakken. En dat laatste doe je door met een open blik te kijken naar wat er is of kan zijn.’

Ondernemerstips van Robertjan Zonneveld:
• De grote-strategie-verhalen zijn over; het gaat
om je vermogen om strategisch te handelen, als
organisatie, als mens, elke dag.
• Begin vandaag met wat morgen nodig is
• Begin klein en verdien elke dag
• Ga snel de markt op (wacht niet tot iets volmaakt is)
• Blijf heel dicht bij je markt (en blijf ontwikkelen)

< Alle thema's