De autobranche worstelt met tegenvallende verkopen: maar liefst 45% van de merkdealers leed vorig jaar verlies. Hoe komt het dat Story ’s-Hertogenbosch toch een goede omzet draait? Bas vertelt: ‘Daar waren we zelf eigenlijk ook benieuwd naar. Daarom hebben wij dit onderzocht onder onze klanten. En wat blijkt? De kwaliteit en de vooruitstrevende innovaties van BMW, zoals ConnectedDrive, spreekt hen erg aan. Er wordt weloverwogen gekozen voor zekerheid en veiligheid. Daarnaast speelt mee dat de aanschaf van een premium merk een hoge restwaarde heeft. Maar ook factoren als emotie en rijplezier wegen gelukkig nog steeds zwaar mee in de aankoopbeslissing.’
Passie en enthousiasme
Volgens Bas is de showroom daarom onvervangbaar. ‘Veel mensen oriënteren zich eerst online, maar minder dan 1% koopt daadwerkelijk een auto via internet. Een auto moet je beleven, ruiken en voelen. Het maken van een proefrit zegt meer dan 1.000 woorden. Daarnaast nemen onze verkoopadviseurs in de showroom ruim de tijd om alle uitleg te geven en de best passende deal te sluiten.’ Naast dat de medewerkers van Story ’s-Hertogenbosch over een grote hoeveelheid kennis van vele verschillende modellen en combinaties van opties moeten beschikken, is volgens Bas van belang dat de oprechte passie voor het merk ervan afspat. ‘Ik ben zeer trots op BMW en MINI, maar vooral ook op mijn mensen. Met hun kennis en enthousiasme maken zij het verschil.’
Goede aanvulling
Na 43 jaar neemt het bedrijf op 11 november afscheid van aftersales manager Hein Dekkers. ‘Voor velen is hij een vertrouwd gezicht op onze werkplaatsreceptie. Zijn betrokkenheid en ruime kennis en ervaring gaan we ongetwijfeld missen.’ Het vinden van een opvolger bleek geen makkelijke klus te zijn. ‘Het is natuurlijk lastig om het stokje van Hein over te nemen. Na een intensieve zoektocht van een halfjaar hebben wij gelukkig iemand gevonden, die deze uitdaging wil en kan aangaan. Per november start Koen Leijten. Ik heb er alle vertrouwen in dat deze jonge en gedreven kracht een goede aanvulling op ons vaste team zal zijn.’
Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Jan Sprij