Schoonmakers staan nooit met de neus tegen de voorruit gedrukt. Integendeel, het zijn meer de stille, onzichtbare krachten op de achtergrond. Daar moest verandering in komen, vond René Wittens. ‘Het werd tijd om meer op de voorgrond te treden. Om te vertellen wat we te bieden hebben, uit te leggen waarom we de beste partner van bedrijven en organisaties zijn. Om ons verhaal van oprechtheid, continuïteit en stabiliteit naar buiten te brengen.’
Hoe het begon
In 1940 ging vader Wittens, gewapend met een ladder en emmers, als glazenwasser op pad. Schoonmaken was niet aan de orde, want bedrijven deden dit doorgaans in eigen beheer. Daar kwam pas halverwege de jaren veertig verandering in. Nog eens tien jaar later had Glazenwasserij & Schoonmaakbedrijf De Toekomst met de Bossche Kunstacademie en de Openbare Bibliotheek, zijn eerste onderhoudsklanten. ‘Tot op de dag van vandaag is de bibliotheek trouwe klant gebleven. Dan doe je toch iets goed’, zegt René. Zelf kwam hij na zijn legerdienst in het ouderlijk bedrijf. Na een tijdje kocht hij zijn oudere broers uit. ‘Ik had ambities om het bedrijf uit te bouwen’, zegt René eenvoudig. En dat gebeurde ook.
Gouden greep
’s-Hertogenbosch inruilen voor Sint-Michielsgestel, het geboortedorp van zijn vrouw Jeanne, bleek een gouden greep. ‘In de stad waren we een van de zestig schoonmaakbedrijven. Om uit die anonimiteit te komen, besloten we naar het platteland te verhuizen. Met die stap wilden we tevens het Brabantse karakter van ons bedrijf benadrukken.’ René’s strategie wierp al snel vruchten af. Toekomst Schoonmaakbedrijven groeide als kool en breidde gestaag uit. Dat het bedrijf logistiek uit de voegen barstte en Sint-Michielsgestel geen uitbreidingsmogelijkheid bood, was de
aanleiding om te verkassen naar Schijndel. Het meest recente wapenfeit in de succesvolle geschiedenis van het bedrijf is de bouw van een nieuw pand in 2009. Binnenkort dient zich echter alweer een bijzonder gebeuren aan: deze maand wordt met zo’n duizend genodigden het 75-jarig bestaan van het bedrijf gevierd.
De boer opgaan
Behalve een nieuwe locatie veranderde er nog meer de afgelopen jaren. ‘Twee jaar geleden werd een salesafdeling opgericht. De boer opgaan om ons verhaal te vertellen, was compleet nieuw voor ons. Maar die investering blijkt inmiddels meer dan lonend te zijn. Potentiële klanten of klanten die we graag aan ons willen binden, worden nu veel beter in kaart gebracht. Ook cross-selling gebeurt veel makkelijker.’ ‘Potentiële klanten binnenhalen is één ding, maar dan moet je het uiteraard ook nog waarmaken’, stelt Jeanne. ‘In die optiek hebben we ondernemende projectleiders aangesteld. Zij zijn verantwoordelijk voor een aantal klanten. Ze zorgen enerzijds dat de lopende zaken vlot en goed verlopen, anderzijds denken en buigen ze ook met de klant mee. Heeft de klant een belangrijk bedrijfsevenement? Dan is het misschien opportuun een extra glaswasronde in te lassen. Om de verkoop- en uitvoerende activiteiten goed op elkaar te laten aansluiten, is er geregeld intern overleg. Natuurlijk ligt de lat daarbij hoog. Daarna is het zaak om alles goed door te vertalen naar de werkvloer, want uiteindelijk zijn het toch onze medewerkers die het moeten doen.’
Resultaatgericht
‘Resultaatgericht schoonmaken staat bij ons altijd voorop’, gaat René verder. ‘Dat betekent dat we schoonmaken waar nodig. Het heeft bijvoorbeeld geen enkele zin om elke dag vensterbanken en bureaus af te nemen in ruimtes die niet worden benut. Zinloos werk doen jaagt de klant op kosten. Door goed naar de klant te luisteren, kunnen we hem optimaal adviseren en kan hij tot wel 35% op zijn schoonmaakkosten besparen. Luisteren en horen wat de klant wil, is naast onze kernwaarden - oprecht, dienstbaar, avontuurlijk en zelfbewust - een belangrijke pijler waarop we verder bouwen.’
Aanvullende diensten
Naast reguliere schoonmaakwerkzaamheden, biedt Toekomst Schoonmaakbedrijven ook aanvullende diensten zoals bedrijfscatering, conciërgediensten, tuinonderhoud, ongediertebestrijding, levering van sanitaire supplies en afvalmanagement. ‘We werken vaak voor woningbouwverenigingen. Die hebben schrijnend genoeg wel eens te maken met overleden huurders die pas na een tijdje worden gevonden’, beantwoordt René mijn vraag over ongediertebestrijding. ‘Voor alle randaspecten wordt een beroep gedaan op vertrouwde en betrouwbare partners’, gaat hij verder. ‘Toekomst Schoonmaakbedrijven zelf fungeert dan als enig aanspreekpunt voor de klant. Dat maakt het voor klanten gemakkelijker, overzichtelijker en efficiënter.’
Onderaan beginnen
Tot slot de vraag of de bedrijfsopvolging verzekerd is? ‘We zijn hoopvol gestemd’, lacht Jeanne. ‘Linda is al een paar jaar aan het werk op de salesafdeling en tot onze verbazing wilde ook onze zoon een aantal jaar geleden in het bedrijf stappen.’ ‘Ik heb toegezegd, maar dan wel onderaan beginnen’, vertelt René. ‘Inmiddels is Tom projectleider en stuurt hij 25 man aan. Hij gaat hard, uiteraard met vallen en opstaan. Ik ben nu 61; de plaats die onze kinderen binnen vijf à zes jaar in dit bedrijf willen innemen zullen ze zelf moeten verdienen. Je geeft de verantwoordelijkheid voor ruim 300 medewerkers immers niet zomaar door’, aldus René Wittens.
Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Kees Bennema