Column Rob Gielens: Terug naar de jaren tachtig


Uitgave: Nov-Dec 2016
Thema’s: Belastingadvies

De afgelopen jaren buitelden het ministerie van Economische Zaken en de Belastingdienst bijna over elkaar heen in hun pogingen een groen wagenpark te stimuleren. Beide toonden zich bijzonder creatief. Van alle kanten werden we bestookt met veelbelovende plannen. Bijna allemaal zijn ze weer in de prullenbak beland. Anders gezegd, we zijn terug bij af.

Minister Kamp oordeelde dat de fiscale stimuli voor elektrisch rijden niet afdoende waren. Wie dus overweegt een hybride of zogenaamd zuinige auto te kopen, kan ik meteen uit zijn lucratieve droom helpen: het fiscaal voordeel verdwijnt. De volledig elektrische auto daarentegen is wel tot 2020 vrijgesteld van bmp en motorrijtuigenbelasting.

Volgens de cijfers rijden er inmiddels 95.000 elektrische auto’s rond in Nederland. 11.400 zijn volledig en 83.600 gedeeltelijk elektrisch (bijvoorbeeld plug-in hybrides). Wil dit aantal nog groeien, dan moeten er meer laadpunten komen, meent het kabinet. In hun streven naar duurzaamheid zien de heren-politici bovendien een verantwoordelijkheid weggelegd voor de autofabrikanten: die moeten meer hybride en elektrische auto’s op de weg brengen.

Als duurzaamheid afhing van het aantal woorden dat eraan wordt gespendeerd, was Nederland één van de voortrekkers. De dagelijkse praktijk toont echter een andere realiteit. Nu de hoogte van de bijtelling geen voordeel meer oplevert voor de automobilist, zal naar de CO2-uitstoot nog nauwelijks worden gekeken.

Het ironische van dit alles is dat we al meer dan dertig jaar volop de beschikking hebben over duurzame brandstof. Zonder stimuleringsmaatregelen koos Nederland in de jaren tachtig enthousiast voor lpg. Meer nog, we waren het lpg-land bij uitstek. Duurzaamheid ten top! Bij lpg komt immers minder CO2 vrij dan bij benzine en diesel en er wordt minder fijnstof de lucht ingeblazen. De instabiele techniek en de opkomst van de kleine ‘schone’ diesel waren er jammer genoeg de oorzaak van dat ‘liquefied petroleum gas’ geleidelijk aan terrein verloor.

Inmiddels zien we dat lpg opnieuw in opmars is binnen Europa. En dat is mooi, want met geringe productiekosten en een acceptabele actieradius is het een serieuze optie voor diesel of elektrisch rijden. Wordt het wellicht tijd dat ook wij in Nederland lpg gaan herontdekken?

< Alle thema's