Piels Technische Installaties en Baderie Piels: eerst verdienen, dan uitgeven

Marga en Jozet delen dezelfde familienaam. Ze hebben dezelfde ondernemersgenen, dezelfde waarden, dezelfde doelen én dezelfde humor. Beiden runnen een ‘Piels-bedrijf’. Samen bieden ze de klant water, vuur en warmte.


Uitgave: Nov-Dec 2016
Thema’s: Techniek Installatiebedrijf Familiebedrijf

Mijn man Niek en ik geven leiding aan Piels Technische Installaties’, vertelt Marga van Venrooij-Piels. ‘We bieden een breed scala aan diensten: alles omtrent installatiewerken, van sanitair tot onderhoudswerken. Jozet (den Otter-Piels) en haar man Sjoerd geven leiding aan Baderie Piels. Zij richten zich op badkamers, wellness en sfeerhaarden. Samen runnen we het familiebedrijf Piels. Sinds 2004 delen we dit pand, want het was de grote wens van vader om alles onder hetzelfde dak te hebben. Maar al is het één geheel, we moeten wel onze eigen broek ophouden.’

Familiaal fundament
Het fundament waarop de zussen hun respectieve bedrijf hebben uitgebouwd, is hetzelfde. ‘Gewoon blijven en tussen je mensen staan’, was de wijze raad die ze van thuis uit hebben meekregen. Het verschil met Piels senior is echter dat zijn dochters hun medewerkers wat makkelijker een complimentje geven. ‘We zien dat dit wordt gewaardeerd’, zegt Marga. Een ander ouderlijk advies was om financieel onafhankelijk te blijven. Lees: niet te leasen en niet te lenen van de bank. ‘Eerst verdienen en dan pas uitgeven’, vat Jozet het kernachtig samen. ‘Dat advies hebben we ter harte genomen. Dat we alles in eigendom hebben, heeft ons onder meer door de crisis geloodst.’

Onderlinge verschillen
Ondanks de gedeelde normen en waarden verschillende de zussen wel wat in hun aanpak en stijl. ‘Ik ben meer van de mensen, Jozet van het weten’, stelt Marga. ‘Ik wil alles van a tot z weten’, beaamt Jozet. ‘Wat mij daarbij soms parten speelt, is dat ik slecht kan delegeren. Mijn valkuil is dat ik moeilijk de controle kan loslaten. En ik kan nooit ‘nee’ zeggen.’ ‘Die fase heb ik ook gehad’, voegt Marga eraan toe. ‘Maar met ouder worden, ben ik er wat makkelijker in geworden. Ik druk eerder door. Zeg sneller ‘dat gaan we niet doen’. Dat moet ook als je een grotere club leidt. We zijn toch verantwoordelijk voor pakweg 65 medewerkers.’

Uitdagingen
Beide dames hebben hun eigen aandachtspunten. ‘Aandacht voor een goed verkoopteam is belangrijk want daar wordt het begin gemaakt. Onze verkopers moeten immers de beleving die wij te bieden hebben, kunnen overbrengen op de klant. Ze moeten onze vijf kernwaarden kunnen vertalen naar de klant. Het vijfstappenplan noemen wij het: inspireren, uitzoeken, ontwerpen, installeren en genieten. Goede verkooptechnieken maken het verschil. Dat hebben we duidelijk ervaren. Maar daarnaast moet er net zo goed aandacht uitgaan naar een goede uitvoering, want pas als dat correct gebeurt, kan de klant 100% genieten’, stelt Jozet. Bij Marga ligt de focus op een goede organisatiestructuur. ‘Omdat we in de crisistijd geen afscheid wilden nemen van onze mensen, zijn we vooral kostendekkend bezig geweest. Anders gezegd, we hebben de afgelopen jaren grote projecten aangenomen. Maar dat heeft er ook voor gezorgd dat we gegroeid zijn. Met als gevolg dat we extra krachten nodig hebben: een projectleider, 3D-tekenaar en servicecoördinator. Meegroeien betekent ook dat er andere eisen en voorschriften gelden. Mijn prioriteit ligt daarom bij de juiste mensen op de juiste plaats krijgen. Dat vind ik het allerbelangrijkste.’

Elkaar versterken
Geldt de wet van één plus één is drie? Versterken beide bedrijven elkaar? ‘Uiteraard proberen we onze klanten ook naar Baderie Piels te trekken’, aldus Marga. ‘Dat is met name het geval bij koopwoningen, als de bewoners bijvoorbeeld een nieuwe badkamer, sauna of sfeerhaard willen installeren.’ ‘Door onze prachtige showroom kiest een aannemer ook eerder voor installatiebedrijf Piels’, vult Jozet aan. ‘Hij kan namelijk de klant alles onder één dak bieden en weet zich bovendien verzekerd van het beste advies, vakkundige medewerkers die meedenken, korte lijnen en een scherpe prijs.’

Flinke klap
Wat is hun beider streefdoel? Jozet wil er ‘een flinke klap op geven’. ‘Concreet betekent dit innoveren in de techniek in de showroom, om de klantbeleving nog meer te vergroten. We willen nog meer geassocieerd worden met de luxere badkamer’, zegt Jozet enthousiast. ‘Op dit moment zijn we bezig met de organisatie van onze franchiseorganisatie. Er zijn vijftig Baderisten in de regio. Ik zit voor regio zuid in de franchiseraad. We zijn met hele mooie dingen bezig, maar voorlopig mag ik daar nog niet veel over vertellen.’ Na ietwat aandringen, licht ze een tipje van de sluier op. ‘Laat ik het zo zeggen: we gaan ons onderscheiden van de concurrentie door maximale service en maximaal comfort te bieden.’

Loslaten

Marga streeft op haar beurt naar meer rust. ‘Ik wil proberen het iets meer los te laten. Het wat meer overlaten aan anderen. Of de volgende generatie al klaarstaat? Dat weet ik niet. Mijn zoon is net achttien. Ergens hoop ik wel dat hij de fakkel overneemt. Maar hij moet doen wat hem gelukkig maakt. Overigens is het ook de vraag of hij het aankan. Maar meer dan wat ook wil ik er alles aan doen om Piels Technische Installaties nog heel lang te laten bestaan. En ik hoop dat onze familie zo hecht blijft als ze nu is. We hebben het goed samen.’ Een uitspraak die volmondig wordt beaamd door haar jongere zus.

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Arnold Reyneveld

< Alle thema's