Samen met de afdeling Middelbare Techniek School (MTS) van het Koning Willem I College (KW1C) worden medewerkers van Enexis geschoold naar mbo-niveau 2 en 3. ‘Op de Enexis Vakschool helpen we jongeren tussen de 18 en 25 jaar om een erkend mbo-diploma te halen voor monteur gas of monteur elektra. In ongeveer twee jaar leren zij alle kneepjes van het vak en doen ze direct praktijkervaring op’, vertelt Agnes Flinkenflögel, teammanager opleidingsontwikkeling training & opleiding bij Enexis. Volgens haar moet je techniek vooral zien én voelen. ‘Op onze opleidingslocatie voor Zuid-Nederland kunnen studenten volop oefenen met materialen en technieken die zeer specifiek voor ons bedrijf zijn. Daarnaast gaan ze aan de slag bij aannemers met wie we samenwerken. De combinatie van theorie en leren in de praktijk garandeert goed opgeleide medewerkers voor onze organisatie.’
Groot gat
Vijf jaar geleden heeft het KW1C de maatwerkopleidingen samen met Enexis ontwikkeld en een mantelovereenkomst afgesloten. Dit was voor het mbo-college de eerste keer dat er een dergelijk partnership met het bedrijfsleven werd gecreëerd. ‘Mede door de razendsnelle technologische ontwikkelingen is een zeer intensieve samenwerking een vereiste om actueel opgeleide arbeidskrachten af te leveren. Hierdoor blijft ook de vakkennis van onze docenten up-to-date’, aldus Cor van Gerven, lid College van Bestuur van het Koning Willem I College. Op de trainingslocaties van Enexis leren studenten meer over de laatste inzichten en technologieën. Volgens Cor zijn deze voor mbo-instellingen steeds lastiger om bij te houden. ‘Wat de student moet kennen en kunnen aan het eind van zijn of haar opleiding ligt vast in het kwalificatiedossier, aanpassingen doorvoeren duurt ongeveer vijf jaar en dat wordt door de overheid bepaald. Het gevaar van deze stroperigheid is dat er een te groot gat met de praktijk ontstaat.’
Bijspijkeren
Binnen het KW1C zijn inmiddels partnerships afgesloten tussen verschillende bedrijven en instellingen, zowel collegebreed als op afdelingsniveau. ‘De sectoren Zorg & Welzijn, Techniek, Economie en Creatief krijgen zo de mogelijkheid om te leren en samen te werken aan multidisciplinaire projecten.’ Door deze nieuwe manier van leren zal het klassieke klaslokaal verdwijnen, voorspelt Cor. ‘De lesbanken maken plaats voor ontmoetingsruimtes en trainingslocaties. We willen onze studenten niet alleen theorie bijspijkeren en praktijkervaring laten opdoen, maar vooral ook goed leren samenwerken.’
Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Arnold Reyneveld