The Adventure: Geen grijze muis

De scriptie waarmee hij zijn opleiding business management afrondde, zou bepalend zijn voor zijn eigen toekomst. ‘Ik onderzocht en gaf aan waarom The Adventure baat had bij een accountmanager voor de zakelijke markt. Blijkbaar waren mijn argumenten overtuigend. Wat ik bepleitte, gebeurde namelijk.’


Uitgave: Nov-Dec 2019
Thema’s: Autobedrijf Automotive Mobiliteit

Vorig jaar introduceerde The Adventure in ’s-Hertogenbosch een accountmanager fleet & business sales. Sinds 1 februari 2019 geeft Nick van Herpen invulling aan die functie. ‘Ik heb van mijn scriptie realiteit gemaakt.’

Twee sterke karakters
‘Ik heb altijd geroepen dat ik niet bij mijn vader, Peet van Herpen, algemeen directeur van The Adventure, wilde werken. We zijn allebei redelijk eigenwijs. Twee sterke karakters. Dat kan wel eens botsen. Maar toen de functie vrijkwam, zag ik mijn vader niet als een reden om het nièt te doen. Ik wist wat de functie inhield. Wist ook dat ik het aankon. Bij Regio Business deed ik immers vrijwel hetzelfde. Ik verkocht het product ‘Regio Business’ aan bedrijven. Nu probeer ik de zakelijke markt warm te maken voor Jaguar en Land Rover. De autowereld is me vertrouwd. Ik ben erin opgegroeid.’

Imago
‘Jaguar en Land Rover bevinden zich in het topsegment. Ze stralen klasse, grandeur, en luxe uit. Ze ogen exclusiever dan de standaard premiummerken en dat draagt er wellicht ook aan bij dat zakelijke rijders niet meteen aan Jaguar of Land Rover denken als ze een (lease)auto overwegen. ‘Ik kan toch niet in een Jaguar bij mijn klanten aankomen!’. Dat kan dus wel. De laatste jaren zijn er tal van modellen bijgekomen waarmee we kunnen concurreren met de van oudsher gevestigde merken in de leasemarkt. Daarnaast was de volledig elektrische Jaguar I-Pace natuurlijk een geweldige stap in het veranderen van ons imago. Maar dit is niet het enige model dat interessant is voor de zakelijke rijder. Steeds meer mensen rijden - zakelijk of privé - een Land Rover of Jaguar. Ze zoeken iets spannends. Willen zich onderscheiden. Een grijze muis kiest geen Jaguar of Land Rover.’

Getouwtrek
‘Om zakelijke rijders nog beter van dienst te zijn, hebben we vorig jaar onze eigen leasemaatschappij opgericht’, gaat Nick verder. ‘Met name in de werkplaats hadden onze medewerkers geregeld te maken met getouwtrek tussen de klant, de leasemaatschappij en de dealer. Als banden aan vervanging toe waren, leidde dat soms tot hele discussies. Wel (de dealer) of niet (de leasemaatschappij) met de klant als een soort speelbal. We zijn van mening dat leaserijders recht hebben op dezelfde hoogwaardige service als klanten die zelf een Jaguar of Land Rover aanschaffen. Daarom zijn we begonnen met Automobilease. Ons leaseaanbod bevat overigens niet alleen onze eigen merken. Naast Jaguar en Land Rover bieden we ook andere exclusieve merken aan, zowel nieuw als jong gebruikt.’

Vleugels uitgeslagen
The Adventure heeft de vleugels uitgeslagen naar Zuid-Limburg. ‘We zijn een nieuw dealerschap in Maastricht gestart’, vertelt Nick. ‘Vlak naast het pand van Porsche en Bentley, bouwen we een nieuw pand voor onze eigen merken. Door de samenwerking met Porsche Groep Zuid vinden klanten het volledige topsegment - Porsche, Bentley, Jaguar, Land Rover - op één locatie. Ik denk trouwens dat er in de toekomst steeds meer vormen van samenwerking en schaalvergroting zullen ontstaan. Weinig regionale dealer-familiebedrijven kunnen immers overleven met één enkel dealerschap. Ik geloof in partijen met meerdere vestigingen en ook meerdere merken.’ Waar ziet hij zichzelf in dat plaatje? ‘Dat zou ik op dit moment echt niet weten. Wie weet in de Board of Directors van de The Adventure Group’, grapt hij. ‘Voorlopig eerst maar de focus op de fleet & businessafdeling’.

Stormloop
De samenwerking tussen The Adventure en Porsche Groep Zuid werpt zijn eerste vruchten af: ‘Samen zijn we erin geslaagd zestig exemplaren van de Jaguar I-Pace in te kopen. Vorig jaar werden er landelijk 3500 I-Paces verkocht in een paar maanden tijd. Bij The Adventure alleen al gingen er 260 de deur uit. Het klinkt misschien gek voor een Jaguar-rijder, maar dit jaar zit je met de I-Pace Business Edition echt nog voor een dubbeltje op de eerste rij. De korting die de importeur en de dealer bieden, is verrekend in de fiscale waarde. Wie nog dit jaar een I-Pace Business Edition koopt, is vijf jaar lang verzekerd van de aantrekkelijke 4 procent bijtelling (tot 50.000 euro). Vanaf volgend jaar wordt elektrisch rijden ieder jaar weer een stukje minder interessant. De verwachting is dan ook dat er een stormloop komt op de I-Pace Business Edition. Onze klanten kunnen gerust zijn. We hebben hem in huis en kunnen hem in elke gewenste kleur leveren.’

King of the road
‘Op dit moment geen’, luidt het verrassende antwoord op de vraag welke auto Nick zelf rijdt. ‘Ik had een Range Rover Evoque maar die heb ik net aan iemand verkocht. Als je mij vraagt, welk model mijn voorkeur heeft, dan is dat by far Range Rover Sport. Niemand zal betwisten dat de Range Rover de king of the road is. Hij overtroeft alle andere SUV’s. Maar ik ben een vlotte rijder. En dan ligt de Range Rover Sport toch iets strakker op de weg.’

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Marlinde Andersson

< Alle thema's