Column Steven Faber: This time it’s different


Uitgave: Nov-Dec 2020
Thema’s: Financieel advies Beleggen Beleggingsadvies Beleggingsmethodologie

Technologie-aandelen hebben de afgelopen jaren een ongekende opmars doorgemaakt. Deze trend wordt dit jaar nog eens versterkt door de uitbraak van het COVID-19 virus en de daaropvolgende overheidsmaatregelen om het virus onder controle te krijgen. Gedwongen door de wereldwijde lockdowns gingen we massaal thuis werken, gingen kinderen en studenten online onderwijs volgen en zijn we nog meer dan voorheen online aankopen gaan doen. En dat was koren op de molen voor technologiebedrijven als Apple en Microsoft en voor bedrijven in de online-business, zoals Amazon en Alibaba.

Ongekende opmars
De opmars van de technologiereuzen is haast niet te bevatten. Om toch een indruk te geven: de totale waarde van de zogeheten FANMAG-aandelen (Facebook, Amazon, Netflix, Microsoft, Apple en Google) is op dit moment ruim 7.000 miljard dollar. Dat is evenveel als de waarde van alle aandelen in de volgende beursindices bij elkaar opgeteld: de Canadese TSX-index, de Franse CAC-40, de Duitse DAX, de Italiaanse MIB, de Spaanse IBEX en de Engelse FTSE 100. Je zou het haast niet geloven. En zo is de waarde van de fabrikant van elektrische auto’s Tesla inmiddels tien maal zo hoog als de waarde van het voorheen fameuze General Motors.

Zeepbel
Is hier nu sprake van een ware ‘techbubble’ en moeten we vrezen dat de koersen van de techreuzen aan de vooravond staan van een forse correctie? Nee, deze keer is het echt anders dan in het jaar 2000. Dot.com bedrijven schoten toen als paddenstoelen uit de grond. Voor alles wat maar naar technologie rook werden door beleggers torenhoge bedragen betaald, zonder deze bedrijven echt te kennen. De verwachte groei van veel bedrijven bleek later niet uit te komen en de zeepbel spatte uit elkaar. Dicht bij huis kennen we allemaal het voorbeeld van Worldonline vast nog wel.

Echt anders
Maar ‘this time it’s different’! Technologiereuzen als Apple, Google en Amazon genereren jaarlijks voor miljarden dollars aan cashflows. En COVID-19 heeft aangetoond hoe vruchtbaar de grond nu is voor technologiebedrijven. Bovendien staan we nog maar aan de vooravond van nieuwe technologische ontwikkelingen als de zelfrijdende auto en op het gebied van ‘artificial intelligence’.

< Alle thema's