‘Na het eerste half jaar van de studie gaan onze hbo-studenten met praktijkopdrachten aan de slag’, gaat ze verder. ‘Dat kunnen commerciële opdrachten zijn of het bedenken van een oplossing voor een maatschappelijk vraagstuk voor bijvoorbeeld een overheid.’
Impact op de samenleving
De studieroute ICT & Media Design, een van de afstudeerrichtingen binnen Fontys Hogeschool ICT, kreeg de afgelopen jaren bijvoorbeeld steeds meer een mens en maatschappijprofiel. ‘Elke ICT-toepassing grijpt in op de levens van mensen. Daarom leren we onze studenten om te onderzoeken wat gebruikers willen en nodig hebben. Ook stellen we onszelf de vraag of de oplossingen die we bedenken wel leiden tot een maatschappij waarin we willen leven.’ Afstudeerder Jens van Lierop: ‘Ik richt me in mijn onderzoek naar Software as a Service, oftewel SaaS, niet alleen op wat er voor nodig is om een applicatie te bouwen die in de cloud kan draaien, maar ook op welke functionaliteiten passend zijn voor de doelgroep.’
Begeleiding vanuit expertise
Het onderwijs dat Jens en zijn studiegenoten volgen, is gebaseerd op het sociaal constructivisme. Jo-An: ‘We geven geen traditioneel onderwijs. Studenten leren het beste in een context. We leren ze goed kennen, zodat we weten waar ze goed in zijn en waar ze blij van worden. We richten ons als talentmanagers op hun sterke punten met als resultaat dat ze hun mindere capaciteiten ook mee ontwikkelen, omdat ze merken dat ze ook die nodig hebben.’Jens vult aan: ‘Docenten begeleiden ons vanuit hun expertise. Ik kan bij hen terecht voor feedback, advies en om te sparren.’
Wachtwoord DigiD
Een van zijn praktijkopdrachten was een innovatie voor Novum, het innovatielab van de Sociale Verzekeringsbank. ‘Vaak worden oplossingen ontworpen vanuit een business perspectief, wij hebben juist gekeken naar wat de gebruiker wil. In de praktijk is het vaak zo dat ouderen het wachtwoord van hun DigiD delen met hun kinderen terwijl dit niet toegestaan is. Onze oplossing zorgde ervoor dat een ouder samen met het kind via een videoverbinding naar een machtiging toe kan werken.’ De praktijkcases worden aangedragen door Partners in Education en Innovation, bedrijven die zich voor langere tijd aan de onderwijsinstelling verbinden. Ze leveren hiermee een belangrijke bijdrage aan het curriculum. Jo-An: ‘Hun voordeel is toegang tot potentiële werknemers. En doordat studenten meerdere projecten doen, ontdekken ze waar ze na hun studie aan de slag willen, bij een commercieel bedrijf, een overheid of instelling.’
Ik mag gaan promoveren
Jo-An werkt samen met collega’s die bijvoorbeeld specialist zijn in software engineering, cyber security of robotica. ‘De meesten komen net zoals ik uit het bedrijfsleven. We kunnen allemaal meepraten over ICT in zijn algemeenheid en beschikken daarnaast over specifieke kennis. We zijn T-shaped professionals.’ Zelf kwam ze als communicatiespecialist binnen met werkervaring binnen de ICT. ‘De afgelopen 7,5 jaar heb ik een opleiding gedaan in UX, me bekwaamd in het doen van onderzoek en een aantal jaar ons partnerprogramma geleid. Ik geef nu in de minor Artificial Intelligence les aan internationale studenten en studenten van andere studies en mag gaan promoveren. Er zijn bij Fontys talloze ontwikkelmogelijkheden. Ik kan mezelf hier zo nog 20 jaar vernieuwen.’ Werken in het onderwijs geeft haar veel voldoening. ‘Het is volledig anders of je een nieuwe website lanceert om de omzet te verhogen of dat je met jonge professionals werkt in een vormende periode in hun leven. Ook vind ik het mooi om met groepsdynamiek bezig te zijn en te leren hoe je die kunt sturen.’
Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema