De productie werd verplaatst naar het buitenland om afstand te nemen en zijn focus in Eindhoven te verleggen naar branding en experience. In plaats van het bestaande dealernetwerk ging Frank over op een partnerstrategie, waarbij elk land wordt bediend door één strategische partner. Hij lanceerde een experience center en zette hiermee vol in op beleving. Je vindt hier alle situaties die je maar kúnt bedenken, waarbij schoongemaakt moet worden.
Wereldwijd succes met durf
‘Als je blijft doen wat je deed en je verwacht een andere uitkomst, dan gaat dat niet gebeuren. Dat noemen ze hoop en hoop is geen strategie’, zegt Frank. Dit gedurfde strategische herontwerp bleek buitengewoon succesvol. Het blauwe logo vind je al in ruim 80 landen en Frank streeft naar een wereld die volledig blauw kleurt. Visie leidt tot succes en de CEO is voorstander van samenwerken in teamverband met een sterke focus op innovatie. De naamswijziging van het bedrijf sluit naadloos aan op deze overtuigingen. De ‘i’ in i-team Global staat voor inquire (onderzoeken en vragen stellen) en innovatie. Het onderstreept nog maar eens de overtuigingen van Frank en zijn team, evenals het wereldwijde succes dat ze hebben behaald.
Dweilen met data-kracht
We beginnen deze Academy met een rondleiding door het prestigieuze experience center, waar we kennismaken met onder andere de Cobot 45. Deze innovatieve cobot (een door mensen bediende robot) is ontworpen voor dweilwerkzaamheden en uitgerust met een geavanceerd dataplatform. Dit platform biedt gedetailleerd inzicht in waar, wanneer en hoelang de machine is gebruikt, wat waardevolle informatie oplevert voor een effi ciënte werkplanning. Wanneer een schoonmaakbedrijf deze machine ‘s ochtends in dezelfde ruimte gebruikt als de avond ervoor, zonder dat er ‘s nachts iemand aan het werk is geweest, kan dit ineffi ciënt zijn. Het dataplatform stelt een klant hiermee in staat om slimmer te plannen en verspilling van tijd en middelen te voorkomen.
Fysiek niet meer vereist
i-team Global heeft in elke experienceruimte geavanceerde slimme camera’s geïnstalleerd, zodat een fysiek bezoek aan het experience center niet langer essentieel is om de volledige beleving te ondergaan. Deze strategie is bewust gekozen vanuit duurzaamheidsoverwegingen, met als doel de ecologische voetafdruk te minimaliseren.
Stellingen als startschot
Onder leiding van Mariëlle Ploegmakers, mede-eigenaar van Regio Business, discussiëren we met de eigenaar van i-team Global en veertig andere ondernemers. Hier delen we inzichten die direct omgezet kunnen worden in actiepunten. Een boeiend gesprek; van ondernemers, met ondernemers, voor ondernemers.
Verkoopstrategie bepalen
Hierover zijn de meningen lekker verdeeld. Frans Onland, Sanders machinebouw, steekt van wal: ‘Als het makkelijk was, kon iedereen het. Wij produceren klantspecifi eke machines, waardoor onze doelgroep heel breed is. Je moet er dan goed over nadenken waar je de focus op legt. Wij maken onze keuzes op basis van ervaring en volgen waar de markt naartoe gaat.’ Wanneer Mariëlle vraagt wie er nog meer iets over wil delen, blijft het even stil. ‘We gaan even terug naar Frank’, vervolgt ze, waarbij ze Frank vraagt wanneer hij de overstap maakte van de bestaande dealerstrategie naar de partnerstrategie. ‘Dat heeft ongeveer 1,5 jaar geduurd’, vertelt Frank. ‘Van 694 dealers hebben we afscheid genomen. We hebben aan de hand van een ‘scorelijst’ gezocht naar de juiste partners, wat spannend is wanneer dealers wel omzet voor je bedrijf genereren. We zijn destijds van tien miljoen omzet teruggegaan naar twee.’ ‘Dat is enorm! Die laten we even op ons inwerken’, zegt Marielle. Gertjan Grimbergen van Tilbox reageert: ‘Uit gemakzucht handhaaf je soms een dealer.’ Vervolgens vraagt Gertjan aan Frank: ‘Bij het partnermodel, ben jij dan deels eigenaar of niet?‘ Frank: ‘Niet vanaf dag één, maar we hebben wel de ambitie om relevantie op te bouwen, waardoor er dan vaak iets ontstaat in de relatie en we in een later stadium regelmatig deels eigenaar worden.’
Is verkoop koelbloedig?
Dory de Rouw van GTO Plating haakt direct in: ‘Bij ons gaat er veel meer aandacht naar het ontwikkelen en de productie zelf. Verkopen doen we wel, maar daarop ligt niet onze focus, dus deze Academy is zeer interessant voor mij.’ Suzanne Evers-Kweens, van Evers & Evers Glas, stelt: ‘Mijn hart klopt voor verkoop, een supermooi vak, maar het klinkt soms zo koel.’ Frank reageert: ‘Wanneer je echt van betekenis voor elkaar kunt zijn, is het veel meer dan enkel verkoop. Wanneer je met een experience center werkt en bezoekers meerdere dagen aanwezig zijn, bouw je de relatie snel op.’ Frank Bax van Art & Reno: ‘Een experience center zou voor ons ook goed kunnen werken!’ Hetgeen de CEO van i-team Global enthousiast bevestigt. Frank: ‘Dank voor deze ingeving.’
Route naar eindgebruiker
i-team Global kiest er bewust voor om niet rechtstreeks aan de klant te leveren. Met succes. ‘We helpen eindgebruiker wél om omzet te genereren’, stelt de directeur. Andriette Dobbelsteen van DRT vloeren vertelt: ‘Wij leveren zowel B2B als B2C in de verhouding 35 om 65 procent. Deze markten verschillen veel van elkaar en zijn beiden bijzonder interessant voor ons. Dus bedienen we beide markten.’
Drietrapsraket
We sluiten af met BOB Connect. Na een kijkje in de keuken van dit bijzondere bedrijf, en het inspirerende verhaal van Frank, is het tijd voor deelnemende directeuren en eigenaren uit de maakindustrie, productie, logistiek, bouw en techniek om na te praten en elkaar beter te leren kennen. Op naar nog meer samenwerking in de regio!
TEKST JANNEKE WESEL
FOTOGRAFIE CAMIEL DONDERS