Facet Business Consulting: Veranderen is volhouden

Facet Business Consulting bestaat pas drie jaar. De ervaring van eigenaar Wilma Bakkers voert veel verder terug. In het verandermanagement bereikt ze op haar eigen wijze resultaat.


Uitgave: Nov-Dec 2023
Thema’s: Zakelijke dienstverlening Consultancy

In de afgelopen periode vloog Wilma Bakkers (51) meermaals naar Engeland. Voor een geval van agressie op de werkvloer om iets futiels. ‘Dat deed bij mij de alarmbellen afgaan. Dat iemand daar zo boos over werd. Achteraf bleek dat kantoor en magazijn van elkaar gescheiden waren geraakt. Terwijl het eerst een heel mooi team was.’

 

Troubleshooting
‘Klachten werden niet opgepakt, en de directie? Luisterde niet. Zo ontstonden er groepjes. Ze zijn toch allemaal met elkaar doorgegaan, maar ik doe nog wekelijks een meeting met de twee teams.’ Ze weet na twintig jaar ervaring in het bedrijfsleven waar ze over spreekt. Vanaf de administratie werd ze via operationeel directeur algemeen directeur. ‘Ik ben al twintig jaar troubleshooter. Ook als algemeen directeur stond ik nog met de voeten in de klei’, zegt Wilma. In die laatste functie zag ze wat er bij een reorganisatie gebeurde. ‘Ik zag waar tegenaan werd gelopen. En waarom mensen weerstand boden.’

 

Makkelijk levelen
Ze startte in 2020, net nadat de eerste coronalockdown werd afgekondigd. Nu heeft ze twee medewerkers in de financiële administratie, een managementcollega en een sales- en marketingconsultant. ‘We gaan stapje voor stapje verder’, zegt de ondernemer. ‘Met mijn zoon, neef en dochter, die tijdelijk assistent is, zijn we een echt familiebedrijf. Mijn ervaring is dat wij met iedereen makkelijk levelen. Het vertrouwen van mensen winnen is essentieel.’ Ze vindt haar opdrachtgevers voornamelijk in het midden- en kleinbedrijf. ‘Grotere bedrijven hebben eigen verandermanagers’, zegt Wilma. ‘We geven advies over groei en omzet, maar ook bij het implementeren van systemen of de boekhouding.’

 

Luister
Evenals advies bij arbeidsconflicten en organisatorische veranderingen. ‘Dan komt er geheid ook gedragsverandering’, zegt Wilma. ‘Om mensen te kunnen motiveren moet je weten waar het probleem zit. Dat begint met luisteren waar mensen tegenaan lopen. Zoals angst voor ontslag. Afwijkend gedrag staat vaak niet op zichzelf. Zoals in het eerste voorbeeld. Veranderen kost tijd en is volhouden.’

 

TEKST STAN SCHRIJEN
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN

< Alle thema's