Tijd om zichzelf opnieuw uit te vinden. Ik spreek echter een heel andere Koen dan de persoon die hij zojuist schetste. Het coaching-traject dat hij tien jaar geleden volgde, had hij voor geen goud willen missen. ‘Erg pittig’, noemt hij die periode onder begeleiding van een, houd je vast, oud leger-kolonel!
Kolonel
Niet lang daarna richtte hij zijn eigen bedrijf op, gespecialiseerd in het onderhouden van gevelliften. Het gaat zo goed dat hij handjes tekort komt. Er staan momenteel vacatures uit die Koen snel vervuld hoopt te zien. Voor volgend jaar geldt: waar zich twee nieuwe monteurs melden, komt er ruimte vrij voor een binnendienstmedewerker. Lekker bezig dus.
Klanten rekenen op je
‘Qua opdrachten mogen we inderdaad niet klagen’, zegt de algemeen directeur, die retail management studeerde aan Avans in Den Bosch. ‘Het remmende zit ‘m vooral in het portfolio.’ Hij legt uit. Zijn klanten zijn partijen die het onderhoud voor pandeigenaren regelen. Zij willen groeien, maar Koen kan niet snel groeien als hij de mensen niet heeft. ‘Nee zeggen is niet leuk, maar wel eerlijk. Goede service verlenen kan nooit vanuit een gebroken positie, maar altijd vanuit fl exibiliteit. Als ik een storing heb morgen, moet ik er direct naar toe kunnen. Als ik dan vastzit qua capaciteit omdat ik te weinig mensen heb, kan ik niet meer nakomen wat ik beloof.’ Die kant wil Koen niet op. Klanten moeten op hem kunnen rekenen. De beste service leveren is voor hem niet genoeg.
Die doordrukbonnetjes
Koen is niet de uitvinder van deze niche. Dertig jaar geleden had Nederland al 17.000 installaties op daken staan waarvan er slechts 10.000 onderhouden werden. Die andere 7.000 zijn intussen weg, buiten dienst of in de vergetelheid geraakt. ‘Maar de meeste partijen in deze branche werken tot op heden nog steeds met doordrukbonnetjes en beheersen de moderne communicatie niet’, legt Koen uit. ‘Daar ben ik vijf jaar geleden ingestapt.’ Dat deed hij verdomd goed, want Koen startte meteen digitaal en maakte de communicatie binnen de organisatie net zo belangrijk als buiten. Alle kennis die hij opdeed bij voormalige werkplekken, nam hij mee. Daar leerde hij de filosofie van het échte tot-je-dienst-staan: op het moment dat je service verleent aan de voorkant, ontstaan kansen aan de achterkant. Niet die eeuwige focus op meer geld verdienen, maar op langdurige samenwerking. Een visie waar hij juist ook financiële vruchten van plukte, gezien het huidige succes van zijn bedrijf.
Philadelphia & New York
Fresh Maintenance richt zich op het onderhouden van gevelliften. Het team bestaat uit zes medewerkers met enthousiaste monteurs die moeiteloos de hoogte in gaan vanaf de mooiste plekken ter wereld. Zo bezochten ze al eerder Macau, Philadelphia en New York. Aan de muur hangen twee platen van hoge gebouwen in Londen en Toronto met flinke gevelliftinstallaties bovenop het dak. Het bekende ‘been there, done that’ geven ze hier een eigen dimensie. De internationale uitstapjes worden echter steeds minder door veel opdrachten in eigen land. De focus ligt nu vooral op de Randstad en regio. Dicht bij huis bijvoorbeeld het Pettelaarpark in Den Bosch, Flight Forum in Eindhoven en de Spoorlaan en het Piusplein in Tilburg. Voorbeelden genoeg, maar het meest trots is Koen op zijn mensen: ‘Toen ik startte als ondernemer, stapten ze er vol vertrouwen mee in. Voor mijn netwerk geldt hetzelfde. De reden? Zakendoen kan ook gezellig. Je buurt met elkaar, maakt plezier met elkaar. Het gaat bij ons eigenlijk maar eventjes over werk zolang je je afspraken maar nakomt. Zo bouw ik relaties op.’
Vrije club
Bij Fresh Maintenance vind je een vrije club. In het veld bepalen de monteurs wat er moet gebeuren aan de hand van gekaderde processen. Dit biedt veel ruimte voor zelfstandigheid. ‘Er is geen hiërarchie, maar samenwerking’, aldus Koen. ‘Plus een hoop enthousiasme. Dat is wat ons bindt.’ Hij gaat naar de groepsapp op zijn mobieltje en scrolt door foto’s van medewerkers in bedrijfswagens of in een bakje hoog in de lucht. Koen glimlacht. ‘Kijk dan’, zegt hij. ‘Dat plezier dat ze uitstralen. En altijd weer die lach. Dat maakt me wel gelukkig.’
Succes zit in mensen
Regelmatig denkt hij terug aan Wim, de oud leger-kolonel. Koen werd door hem niet gedrild, mocht je dat denken, maar zeker ook niet gespaard. ‘Ik leerde om mezelf te zijn’, benoemt Koen de winst. ‘Vanaf het moment dat ik mezelf was, ging alles beter. Mijn werk, mijn huwelijk, mijn relaties en mijn vriendschappen. Succes is mooi, maar de verbinding met mensen essentieel. Ik hecht waarde aan een fijne band met relaties en medewerkers. Dat maakt werken voor mij aangenaam.’ Dat je het maar weet. Fresh Maintenance is niet alleen sterk in het onderhouden van gevelliften, maar ook in het onderhouden van relaties. Bleek ook na het interview. Koen bleef nog gezellig buurten. Ach. Zogezegd ging het gehele gesprek eigenlijk maar eventjes écht over werk.
TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN