‘Voordat wij Generalis Bedrijfsbouw begonnen, waren wij al collega’s’, opent Bart Dekkers, verkoop binnendienst. ‘We merkten dat we raakvlakken hadden en hetzelfde over ons werk dachten, maar we konden onze creativiteit niet kwijt.’ Ruud Vogelaar, verantwoordelijk voor de algemene zaken, interieur en afbouw: ‘Als je vindt dat je het beter kan, dan moet je het zelf doen. In oktober 2020 zijn we met zijn vieren begonnen. In januari is William erbij gekomen.’ Generalis is een ontwerpende bouwer. Geen aannemer, maar een ondernemer. ‘We zijn geen architect’, legt Ruud uit, ‘Maar we verdiepen ons in de gebruiker om de plannen goed op papier te krijgen.’
Bouwen om ’t bouwen
Albert Holsappel, verantwoordelijk voor productie, planning en organisatie: ‘Bouwen om het bouwen, daar zijn we niet van. De klant komt bij ons omdat hij een bepaalde behoefte heeft; schaalvergroting of meer werkplekken. Wij gaan daarover in gesprek. Ons doel is een pand neer te zetten dat voldoet aan waar het voor bedoeld is. Dat klinkt heel logisch, maar dat gebeurt weinig.’ ‘Doorvragen is belangrijk’, weet consultant William Holvoet. ‘Als je doorvraagt dan krijg je andere antwoorden dan wanneer je op de man af zou vragen wat iemand wil. Vaak weten klanten zelf niet wat ze nodig hebben en wat er mogelijk is.’
Dicht tegen de architect
Ruud vertelt: ‘Wij zijn steeds op zoek naar hoe het nog beter kan. Daarmee schuren we dichter tegen de architect aan. Wat we gisteren hebben gebouwd willen we morgen alweer overtreffen.’ ‘Omdat we openstaan voor nieuwe ideeën zijn we creatiever dan de meeste bouwers’, zegt William. ‘We worden enthousiast van nieuwe dingen. Dat kan het funderingsprincipe zijn, de installatietechniek, maar ook het interieur. Onlangs was ik met Ruud op een woon- en designbeurs. Daar zie je niet veel bouwers. Wij zagen er zo drie dingen die we willen toepassen.’
Pottenkijkers
Bij voorkeur wordt Generalis al bij het schetsontwerp betrokken bij een bouwproject. William vertelt dat een architect hen onlangs vroeg kritisch mee te denken over hoe zijn bouwwerk slimmer en beter tot stand zou kunnen komen. Kostendeskundige Rick Sterk vertelt: ‘Je zou misschien verwachten dat een architect niet zit te wachten op pottenkijkers, maar als je goed uitlegt waarom je iets vindt, dan wordt dat juist gewaardeerd.’ Albert: ‘We willen ook niet tegenover zo’n architect komen te staan, we proberen juist aan dezelfde kant van de tafel te komen.’ ‘Wij dragen aan de voorkant al kennis aan’, beschrijft Ruud. ‘Zelfs als de kans bestaat dat wij verder niet worden betrokken bij zo’n project. Dat risico durven wij te nemen. Zo laten we ook onze commitment zien. In onze samenwerking gaan we voor de langetermijnrelatie. Zowel met onze klanten als met de specialisten die we hierbij betrekken. Als je met elkaar samenwerkt dan is het belangrijk om in de relatie te investeren.’
Van zwakte naar kracht
William: ‘We hebben een aantal vaste klanten binnen een brede doelgroep. We maken bedrijfsgebouwen, maar we hebben ook een school en een bioscoop gebouwd.’ ‘Als je in het woordenboek kijkt, dan staat bij generalist: iemand die weinig weet van veel’, zegt Bart. ‘Dat is niet correct in ons geval. Wij weten veel van veel. William en ik hebben van onze zwakte onze kracht gemaakt. We zijn nogal onzeker, daarom zoeken we alles tot op de bodem uit. Met de specialisten kienen we het verder uit. Overigens hebben wij zelf ook een specialisme, namelijk ontwerpen en bouwen in prefab beton en hybride bouwen. We zijn goed bekend met de ontwerpregelgeving met betrekking tot de opslag van gevaarlijke stoffen (PGS15) en het realiseren ervan. Natuurlijk werken we niet alleen met beton. Als een klant beter af is met een gebouw van andere materialen, dan adviseren we dat. Meestal bieden we een optie of alternatief aan zodat de klant kan kiezen wat het beste past bij zijn gebruik en lange termijnvisie.’
Delen is meerwaarde
Binnen Generalis heeft ieder zijn specialiteit, maar er is ook een grote overlap. De heren gaan in wisselende samenstellingen naar mogelijke klanten. Naast specifieke kennis, brengt iedere partner ook zijn eigen karakter in. William en Ruud enthousiasmeren, Bart en Rick geven vertrouwen en Albert realiseert en maakt het project financieel transparant en duidelijk. Samen maken ze het waar. William: ‘Ieder heeft zijn eigen kwaliteiten, maar wat ons bindt is dat we onze projecten beter willen maken. Die passie hebben we allemaal. We willen voorop in de polonaise lopen. Voor ik hier begon, was ik twee jaar zelfstandig adviseur. Ik had helemaal geen klankbord. Nu heb ik vier partners en kan ik sparren. Als eenling neem je alles mee naar huis. Het is fijn om te delen, niet alleen de tegenslagen, maar ook de successen.’
Verwachting overtreffen
Ruud: ‘Ik noem het de kracht van vijf. We hebben elkaar gevonden in onze manier van denken. Met zijn allen leveren we het best haalbare op. Ons gezamenlijke doel is de verwachtingen te overtreffen met als resultaat een zeer tevreden klant. Daar halen wij onze energie uit.’
TEKST RAQUEL MOURIK
FOTOGRAFIE KEES BENNEMA