Communicatie Team: De ziel van een bedrijf blootleggen

Een authentiek merk is volgens Communicatie Team het beste instrument om als organisatie succesvol te zijn. 'Elke onderneming onderscheidt zich door wie zij echt is. Daarom proberen wij altijd de ziel van het bedrijf bloot te leggen', aldus Henk Jansen, oprichter en directeur van Communicatie Team. Zijn eigen bedrijf typeert Jansen als ‘opvallend gewoon’: 'We zijn scherp, servicegericht en toegankelijk en houden niet van dikdoenerij.'


Uitgave: Sept-Okt 2011
Thema’s: Reclame Marketing en communicatie

De afgelopen 22 jaar heeft Communicatie Team een indrukwekkend portfolio opgebouwd: van de seizoenbrochure van het Theater aan de Parade en de nieuwe communicatielijn van Bourgondisch ’s-Hertogenbosch tot campagnes voor RSP Makelaars en televisiespotjes voor Kring-apotheek. Bij iedere klant gaat het bureau eerst op zoek naar de identiteit van de onderneming. Michiel de Nijs, creatief directeur: 'Tijdens een brainstormsessie kan het heel verfrissend zijn om bijvoorbeeld de kantinejuf eens aan te laten schuiven. Hierdoor krijg je een completer beeld van de onderneming. Na de ontrafeling bepalen we de strategie. Samen met onze klanten werken wij aan de ideale marketing-mix om het merk bij de juiste doelgroepen in beeld te brengen. Wij denken middelenvrij en richten ons in eerste instantie op de inhoud van de boodschap en vertalen dit vervolgens door in unieke ideeën, concepten en middelen.'

Geel bloed
Communicatie Team verzorgt onder meer de interne en de arbeidsmarktcommunicatie van Jumbo. Voor de ‘Hallo Jumbo’ campagne wonnen zij, samen met enkele andere reclamebureaus, de SAN Accent-2010 in de categorie ‘Retail’. De Nijs: 'De interne communicatie voor deze groeiende supermarktketen is een hele uitdaging, omdat een groot deel van het personeel afkomstig is van Super de Boer. Wij zorgen er met onze communicatiemiddelen voor dat iedereen geel bloed krijgt. In dit traject is timing en beleving heel belangrijk, zodat de mensen echt aan de omschakeling kunnen wennen.' 

Schuren
Volgens Jansen mogen hun ideeën best een beetje schuren bij de klant: 'Als hij direct helemaal tevreden is, dan hebben we hem niet weten te verrassen. Daar streven we wel altijd naar. Ook als een bedrijf al jarenlang klant van ons is.' De Nijs en zijn creatieve team bedenken dan ook graag ludieke acties en guerrilla-campagnes. 'Helaas sneuvelt er wel eens een idee, omdat de klant het niet aandurft. Maar gelukkig weten we elkaar meestal wel te vinden', aldus De Nijs. Jansen wil tot slot benadrukken dat de geloofwaardigheid van een communicatieuiting het allerbelangrijkste is. 'Bedrijven behoren wat ze extern roepen, eerst intern waar te maken. Anders val je als organisatie keihard door de mand.'

< Alle thema's