Met een achtergrond in het bedrijfsleven weet René van der Kolk wat er leeft bij bedrijven. 'Nog te vaak zien ze communicatie als kostenpost en zijn ze zich weinig bewust van de meerwaarde van hun merk.' Samen met Robert Moorman, client services director, beginnen ze bij een ondernemer met een kosteloze merkscan. 'Op deze manier wordt inzichtelijk gemaakt waar de kansen liggen en op welke wijze deze kunnen worden benut. Een strategische discussie met de marketing verantwoordelijke vormt het fundament voor een succesvolle merkstrategie.'
Basis
'Na de merkscan wordt een plan geschreven dat voorziet in de marketing-communicatie strategie voor de korte en middellange termijn. Dit vereist nauwe samenwerking met de directie en marketing mensen van het bedrijf. Communicatie loopt door de hele organisatie. Maak een drie-jaren plan, een heldere en onderscheidende positionering, zorg voor een geïntegreerde aanpak, dat zijn belangrijke uitgangspunten voor een succesvol communicatieplan van het merk. Met een juiste combinatie van traditionele-en online middelen bouw je vervolgens aan een onderscheidend en sterk merkimago.' Moorman voegt toe: 'De waarde van een gedegen plan van aanpak is groot. Het voorkomt dat bedrijven te snel naar middelen grijpen, zonder precies te beseffen waar men naar toe wil. Een nieuwe website, een mailing, beursdeelname, hebben alleen effect als het past binnen het totale plan. Anders kost het alleen maar geld en werkt het tegen je.'
Toekomst
De aanpak van De Merkenbouwers komt voort uit de opvatting dat zij een langdurige relatie met de klant wensen. Dit betekent dat ze ook bereid zijn risico’s te nemen. 'Als het even minder gaat met de klant zijn we bereid mee te investeren. In mindere tijden is een krachtig merk van essentieel belang en kan een bedrijf weer groeien. Zo is ook het idee ontstaan om op basis van een vast bedrag per maand samen te werken. De klant weet waar deze aan toe is en kan jaarlijks budgetteren. De praktijk bewijst dat hij dan vaak een stuk goedkoper uit is.' Die lange termijnvisie en integrale kijk op communicatie werpt zijn vruchten af, De Merkenbouwers is in enkele jaren flink gegroeid. 'De volgende stap is samenwerking met andere creatieve bedrijven in de regio. Een cellenstructuur waar ieder zijn kennis kan optimaliseren en kan tappen uit de kunde van anderen.'