Diezijnzo: Identiteit als anker voor bedrijfscommunicatie

Diezijnzo bestaat uit creatieve ontwerpers en communicatie-specialisten die in hun werkwijze de unieke identiteit van een bedrijf of merk centraal stellen. Zo ondersteunen ze organisaties op het gebied van marketing- en communicatieactiviteiten. Dat ze daarbij de inzet van innovatieve oplossingen niet schuwen, blijkt bijvoorbeeld uit de iPad-magazines en augmented reality toepassingen die ze hebben ontwikkeld.


Uitgave: Sept-Okt 2011
Thema’s: Identiteit Communicatie

'Elk bedrijf, elke dienst, elk product heeft een eigen karakter, een eigen ‘persoonlijkheid’. Dat is een waardevol gegeven', aldus eigenaar Stefan van Ham van Diezijnzo. 'Door die unieke identiteit te ontdekken en vorm te geven, kun je jezelf op een onderscheidende wijze positioneren. Je blijft zo heel dicht bij jezelf en zorgt dat de kracht van de organisatie goed naar voren komt. Wij helpen onze klanten daarbij.' Diezijnzo uit ’s-Hertogenbosch ontwikkelt en realiseert sinds 1995 marketing- en communicatiemiddelen voor opdrachtgevers in de profit- en non- profitsector. 'We zoeken het ‘DNA’ van een bedrijf. Specifieke kenmerken die we tijdens gesprekken over de onderneming, de diensten, de producten en de markt waarin bedrijven actief zijn naar boven halen. Het is de basis voor de verdere ontwikkeling van communicatiemiddelen. Daarbij werken we indien nodig met gespecialiseerde partners. Maar wij voeren de regie en bewaken het proces nauwkeurig. Ik wil er op toezien dat wat we in gedachten hebben ook wordt uitgevoerd. Dat moet naadloos aansluiten bij de identiteit. Bijvoorbeeld voor een nieuwe huisstijl, website of brochure. Maar ook bij een bedrijfsinterieur, promotionele campagne en de inzet van nieuwe technologieën waar Diezijnzo zich nadrukkelijk mee bezighoudt.'

Interactie
Een mooi technologisch voorbeeld is de virtuele speurtocht naar koekjes (Bossche Koekwaus) die onlangs is ontwikkeld met de inzet van ‘augmented reality’. Van Ham: 'Het doel was extra aandacht voor en beleving rondom het merk te creëren. En dat is zeker gelukt!' In de virtuele wereld is een goede website in deze tijd een vereiste, maar hoe staat het eigenlijk met de groeiende populariteit van smartphones en social media? 'Dat kun je als bedrijf niet meer negeren', aldus Van Ham. 'Het mooie van social media is dat je identiteit daarmee een stem krijgt. De vraag is vervolgens wel: ‘Wat ga je zeggen en hoe ga je het zeggen’? Dan moet je je nog bewuster worden van wie je bent. Voor interactie online is authenticiteit helemaal belangrijk. Als je dat op basis van je identiteit kunt doen, heb je een anker voor al je communicatievormen. Ook online. Wanneer je het unieke van elk bedrijf kunt pakken en benoemen, heb je een basis voor alle zaken die je gaat ondernemen op het gebied van marketing en communicatie. Op dat moment ben je authentiek én onderscheidend bezig.'

< Alle thema's