Ondernemen met visie: Jan van Son

In het restaurant van zijn vader ontdekte de jonge Van Son de formule voor zijn latere horecasucces: gasten persoonlijk benaderen, aanvoelen welke muziek ze willen horen en zorgen voor een bruisende, Jan van Son onbezorgde sfeer.


Uitgave: Sept-Okt 2011
Thema’s: Horeca Café Ondernemen met visie

Waar tal van horecazaken noodgedwongen het bijltje neerleggen, opent Jan van Son de ene kroeg na de andere. Wat doen zijn collega’s verkeerd? Of anders gezegd, waarom is Jans aanpak wél productief?

Muziek is alles
'Op mijn zestiende werd de basis gelegd voor mijn carrière', begint Jan. 'Mijn vader had een restaurant overgenomen. Toen ik ontdekte dat daar een complete muziekinstallatie stond, besloot ik plaatjes te gaan draaien. Dat was voor die tijd vrij ongewoon, want in heel ’s-Hertogenbosch waren slechts vijf horecazaken met een diskjockey. De meeste moesten het doen met een grote bandrecorder met daarop muziek voor de ganse avond. Mijn ‘plaatjesdraaien’ werd een daverend succes en onze gasten bleven uren aan de bar hangen. Ook buiten ons restaurant trok het de nodige aandacht, met als gevolg dat ik binnen de kortste keren op zondag muziek stond te draaien in discotheek ‘Castell’. Kort daarna werd ik weggekaapt door de Galaxy; ik was 20 jaar en draaide in een van de topdiscotheken van het land! Ook vandaag de dag is muziek de sfeermaker in onze horecazaken. Wat dat betreft is het concept onveranderd gebleven.'

Verlengde huiskamer
'Daarnaast is ‘kwaliteit leveren’ van essentieel belang en die kwaliteit geldt zowel voor je producten als voor het glaswerk en de medewerkers achter de bar. Ik ben opgegroeid in die ouderwetse horecatijd waar een café of restaurant nog het verlengde van de huiskamer was: wie er binnenkwam, werd als ‘gast’ behandeld. Het lijkt logisch, maar in deze tijd gaat men vaak aan gastvrijheid voorbij. Dat mensen bij jou langskomen, is echter allesbehalve een automatisme. Wees blij met klanten is de boodschap die ik medewerkers meegeef, want zonder hen heb je geen baan. Ik wijs hen op het feit dat ze kleine ondernemers binnen een onderneming zijn. De derde pijler van succes is aandacht voor veiligheid (onder meer met een goed deurbeleid) want jammer genoeg is onbekommerd uitgaan niet meer vanzelfsprekend.'

Van DJ tot manager
Inmiddels stuurt Jan zo’n negentig medewerkers aan: de DJ is ook manager geworden. 'Aan Arjan van de Laak heb ik een goede compagnon; hij is het gezicht van ‘Jij & Ik’, terwijl ik zorg voor investeringen, begeleiding en structuur. Het geeft mij meer vrijheid om rond te lopen én het maakt het mogelijk verder uit te breiden. Ik ga graag nieuwe uitdagingen aan want als je te lang op dezelfde stek blijft, word je bedrijfsblind. Je scherpte zwakt af en dat gaat ten koste van je zaak. Naast Arjan kan ik rekenen op iemand die alle DJ’s aanstuurt, op een extern beveiligingsbedrijf, een administratieve medewerker en iemand die de personeelsplanning doet. Samen met de andere medewerkers maken zij onze etablissementen tot een succes. Binnen loopafstand vinden bezoekers bij ons een veelzijdig horecaklimaat met een onbezorgde sfeer en een breed assortiment muziek. Dat veel discotheken het tegenwoordig moeilijk hebben, komt juist doordat zij focussen op een te smalle muziekstroom en dito klantengroep. Dat maakt ze kwetsbaar. Ondernemer zijn betekent ondernemen. Ik zie elk probleem dat ik tegenkom als een uitdaging om aan te pakken. De meeste voldoening krijg je dan ook als achteraf blijkt dat je aanpak tot een goede oplossing heeft geleid. Ook zul je als horecaondernemer uiterst flexibel moeten zijn en moeten inspelen op veranderingen in de uitgaanswereld.'

Social Media
De persoonlijke benadering van zijn gasten bewijst Jan van Son onder meer door gebruik te maken van de nieuwe media. 'Het kost niets en we bereiken er rechtstreeks onze doelgroep mee! Wij waren trouwens een van de eerste horecazaken met een website. In elk van onze etablissementen is iemand verantwoordelijk voor onze aanwezigheid op Hyves, Twitter, Facebook... Je ziet ook overal flatscreens; die worden niet alleen gebruikt voor muziekclips en reclame, maar ook voor social-mediaboodschappen. Het is hier ’s nachts een ware belevenis van licht, muziek en geluid. Alle zintuigen worden geprikkeld in een bad van gezelligheid', besluit Jan.

< Alle thema's