Grote spelers als Amazon.com vullen met big data het winkelmandje van klanten. Supermarkten zien aan de hand van koopgedrag of jij soms een beetje verliefd bent. Denk eens na over de mogelijkheden als jij beter weet dan je gemiddelde klant wat hij of zij wil?
Terug bij de krulfriet: het op Facebook ‘liken’ van krulfriet betekent niet per se dat iemand intelligent is. Hoe kan het dan toch dat het ‘liken’ van krulfriet dit voor 20% bepaalt? Dat heeft te maken met onderliggende theorieën die aan het ‘liken’ van de krulfriet ten grondslag liggen. Het onderwerp, de krulfriet, is niet eens meer relevant. Snap jij het nog? Wetenschappers leggen met big data ogenschijnlijk onlogische verbanden, waar wij als ondernemer veel aan hebben. Ja, big data lijkt hogere wiskunde. Gelukkig zijn er programma’s waarmee slimme marketeers big data kunnen gebruiken. Voor het maken van pakkende marketingcampagnes bijvoorbeeld. Big data is er niet alleen voor de grote spelers. Voor mkb’ers is big data ook bereikbaar. Zelfs de overheid wil big data onder mkb’ers stimuleren. Ik weet niet welk onderbuikgevoel jij aan deze column overhoudt. Maar laat je overtuigen door de cijfers. Meten = weten.
Reageren? twitter: @mvervoor.