Rabobank 's-Hertogenbosch en Omstreken: Nieuwe markten ontdekken en creëren

Wanneer je over het industrieterrein de Kapelbeemd in Eindhoven rijdt, is het bedrijf Big Impact haast niet te missen. Een zeer kleurrijk en groot geveldoek geeft niet alleen aan waar je moet zijn, maar ook waarin het bedrijf excelleert. Samen met Edwin Smulders, accountmanager Grootzakelijk van Rabobank ‘s-Hertogenbosch en omstreken, krijgen we een rondleiding door het productiehuis dat (extreem) groot formaat printwerk levert voor de professionele markt. ‘Het begrip eyecatcher geven we graag een nieuwe dimensie’, aldus directeur Marc Schoenmakers.


Uitgave: Sept-Okt 2014
Thema’s: Financieel advies Financieel management Financieringspartner Banken

Het ‘wow’-gevoel ervaar je niet alleen bij het zien van het geveldoek, maar ook direct bij binnenkomst. De entree is bekleed met de wandbekleding van Big Impact, met daarop de belangrijkste eyecatchers van Eindhoven zoals het Klokgebouw en De Witte Dame. Marc legt uit: ‘Eindhoven is van oorsprong een industriestad. Vanwege het vertrek van Philips en de daaruit voorvloeiende ontwikkeling van Brainport zet Eindhoven zich steeds meer op de kaart als kennis en designstad. Wat wij doen, bevindt zich op het kruispunt van moderne industrie, innovatieve technologie en design. Hoewel we zelf geen ontwerpen maken, werken we veel samen met designers en architecten. Samen creëren we uitingen die opvallen, zichtbaarheid vergroten op afstand en overtuigen van dichtbij.’

Overlevingskansen
Sinds vijf jaar bankiert Marc, naast privé, ook zakelijk bij Rabobank. Zo heeft de directeur de financiering van zijn vastgoed en deels van het machinepark met de Rabobank geregeld. ‘Ik was op zoek naar een bank waarmee ik een heldere en open relatie kon opbouwen. En die zaken niet ingewikkelder maakt dan dat ze zijn. Via een bevriende zakenrelatie die goede ervaringen heeft met Rabobank ‘s-Hertogenbosch en omstreken, kwam ik uit bij deze bank.’ Edwin is als accountmanager Grootzakelijk de vaste contactpersoon van Marc. ‘Samen bespreken we bijvoorbeeld hoe de financiering voor een nieuwe machine het beste geregeld kan worden. Is dat een (gedeeltelijke) lening bij de bank of is het voor het bedrijf verstandiger om dit uit eigen middelen te betalen? Omdat Marc zijn business goed op orde heeft, is het niet altijd nodig om geld te lenen.’ Daarnaast bespreekt het tweetal regelmatig de strategie van het bedrijf. ‘Het spreekt Rabobank aan dat Big Impact zeer innovatief bezig is. Zeker in de grafi sche branche is dat noodzakelijk, om zo de overlevingskansen te vergroten. Marc speelt niet alleen in op bestaande markten, maar heeft zijn vizier op de toekomst gericht. Van een bedrijf dat zich oorspronkelijk bezighield met het printen van 3D tekeningen is het zich gaan ontwikkelen tot een drukker die zich relevant weet te onderscheiden in kwaliteit en nieuwe technieken. Hierdoor geloven wij in het bestaansrecht van zijn bedrijf’, aldus Edwin.

Nieuwe markt aanboren
Het machinepark van Big Impact bestaat uit tien state-of-the-art opstellingen en is door zijn diversiteit uniek in Europa. Marc: ‘Ons bedrijf heeft een schaalgrootte die continue vernieuwing mogelijk maakt. Ieder jaar investeren we in nieuwe apparatuur en passen we standaard apparatuur aan voor meer performance. Tevens ontwikkelen we eigen producten zoals SmartStickon, een hoogwaardige kleefolie voor vlakke toepassingen. Daarnaast is Big Impact zich steeds meer op interieurstoffen gaan richten. Wij beschikken over de enige bètaversie van een textielproductieprinter die een grote productiecapaciteit combineert met
een hoge kwaliteit. Hierdoor kunnen wij ons richten op bijvoorbeeld de productie van gordijnstoffen voor hotels of ziekenhuizen. Daarmee creëren we een hele nieuwe markt die we aan kunnen boren.’ Rabobank wil ondernemers stimuleren in het zien en pakken van kansen, net zoals Big Impact dit doet. De Rabobank Kennisapp is een handige app, waarmee je branchecijfers en ontwikkelingen goed kan bijhouden. ‘Als bank staan wij altijd open voor goed onderbouwde ideeën, zeker als je je daarmee als ondernemer relevant kan onderscheiden’, aldus Edwin.

Geen loze marketingkreet
Een ander punt waarmee Big Impact zich onderscheidt is het milieu. ‘We zijn ons bewust van onze verantwoordelijkheid en lopen voorop in groene productie. Indien je 1.000.000 m2 aan prints per jaar levert, word je gedwongen na te denken over het milieu. Solvent- en Pvc-vrij printen wint dan ook steeds meer terrein binnen ons bedrijf. En op korte termijn wil ik mij steeds meer gaan richten op biologische producten.’ Marc laat Edwin een tas zien, die uit resten campagnematerialen van opdrachtgevers is gemaakt onder het label BIGRTRN.com (lees Big Return). Hij legt uit: ‘Door tijdsdruk, verschillende formaten en oplages werd tot voor kort veel grondstofmateriaal onbenut weggegooid. Met BIGRTRN.com
hopen we ons afvalpercentage met de helft te reduceren.’ Edwin reageert enthousiast:
‘MVO is voor Marc meer dan een loze marketingkreet. Dat merk je zowel in zijn visie als in zijn handelen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen sluit naadloos aan op onze coöperatieve identiteit. Samen met onze klanten werken we aan een innovatieve en duurzame toekomst.’

Ondernemerstips van Marc Schoenmakers:
• Werk meer áán je business dan in je business
• Waardeer je team en betrek ze bij de uitdagingen
• Het begint bij een klant, stel je ‘klant’ (of markt)
centraal
• Probeer je relevant te onderscheiden
• Neem eens een bloemetje mee voor thuis

< Alle thema's