Daarnaast is het zaak om de juiste mensen erbij te betrekken. Dat inzicht had Rogier al als kleine jongen. Hijzelf hield van knikkeren, zijn grotere buurjongens hielden van zeepkisten timmeren. Dus vroeg Rogier de buurtkinderen om knikkers in ruil voor een rondje zeepkist.
Leuke mensen, leuke dingen
Dat Rogiers talent voor ondernemen groot was, bleek ook jaren later toen hij op verzoek van zijn toenmalige werkgever Sara Lee, een ondernemerschapstest onderging. Hij scoorde ongekend hoog. ‘Mogen ondernemen, zie ik als een geschenk’, zegt hij enthousiast. ‘Voor mij bestaat er niets mooiers dan met anderen iets van scratch opbouwen. Met leuke mensen leuke dingen doen verveelt nooit. Als je iedereen enthousiast krijgt en iedereen dezelfde droom najaagt, ligt succes binnen handbereik. Hang je als los zand aan elkaar of heb je niet dezelfde droom, dan wordt het gegarandeerd niets. Ik verbaas me vaak over de weinige aandacht voor de mens in het verhaal. Je hoort ondernemers geregeld beweren dat hun medewerkers het kostbaarste kapitaal zijn. Toch zie je daar in de praktijk maar weinig van terug. Dan blijken toch de harde activa en passiva te prevaleren.’
Een dobber vinden
‘Om leuke dingen te kunnen doen, moet je snel een dobber vinden waarop je kunt drijven’, gaat Rogier verder. ‘Dat geldt zeker voor startende ondernemers. Zorg voor een duurzaam verdienmodel. Er is niets mis mee om de eerste jaren steun of subsidie te krijgen, maar het is wel de bedoeling dat je businessmodel tot in de lengte der dagen op eigen benen kan staan. Blijf naar dat model zoeken. Als je gelooft in wat je doet, vind je het gegarandeerd. Een gedegen businessplan schrijven en uitvoeren volstaat niet. Als regisseur van het geheel moet je in staat zijn dat model continu bij te stellen. Naarmate de dobber waarop je drijft groter wordt, heb je misschien andere mensen en andere disciplines nodig’, aldus Rogier. ‘Goede ondernemers spelen voortdurend in op wat er rondom hen gebeurt.
Zoeken naar puzzelstukjes die op elkaar passen en aarzelen niet om het model volledig om te gooien of een besluit indien nodig terug te draaien. Een goede ondernemer blijft ook kritisch kijken naar zijn eigen rol in het geheel en houdt niet onnodig lang vast aan hoe het altijd is geweest. Als je bedrijf in een andere fase is aanbeland, is het misschien beter de voortrekkersrol aan iemand anders te geven.’
Bossche versmarkt
Dat Rogier Arntz kansen in de markt ziet én grijpt, is de afgelopen jaren meer dan gebleken. Met Boost werd hij in een paar jaar tijd Benelux-marktleider in shopper marketing. Hij weet dus hoe je het koopgedrag van de klant stuurt en een product
nog succesvoller maakt. Het idee voor Streekselecties kreeg hij dan weer tijdens een bezoek aan Parma, waar hij zag hoe je eerlijke, lokale producten als Parmaham en Parmezaanse kaas toegankelijk kunt maken voor een breder publiek. En dan is er nu de Bossche versmarkt Van Heinde die dit najaar opent. ‘Ik ben ervan overtuigd dat de tijd er rijp voor is. Mensen willen weten wat ze eten; ze willen authenticiteit en kwaliteit. Als ik aan iets begin, moet alles kloppen’, voegt hij eraan toe. Het betekent ook dat het leuk moet zijn voor degenen die met mij in zee gaan.’ Haakt hij wel eens af? ‘Jawel, meestal geeft mijn onderbuikgevoel aan dat iets niet haalbaar is of dat we bijvoorbeeld te vroeg met het concept komen. Cijfers zijn de instrumenten die dat gevoel bevestigen of op zijn minst een waarschuwingssignaal afgeven. Maar zoals gezegd, het zijn het gevoel en de mensen die mij drijven. Altijd weer.’
Ondernemerstips van Rogier Arntz:
• Geloof in wat je doet
• Vorm een goed team en gebruik ieders kracht
• Durf beslissingen te nemen
• Kijk wat er in je omgeving gebeurt
• Wees bereid om het plan bij te stellen
Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Marjo van de Peppel