Rabobank 's-Hertogenbosch: Terug naar de basis

In vijftien jaar tijd groeide Tribal Internet Group uit tot marktleider op het gebied van search en conversie-optimalisatie. Het langst bestaande online marketingbureau van Nederland beschikte over zestien bedrijven in zes landen en 175 medewerkers. Afgelopen anderhalf jaar is het roer omgegooid: de focus én passie moesten terug in het bedrijf. Het aantal bedrijven werd teruggebracht naar drie (in Nederland) en het personeelsbestand bijna gehalveerd. Op advies van Rabobank ‘s-Hertogenbosch en Omstreken werd er een externe adviseur ingeschakeld, die Tribal in deze transitie begeleidde.


Uitgave: Sept-Okt 2015
Thema’s: Financieel management Financieringspartner Financieel advies Internet Marketing

Directeuren Frank Trienen en Jeannette Franken ontvangen Jorn van Hooijdonk, accountmanager Grootzakelijk van Rabobank en Omstreken, in het fraaie kantoorpand dat onder meer is uitgerust met een bar, gameroom en pool- en tafeltennistafel. ‘Het is nu relatief rustig. Veel consultants van Tribal zijn bij bedrijven door het hele land op bezoek. Zij staan klanten voor korte of langere periode bij in het behalen
van hun online doelstellingen. Het doel is dat ze uiteindelijk op eigen benen staan en zelfstandig zoekmachinemarketing kunnen toepassen in hun organisatie’, vertelt Frank.
Jeannette vult aan: ‘Dat is het grote verschil met ons andere label Easy. Klanten huren bij ons een team van specialisten in, dat hen volledig ontzorgt op het gebied van online marketing.’

Blinde vlekken
Afhankelijk van de behoeften van de klant zijn beide labels in één traject in te zetten. Frank: ‘Ze vullen elkaar aan. Tribal is de chirurg, die de grote ingrepen doet: bijvoorbeeld sitemigratie of het ontwikkelen van een volledig nieuwe website. Dat heeft
vaak meer met visie en strategie te maken dan met techniek. Easy is zuiver internetmarketing zoals SEO, SEA en social media.’ De afgelopen periode heeft Tribal zich bezig gehouden met de herontwikkeling van zijn eigen visie. Daarin heeft Rabobank, relatie vanaf het eerste uur, ondersteund. Jorn vertelt: ‘Tribal is een prachtig bedrijf met
volop potentie in een dynamische markt. Maar er viel naar ons idee meer uit te halen.
Daarin hebben we ons kritisch opgesteld.’ Frank reageert: ‘Als ondernemer heb je soms blinde vlekken. Dan is het fi jn om een strategische sparringpartner te hebben die je hierop wijst. Rabobank heeft een externe adviseur gefaciliteerd, die ons de afgelopen anderhalf jaar een dagdeel in de week een spiegel voor hield. Waarom doen we wat we doen? Waar zijn we goed in? Waar willen we heen?’ Jorn: ‘Meer ondernemers zouden de tijd moeten nemen om na te denken over zulke vragen. Door even stil te staan kun je weer vooruit.’

Wedergeboorte
Naast Tribal en Easy is een nieuw softwarebedrijf opgericht: ADChieve. Daarvoor is Mark van Werven, directeur R&D verantwoordelijk. ‘Met deze software kun je een dynamisch en groot productaanbod van een website volledig en actueel beheren in Google AdWords campagnes op basis van pay-per-click’, aldus Jeannette. De ontwikkeling van de software vroeg om de nodige investeringen. Jorn: ‘Doordat er weer focus kwam en bepaalde bedrijven werden afgestoten, kon er ruimte voor worden vrij gemaakt.’ Frank voegt daaraan toe: ‘Een ander voordeel van de krimp: we kennen al onze relaties en medewerkers weer persoonlijk. Nu zijn we niet alleen met managen bezig, maar met onze passie: onze klanten helpen aan online succes.’ Om het vijftienjarig bestaan en de ‘wedergeboorte’ te vieren wordt door Tribal op 9 december het kennisevent Performance Marketing Update gehouden in Congrescentrum 1931 (www.tribal15jaar.nl). Jeannette licht toe: ‘Er zijn inspirerende sprekers, trainingen, hands-on workshops en bijzondere ontmoetingen. Thema’s zijn onder meer: shopping, reviews en display marketing.’ Jorn reageert enthousiast: ‘Ook als Rabobank delen wij graag onze kennis. Zo helpen we relaties groeien én klaar te zijn voor de toekomst!’ 

Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Marjo van de Peppel

< Alle thema's