Column Rob Gielens: De moeite waard om vreemd te gaan?


Uitgave: Sept-Okt 2016
Thema’s: Lease Transport & Logistiek

Wagenparkbeheerders moeten tegenwoordig stevig in hun schoenen staan. Waar ze tot voor kort onvoorwaardelijk opteerden voor autoleasing, worden ze nu bestookt met verleidelijke alternatieven. Maar zijn die de moeite waard om vreemd te gaan?

Met autoleasing weet een ondernemer waar hij aan toe is. Hij kent vooraf de kosten en weet zich verzekerd van mobiliteit. Altijd en overal. En de ‘sores’? Die laat hij in het volste vertrouwen over aan zijn leasepartner. Natuurlijk kan het, net als in het echte leven, wel eens minder vlot gaan tussen de twee betrokkenen. Voortijdig het contract verbreken bijvoorbeeld, kan diep in de cijfers lopen. Had de wagenparkbeheerder beter moeten onderhandelen? Was de leasemaatschappij te vaag over de voorwaarden? Of ligt het aan de gemaakte afspraken met de medewerker? Duidelijkheid vooraf kan een hoop discussie, ongenoegen en kosten voorkomen.

Is een mobiliteitsbudget dan een betere optie? Sommige wagenparkbeheerders vinden van wel. Zij zien het als het gedroomde alternatief voor de ogenschijnlijke ‘nadelen’ van een leasecontract. Maar ook hier kan al snel de eerste wrevel ontstaan. Een mobiliteitsbudget is namelijk administratief een hele klus. Het beheer en de uitvoering ervan vergen veel tijd en dus geld. Althans, als je de medewerker het bijbehorende fiscale
voordeel gunt. En dat is in de praktijk maar zelden het geval omdat de mobiliteitsvergoeding wordt gebruteerd.

Dan maar toegeven aan de lokroep van het deelauto-concept, waarbij de auto niemands bezit is maar ter beschikking staat van een groep gebruikers? De voordelen lijken legio: minder bedrijfswagens, lagere kosten, effi ciënte en duurzame mobiliteit, makkelijk beheer en een eenvoudige administratie dankzij gebruiksvriendelijke applicaties. Maar ook hier geldt dat elk voordeel zijn nadeel heeft. De deelauto is wellicht aantrekkelijk voor de incidentele gebruiker, voor medewerkers die veel zakelijke kilometers moeten maken, is het echter geen alternatief. Gewoonweg omdat het moeilijk realiseerbaar is.

De enige verstandige keuze die de ondernemer dus kan maken, is de keuze voor een partner die met hem meedenkt. Die op zoek gaat naar de ultieme, duurzame oplossing voor zijn mobiliteitssituatie. Een partner die alle behoeften en wensen vooraf in beeld brengt en helpt een eerlijke oplossing te kiezen. Zodat er nog lang en gelukkig gereden kan worden. 

< Alle thema's