Toen Rien Heerkens 35 jaar geleden een kachel nodig had voor in zijn nieuwe woning, vond hij het een uitdaging deze zelf te maken. Al snel klopten familie en kennissen aan met het verzoek om ook voor hun een kachel te maken. Broer Ad sprong bij en zo werd de basis gelegd voor Heerkens openhaarden & kachels. Toen eind jaren tachtig een perceel grond vrijkwam aan Het Runneke in Nistelrode nam Ad de helft van de aandelen over en hebben ze samen het bedrijf verder uitgebouwd. Nu Rien het rustiger aan wil gaan doen en de zoons van Ad en hun partners hebben aangegeven de schouders er mede onder te willen zetten heeft Ad de aandelen van zijn broer overgenomen.
Het knusse gevoel
Wat Heerkens Openhaarden onderscheidt van concurrenten uit de directe omgeving is dat de haarden in eigen werkplaats worden geproduceerd. Niet alleen voor particulieren maar bijvoorbeeld ook voor Golfclub The Duke in Nistelrode, restaurant Noble in Den Bosch, Attractiepark Toverland en ook villa’s op Ibiza of in Zuid-Afrika. ‘Vroeger leverde een haard of kachel voornamelijk warmte, tegenwoordig is het een ware eyecatcher waarmee je de sfeer in je huis verhoogt’, aldus Ike, die de showroom en webwinkel runt en assisteert op verkoopen ontwerpgebied. De ontwerpen komen tot stand in samenspraak met architecten en designers, waaronder bekende ontwerpers als Bob Manders, Marco Daverveld en Otten van Eck. ‘Daarnaast maken we ook zelf ontwerpen in nauw overleg met onze klanten; maatwerk voor ieder interieur van klassiek tot modern tot uiterst modern is ons uitgangspunt. Openhaarden met een ombouw van leer, hout, keramiek of steenstrips of een openhaard gecombineerd met een fontein, niets is onmogelijk. De beleving van warmte en een huiselijk gevoel zijn optimaal als de warmtebron qua vormgeving en materiaalkeuze past bij het interieur. Daarom probeer ik altijd een brug te slaan tussen esthetiek en techniek.’ In de vernieuwde showroom zal meer aandacht komen voor luxe en de eigen geproduceerde haarden. ‘In samenwerking met een interieurbouwer willen we meer een comfortabele huiskamersetting creëren. Door bijvoorbeeld vanaf een bank naar een knisperend vuur te kijken ervaar je het knusse gevoel beter.’
Meer dan dozenschuiven
Naast het maatwerk is Heerkens dealer van kachels en haarden van nagenoeg alle grote haard- en kachelfabrikanten zoals Bellfires, Dru en Faber. Deze exemplaren krijgen meer ruimte op de tweede en derde verdieping. Het investeren in de showroom vindt Ike belangrijk, omdat volgens hem haarden en kachels een lastig online verkoopbaar product zijn. ‘Je ervaart de uitstraling en de warmte niet als je achter je laptop zit. Bovendien is een haard of kachel een behoorlijke investering, die jarenlang mee dient te gaan. Een goede reden om toch eerst te ervaren wat je koopt.’ Toch gebeurt het volgens hem ook regelmatig dat er via internet een haard van een paar duizend euro wordt besteld. ‘Wij zijn ook eigenaar van haardtotaalmarkt.nl, een grote webwinkel op het gebied van kachels en haarden. Je moet immers met je tijd mee, mensen oriënteren zich nu eenmaal graag online.’ Ike noemt het runnen van een eigen webshop meer dan alleen ‘dozenschuiven’. ‘Dankzij een eigen kantoor, werkplaats, showroom en als erkent gastechnisch installateur kunnen we onze klanten meer service en expertise bieden.’ Toch zijn Heerkens en de webshop gescheiden voor de buitenwereld. ‘Het liefst ontvangen we mensen in onze showroom. Van hieruit kunnen we het beste advies en de gunstigste voorwaarden bieden.’
Durven te investeren
Naast de verkoop heeft het bedrijf nog een dochteronderneming `Sparks Service`. Deze wordt door Rik aangestuurd. Deze relatief nieuwe tak voert inspectie en onderhoudsbeurten uit voor zowel de producten van Heerkens als andere haardenzaken. Rik is van mening dat veel wat oudere haarden niet aan de veiligheidseisen voldoen en dat ook hier een mooie uitdaging ligt. ‘Als kapitein hebben we nu ieder ons eigen schip. Rik zorgt dat de haarden veilig zijn en ik verkoop en ontwerp liever. Een logische rolverdeling dus’. Op de solide basis die oom Rien en vader Ad hebben gelegd, bouwt de jonge garde verder aan de toekomst van het familiebedrijf. Deze zien Ike en Rik rooskleurig tegemoet: ‘De markt trekt aan doordat er meer uitgestelde investeringen worden gedaan. De consument durft weer. Niet alleen durven te investeren in een luxeproduct, maar ook qua design, materiaal en kleurgebruik.’ Daarnaast voorspelt Ike dat de trend van zelfvoorzienend wonen zich verder door zal zetten. ‘Hoewel Nederland een gasland is, merk ik dat een groeiend aantal huishoudens kiest voor een houtkachel. Hiermee kun je efficiënt en milieuvriendelijk stoken. Daar spelen wij met onze uitgebreide collectie uiteraard handig op in.’
Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Marjo van de Peppel