Acer: De triple cheesburger

Zijn passie voor schoenen staat symbool voor hoe het bedrijf zich positioneert in de IT-sector: vernieuwend. ‘Je kunt beter vroegtijdig trends herkennen, dan achter de feiten aanhollen.’


Uitgave: Sept-Okt 2017
Thema’s: ICT ICT & Telecommunicatie ICT-ondersteuning

Durven actie ondernemen voor de daadwerkelijke groei komt, is geen kwestie van visie. Het is eerder een kwestie van logisch nadenken’, vindt Bart Janssen, countrymanager Benelux bij Acer Computer. ‘Mijn dochtertje speelde op haar vijfde al met een smartphone. Voor de jonge generatie is online en cloudgebruik van diensten vrijwel de standaard.

Nieuwe generatie
‘Vooral in de Amerikaanse educatieve markt groeit Chrome OS exponentieel. Die ontwikkeling zie je hier ook. Buiten de educatie en consumentenmarkt, ziet Acer volop mogelijkheden in B2B en de gezondheidszorg. De vraag naar een oplossing waarmee een gebruiker overal kan inloggen en direct toegang heeft tot informatie (bijvoorbeeld over een patiënt) neemt opvallend toe. Google ondersteunt dit gebruiker-gebaseerde model. Ook Microsoft speelt met Windows 10S in op deze nieuwe en toegangelijke manier van werken. De productbehoefte verandert mee’, zegt Bart. ‘Een nieuwe generatie gebruikers is tot onze doelgroep toegetreden. Oude standaarden verdwijnen, nieuwe oplossingen ontstaan. Denk aan de nieuwe Switchserie en Chrome-oplossingen die slim inspelen op zelfstandige bedrijfssystemen en gebruikers die mobiliteit vooropstellen.

Booming
Een andere nieuwe behoefte is die van de snelgroeiende groep e-sporters. ‘De gamingsector is booming. Het volume in die markt is enorm. E-sporters willen bovendien krachtige, state-of-the-art computers. Met de Predator 21X (limited edition) hebben we de ultieme gaming laptop gemaakt. We wilden bewijzen dat niets onmogelijk is. Dit motto past er goed bij’, wijst Bart naar een poster van Mohammed Ali. ‘Door het beste van het beste te bieden, maken we het betere vanzelfsprekend. Het is als met de triple cheeseburger. Die was zo gigantisch dat mensen de double-versie normaal gingen vinden.’

Oprechte ambassadeurs
‘Als het design klopt, de prijsstelling marktconform is en het vermarkten op de juiste manier gebeurt, word je ervoor beloond. Voor ons is ‘de juiste manier’: werken met loyale ambassadeurs. De nieuwe generatie gebruikers laat zich immers niet overtuigen door ronkende reclamecampagnes. Zij verlaten zich op oprechte reviews. En oprechte ambassadeurs die enthousiast en trots zijn vertellen over hun Acer.’

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Arnold Reyneveld

< Alle thema's