In 1999 start Theo Engels met zijn droom: een handelsonderneming waarmee klanten worden voorzien van alle grote (A-)merken consumentenelektronica en wit- en bruingoed. Het allereerste pakketje wordt vanuit zijn huis verstuurd. De woning werd al snel ingeruild voor een bedrijfspand op het industrieterrein in Schijndel. En sinds 2011 is het bedrijf gevestigd op De Brand in ‘s-Hertogenbosch, waar de dagelijkse inkoop, verkoop en distributie voor kleine en grote e-tailers en retailers in de Benelux worden gedaan. Na ruim 900.000 orders is het tijd voor de volgende stap: een uitbreiding met een nieuw logistiek centrum aan het Bossche Kievitsven. Vanaf dit najaar rollen de eerste pakketjes van de lopende band. ‘Dat er meer fysieke ruimte nodig is om de logistieke werkdruk op te vangen, bleek afgelopen zomer wel. Vanwege de hoge temperaturen was het aantal ventilatoren niet aan te slepen; de dozen werden soms letterlijk uit de handen van onze chauffeurs getrokken’, illustreert algemeen directeur Dick Engels.
Dozen schuiven+
Sinds het wegvallen van Theo vorig jaar staat de 37-jarige Dick aan het roer van Amacom. ‘Mijn vader is tot aan zijn laatste dag zeer betrokken gebleven bij het familiebedrijf, dat ik vanaf het begin mee heb mogen opbouwen. Van een kleine handelsonderneming is Amacom uitgegroeid naar ‘dozen schuiven+’, oftewel: we zijn een fulfilment partner voor onze klanten en leveranciers. Zo verzorgen we onder meer dropshipping, forecasting, voorraadmanagement, backoffice support en consulting. Daarnaast bieden we content distributie, zoals filmpjes en productinformatie en -omschrijvingen’, vertelt Dick. Deze plussen zijn volgens hem wat het bedrijf zo ‘amazing’ maakt: ‘Onze artikelen zijn weliswaar overal verkrijgbaar. En wellicht elders ook voordeliger. Maar met ons totaalplaatje maken we het verschil.’
Opvallende pakketjes
Hoewel Amacom een grote speler op de markt is, kennen de meeste consumenten het bedrijf niet van naam. ‘We faciliteren onze klanten volledig, zodat zij zich kunnen bezighouden met de promotie en marketing van hun bedrijf en de producten.’ Toch kun je de pakketjes vaak herkennen aan de kenmerkende paarse kleur, tenzij de omdoos van de klant is gebruikt. ‘Er is voor een opvallende kleur gekozen, zodat onze pakketjes makkelijk te herkennen zijn tussen alle witte dozen. Verder zijn onze verpakkingen neutraal.’ Ook de busjes van Amacom zijn voorzien van een paarse kleur. ‘We werken samen met vaste transportpartners. Vooral de special care producten bezorgen we zelf binnen 24 uur rechtstreeks aan de klant, (web)winkel of een centraal magazijn.’
Dromen komen uit
Een ander geheim achter het succes van Amacom is Quecom, het eigen online bestelen informatiesysteem. ‘Het is een verbindend platform in digitale fulfilment. Zowel medewerkers, klanten en leveranciers kunnen alles van A tot Z inzien. Ons magazijn is dat van iedereen; zo kunnen we transparant zaken doen en wordt inzicht geboden in de actuele productvoorraden’, legt Dick uit. De mogelijkheden van het systeem zijn volgens de directeur oneindig: ‘Van webshops en apps tot aan iedere denkbare koppeling met kassasystemen en de bekendste marktplaatsen. Techniek helpt ons meerwaarde te creëren voor onze (eind)klanten. Iedere dag ontwikkelen we verder; dromen komen uit, als je wakker blijft.’
Moderne consument
Door innovatief te blijven kan Amacom goed inspelen op de wensen van de moderne consument. ‘Diens customer journey begint veelal online. Toch wil de consument graag - zeker bij grotere uitgaven als tv’s - de artikelen graag in de winkel bekijken en kopen, zodat deze eenvoudig artikelen kan retourneren of er met een reparatieverzoek terechtkan. Echter zijn er in Nederland wel zo’n 800 verschillende soorten toestellen. Voor winkels is het onmogelijk om alles op voorraad te hebben; daarom zorgen we voor ruime, brede voorraden en een snelle levering bij de klant of de winkel.’ En dankzij de extra magazijnruimte, in totaal nu zo’n 20.000 m2, kan Amacom het productenassortiment nog verder verbreden. ‘Van oudsher is ons magazijn een snoepwinkel voor mannen; hier vind je de nieuwste OLED-tv’s en meest geavanceerde audioapparatuur. Maar we leveren ook steeds vaker artikelen uit de productcategorieën als persoonlijke verzorging, koken en klein huishoudelijk. En anno 2018 verkopen we zelfs producten aan kapsalons.’
Fysiek ontmoeten
Ondanks de sterke groei van het bedrijf, blijft persoonlijke service een belangrijk punt van aandacht. ‘We zijn nog altijd hetzelfde warme familiebedrijf zoals in onze beginjaren. Daarom doet Amacom bijvoorbeeld niet aan chatbots; je kunt rechtstreeks iemand mailen of bellen. En je bent van harte welkom om bij ons langs te komen’, zegt Dick. In het hoofdkantoor op De Brand wordt daartoe een Experience Centre ingericht, waar leveranciers, klanten, relaties en medewerkers samenkomen in de bistro, showrooms of flexplekken. ‘Zo kunnen ze elkaar zowel via onze online portal als fysiek ontmoeten. Hiermee voegen we een extra dimensie toe aan het nieuwe werken.’ Dick wil met de nieuwe stappen de droom van zijn vader verder verwezenlijken: ‘Helaas kan hij deze ontwikkelingen niet meer meemaken. Op zijn laatste dag vertelde ik hem mijn nieuwe plannen. Toen zei mijn vader: ‘Ga aan de slag jongen!’. De weg die we zijn ingegaan, voelt dan ook goed.’
Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Kees Bennema