In 1998 begon hij samen met zijn vrouw een agrarische verzendservice. Zeg maar een postorderbedrijf voor veehouders. Het bleek een gouden greep. Desondanks zag Agradi (Agrarisch direct) zich in 2006 geconfronteerd met rode cijfers. Hoewel Oskar vindt dat rode cijfers niet alleszeggend zijn - ‘Het gaat om de groei die je maakt’ - besloot hij het roer drastisch om te gooien.
Adieu catalogus
‘Dat jaar besloten we volledig online te gaan. Tot dan toe hadden we naast onze webshop een papieren catalogus. Maar een catalogus met prijzen is al verouderd zodra hij uitkomt. Je loopt altijd achter. Bovendien gaat hij maar een jaar mee. We haalden toen 20 procent van de omzet uit onze webshop en zagen een stijgende lijn wat dat betreft. Dus besloten we de papieren catalogus te laten vallen en alleen nog digitaal te werken. Het bleek de juiste keuze te zijn. Het jaar daarop zaten we weer in de zwarte cijfers. Vandaag bedienen we met 110 medewerkers meer dan 500.000 klanten.’
Kleine stapjes
‘Natuurlijk hield het risico’s in’, antwoordt de directeur. ‘Het gros van onze omzet haalden we nog uit de catalogus. Maar als ondernemer moet je risico’s durven nemen. Snel durven beslissen. Flexibel zijn. Soepel meebewegen. En geloven dat je iets opgelost krijgt als het niet meteen goed gaat. Daarom werken we volgens de Agile & Scrum methode. Want na zes maanden iets implementeren om te zien dat het niet goed werkt, betekent een hoop verspilde tijd en energie. Scrum houdt in dat je al doende kleine stapjes zet om succes te boeken. Do it & fix it. Verander en verbeter. Elke twee weken hebben we een Sprint. Die tweewekelijkse korte opleveringen maken het mogelijk snel aanpassingen aan onze website te doen. Daardoor kunnen we alert inspelen op de concurrentie, de wereld en de klant.’
Net een beetje anders
Ondernemers hebben volgens Oskar drie opties: go big, go niche or go home. Agradi kiest bewust voor de niche en hanteert daarbij de long tail strategie. ‘Bedrijven richten zich doorgaans op populaire producten. Maar in plaats van in dezelfde vijver te vissen als onze concurrenten, richten wij ons op producten die minder in een assortiment worden opgenomen. Niet-standaardproducten maken 80 procent van ons assortiment uit. Het is onze corebusiness’, meent Oskar. ‘Het gaat erom dat je het net een beetje anders doet dan de rest. Je moet opvallen. Dankzij onze webshop is de optelsom van de producten met een kleinere vraag, een interessante en lucratieve markt geworden.’
Juiste moment
‘We hebben een assortiment van 110.000 producten gericht op de agrarische sector en het buitenleven (met focus op de paardenbezitter). Met een dergelijk groot assortiment kun je uiteraard niet alles op voorraad hebben’, gaat hij verder. ‘De kunst is om de juiste voorraad op het juiste moment in huis te hebben. Wij garanderen onze klanten immers een snelle levering. Voor 21.00 uur besteld, betekent dat ze het product de volgende dag in huis hebben.’ ‘En dat is precies waar data-analyse van toegevoegde waarde kan zijn’, vult Gertjan Tienkamp, accountmanager Rabobank ’s-Hertogenbosch en Omstreken aan.
Slimme inzet
Gertjan is namens de bank betrokken bij het in mei opgerichte platform Driven by Data. Dit platform helpt mede met het MKB Data Lab, ondernemers groeien dankzij de slimme inzet van data. ‘Vaak hebben ondernemers een schat aan informatie in huis. Even vaak weten ze niet hoe ze die data kunnen benutten om verder te groeien’, stelt hij. ‘Het afgelopen jaar zijn we gestart met een pilot waarbij tien bedrijven samen met studenten en professionals van de Jheronimus Academy of Data Science (JADS) werken aan een afgebakend project met een korte doorlooptijd. Als Rabobank hebben we een grote portefeuille met mkb-bedrijven. Binnen die portefeuille zijn we gaan zoeken naar bedrijven die openstaan voor innovatie. Bedrijven die agile zijn. Zo kwamen we ook uit bij Agradi.’
Visualiseren
‘Als webshop beschikken we over heel veel data. We hebben zelf twee dataspecialisten in huis’, vertelt Oskar. ‘Toch kregen we een en ander niet voldoende gevisualiseerd. We hebben verschillende productgroepen zoals ruitersport, huisdieren, stal & erf en afrasteringen, maar wilden nog beter weten welke omzet door welke productgroep in welke periodes wordt gegenereerd. Een JADS-student heeft dit voor ons in kaart gebracht. Inmiddels is hij aan een tweede project begonnen. Hij gaat visualiseren hoe het weer en de weersvoorspelling invloed hebben op onze omzet en dus voorraad. Als het gaat vriezen, gaan bijvoorbeeld de drinkbakken in de stal sneller kapot en moeten we meer thermokabels in huis hebben. Die informatie, gekoppeld aan onze long tail strategie, moet resulteren in een optimaal beheer van onze voorraad. En daar zijn zowel onze leveranciers, onze klanten als ons bedrijf bij gebaat.’
Tekst: Gerda Beayens
Fotografie: Marloes Kemps