Van den Udenhout: Een andere mindset

Tien maanden lang werden negen accountmanagers getraind om zich een nieuwe rol eigen te maken. Traditionele denkpatronen verdwenen en maakten plaats voor een andere mindset. Verkopers werden consultants in mobiliteit. Experts in het aanbieden van totale mobiliteit voor de zakelijke klant.


Uitgave: Sept-Okt 2019
Thema’s: Automotive Autobedrijf Mobiliteit

‘De Huiskamer’ is laagdrempelig en uitnodigend. Klanten zitten te werken bij een kop koffie of lezen de krant. ‘Gezellig’ is het eerste wat bij je opkomt als je het glazen gebouw binnenloopt. Het prachtige pand is letterlijk en figuurlijk het verbindingsstuk tussen de Audi- en Volkswagen-showroom van Autobedrijf Van den Udenhout aan de Balkweg in ’s-Hertogenbosch. In deze bijzondere omgeving vertellen Marc Bollen, commercieel manager zakelijke mobiliteit en Freek Klijn, teamleider zakelijke mobiliteit over het nieuwe Business Center van de Nieuwe Dealer.

Drastische verandering
‘Is dit nog van deze tijd? Kunnen we niet beter alle kennis bundelen? Zorgen dat de klant slechts één aanspreekpunt heeft voor alle producten en diensten die wij leveren? Vorig jaar zijn we hierover serieus gaan nadenken. Tot dan toe hadden klanten te maken met verschillende contactpersonen. Elk met een eigen specialisme: fleetsales, leasing, e-bikes. Maar de vraag van de klant is drastisch veranderd. Vandaag denken bedrijven in totaaloplossingen. Ze hebben één mobiliteitsgedachte. Voorheen gingen ze voor de auto. Nu willen ze het hele palet van mobiliteitsdiensten en -mogelijkheden. Ze willen voor elke gebruiker mobiliteit op maat. Als dealer moeten we af van de gedachte ‘ik ga bij de klant een nieuwe auto neerzetten’. Ons doel moet zijn: ‘ik ga de klant helpen met zijn mobiliteit’. Met onze geconcentreerde adviesrol zijn we bij mijn weten de eerste in deze branche’, stelt Marc.

Niet bewust
‘We geven advies, maar de klant bepaalt uiteindelijk zelf wat hij wil. Vaak weet hij echter niet wat de mogelijkheden zijn. Het kan ook zijn dat hij een behoefte heeft waarvan hij zich (nog) niet bewust is. We laten zien wat zoal kan. We leggen nieuwe puzzelstukjes op tafel of leggen de bestaande op een nieuwe manier neer. Door te praten en kennis te delen, ontstaan nieuwe inzichten. Zo kom je tot totale mobiliteit. Grotere klanten met een wagenpark zijn al iets verder in dit denken. Juist voor zzp’ers en het mkb is onze adviserende rol van toegevoegde waarde’, betoogt Freek.

Stroomversnelling
‘Onze dienstverlening omvat zoveel meer dan het verkopen, huren of leasen van auto’s’, zegt Marc. ‘Er is bijvoorbeeld de mogelijkheid om met onze mobiliteitspas te werken. Met één pas kan alles. De klant kan ermee gebruikmaken van het OV, een OV-fiets huren op het station, de taxi betalen, een deelauto huren, tanken. Het grote voordeel voor bedrijven is dat ze zelf kunnen bepalen welke diensten of mogelijkheden ze activeren en welke onder het privégebruik van de gebruiker vallen. Ze krijgen één factuur, maar kunnen opteren voor split billing (privé versus zakelijk gebruik). Dat maakt een heldere budgettering mogelijk. ‘De laatste twee jaar is het gebruik van deze mobiliteitspas in een stroomversnelling geraakt’, vertelt Freek. ‘Vooral in de randstad en binnenstad van grote steden is hij helemaal ingeburgerd.’

Verrassende inzichten
‘Verder kan de klant ons ook inschakelen voor een scan van het wagenpark. Dat zorgt vaak voor verrassende inzichten: ‘Past die auto wel bij het doel dat de klant heeft? Past hij ook bij de gebruiker? Het is niet handig als je een medewerker die in een flat woont in een elektrische auto laat rijden. Opladen kan in dat geval een probleem zijn. En wat met de medewerker die drie dagen in de week op kantoor werkt en amper 10 km van het bedrijf woont? Is het echt nodig dat hij voltijds een auto van de zaak heeft? Is het niet effi ciënter om een e-bike op te nemen in zijn mobiliteitsoplossing? Ook de klant moet weg uit het vaste denkpatroon’, benadrukt Marc. ‘Als consultants in mobiliteit helpen we hem daarbij.’

Meer vitaliteit
Naast auto’s heeft Autobedrijf Van den Udenhout ook e-bikes van het Duitse merk Kalkhoff in het assortiment. ‘We zien dat steeds meer klanten overtuigd zijn van de voordelen van de e-bike. Een e-bike zorgt voor meer vitaliteit, is een duurzame invulling van de mobiliteitsbehoefte en is fiscaal aantrekkelijk. Vanaf 1 januari 2020 geldt overigens het gunstige fiscale regime van 7 procent bijtelling. De e-bike is bovendien interessant voor medewerkers die geen auto van de zaak hebben. Ze kunnen hem namelijk privé leasen voor een vast maandbedrag (inclusief verzekering, reparatie, onderhoud en pechhulp). Binnen het segment is Kalkhoff het neusje van de zalm. Je hebt de Duitse degelijkheid en kwaliteit gekoppeld aan technisch vernuft en design. De accu bijvoorbeeld is weggewerkt in het frame van de fiets en heeft een bijzonder hoge houdbaarheid. Ook wij gebruiken de e-bike als we geen afspraken buitenshuis hebben. En Kurt Verhees, directeur Van den Udenhout Groep, komt eveneens met de elektrische fiets naar kantoor als hij de deur niet uit hoeft. De e-bike is een onmisbaar onderdeel geworden van de totale mobiliteitsoplossing. En wij zijn de beste ambassadeurs’, lacht Marc.

‘De Huiskamer’ is het bruisende hart van Van den Udenhout aan de Balkweg 1 in ’s-Hertogenbosch. Je kunt er genieten van een ontbijt, lunch, tussendoortje of van een lekkere Bossche bol bij de koffie. Op de bovenverdieping is een mooie vergaderruimte. Klanten kunnen die al dan niet mét catering huren. Bij de Nieuwe Dealer kan alles.

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Arnold Reyneveld

< Alle thema's