‘We konden al langer het totaalplaatje bieden, maar door ruimtegebrek konden we het niet presenteren’, zegt Richard Versluis van Versluis Kantoorinrichters+. ‘Met deze nieuwe showroom - verdeeld over twee verdiepingen - kan dat wel. Klanten krijgen zo een beter eindbeeld van hoe hun kantoor er uit kan zien. De reacties tijdens de openhuisdagen afgelopen mei waren super. Iedereen was zeer enthousiast over wat er te zien was.’
Werkgeluk
‘De meeste indruk maakte alles wat we omtrent sfeer en beleving bieden. Het mag duidelijk zijn dat het traditionele kantoor - kast, stoel en bureau - uit de tijd is. Vandaag is het kantoor een werkomgeving waar je je prettig voelt. Sfeer en beleving bepalen het werkgeluk. Samen met ergonomie zijn het de pijlers waarop de moderne kantoorinrichting is gestoeld. De kunst is om de juiste balans te bewaren. Je ziet nogal wat bedrijven doorschieten in het nastreven van werkgeluk. Ergonomie moet echter altijd leidend zijn. Daarom zijn bureaustoelen en zit-sta-oplossingen het eerste wat je ziet als je ons Experience Center binnenloopt.’
Akoestiek
‘Een duidelijke ontwikkeling is de toenemende aandacht voor akoestiek op de werkplek. Geluidsoverdracht en -demping zijn een hot item. Dat heeft te maken met de open kantooropstelling. Open offices voeren al jarenlang de boventoon. Het is een prima werkomgeving. Zij het met één groot nadeel: je hebt geluidsoverlast. Enkel standaard scheidingswanden volstaan niet om dit tegen te gaan. We bieden alternatieve oplossingen zoals visuals. Dat zijn akoestische panelen met eigen fotoprint.’
Overlegcultuur
‘Een andere oplossing is de activiteit gerelateerde werkplekken. Er zijn stilteplekken, teamwerkplekken, overlegplekken. Elke functionaliteit vraagt om een andere akoestiek. Hier zie je bijvoorbeeld een geluiddempende werkoverlegplek’, zegt Richard terwijl hij een cabine toont die aan drie zijden gesloten is. Het blijkt een eigen ontwikkeling van Versluis Kantoorinrichters+ te zijn. De zachte, lichtgroene banken en lichte, houten tafel geven het geheel een warme uitstraling. Het scherm boven de tafel zorgt voor de zakelijke toon. ‘Deze cabines zijn erg in trek bij bedrijven met een sterke overlegcultuur. Denk aan verzekerings- of accountancybedrijven. De cabines worden volledig op maat gemaakt. Zowel qua aankleding als afmetingen. Maatwerk is immers onze standaard.’
Phone booth
Een eind verderop staat een moderne versie van een telefooncel. ‘De phone booth is een volledig afgesloten en geluiddichte cabine. Met een eigen toevoer van verse lucht, elektrificatie en verlichting. Met een extra stahulp is het de aangewezen plek om ongestoord te bellen of te werken. De cabine is makkelijk in een kantooromgeving te plaatsen. Het is een geluiddicht eiland in een drukke omgeving. Nee, het voelt niet claustrofobisch aan’, zegt Richard. ‘Je hebt aan twee zijden transparant, geluidsisolerend glas. Grotere varianten zijn de work en meeting booths.’
Win-win
Versluis Kantoorinrichters+ merkt aan alles dat de keuze voor een grote showroom de juiste was. ‘Waar wij vroeger vooral naar klanten toegingen, komen zij steeds meer naar ons toe. Hier kunnen ze volop inspiratie opdoen. Maar ze komen ook hierheen om te vergaderen of ongestoord te werken. We stellen hiervoor drie ruimtes ter beschikking. In die zin fungeren we als een satellietkantoor voor onze klanten. Niet alleen onze klanten, ook onze leveranciers zijn hier steeds vaker te vinden. Ze kunnen namelijk hun relaties laten zien hoe hun product deel uitmaakt van een reële kantooromgeving. Tegelijk zien die relaties wat Versluis Kantoorinrichters+ te bieden heeft. Het is dus zeer zeker een win-winsituatie’, beaamt Richard.
Wat los zit
Gevraagd naar de ontwikkelingen in het bedrijf antwoordt Richard: ‘We bieden het totaalplaatje. Daarom worden we steeds meer als totaaladviseurs gevraagd. Wat loszit (meubilair) doen we zelf. Wat vastzit (vloeren, wandbekleding, plafonds, verlichting) wordt door onze partners verzorgd. Samen zorgen we voor het eindbeeld. Voor onze klanten zijn wij daarbij het enige aanspreekpunt. We begeleiden en sturen het volledige project aan. Leggen een transparante calculatie van alle onderdelen voor. Onderhandelen desgewenst namens de klant met de andere betrokken partijen. Dat kan omdat we altijd onafhankelijk willen blijven.’
Ambitieus
Hoe ziet Richard de toekomst van het bedrijf? Welke ambities koestert hij? ‘We willen nog verder professionaliseren. Als onafhankelijke leverancier willen we onze importmerken - die we exclusief voor Nederland hebben - en onze eigen productontwikkeling verder uitbreiden. Daardoor zijn we voor elke organisatie maar zeker ook grote opdrachtgevers, de aangewezen partner. Wat niet wegneemt dat ook kleinere orders op onze volle aandacht kunnen rekenen. We blijven bij wijze van spreken even enthousiast naar Utrecht rijden om er één bureaustoel op proef te plaatsen. Daarnaast willen we ook op het vlak van onderhoud en reparatie verder groeien. Kortom, we willen voor de klant de ultieme one-stop-shop zijn als het gaat om kantoorinrichting.’
Versluis Kantoorinrichters+ organiseert halfjaarlijkse themadagen. De eerstvolgende vindt plaats eind oktober / begin november. Kijk op de website voor het thema.
Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Kees Bennema