Dotcombusiness: Wat druk van de ketel

‘Pas als je inzicht in de ambities, drijfveren en persoonlijkheden van je medewerkers hebt, krijg je overzicht. En vanaf dat moment heb je uitzicht op de toekomst’, meent Tonny van Hees van Matzzi.


Uitgave: Sept-Okt 2020
Thema’s: ICT ICT-ondersteuning

Organisatieadviesbureau Matzzi geeft individuen, organisaties en stakeholders grip op basis van inzicht en overzicht. ‘We creëren bewustwording van de voordelen van zelfontwikkeling, zelfontplooiing en zelfsturing. Hierbij ligt de focus op People - geen uitval door burnouts of verloop, Planet - zo min mogelijk afval en Profit - niet op basis van toeval, maar op basis van feiten’, legt Emile Thewissen van Mattzi uit. Volgens Tonny kun je met een goed plan van aanpak en een gemotiveerd team de toekomstbestendigheid van je bedrijf borgen. ‘Geluk kan op je pad komen als je de juiste weg inslaat. We zien echter veel ondernemers verdwalen door tijdrovende bijzaken, waardoor er een verkeerde focus ontstaat.’

Groeispurt

Dotcombusiness schakelde Matzzi in. Het IT-bedrijf maakt in korte tijd een flinke groeispurt door van 25 procent. ‘Ons team telt inmiddels vijftien mensen. Dat betekent dat ik samen met Luuk van den Berg minder operationeel bezig moet zijn en er meer dient te worden gemanaged’, vertelt Carolien Verkerk van Dotcombusiness. Luuk en Carolien blijven het aanspreekpunt voor klanten, maar gaan wel andere taken overdragen. ‘Dotcombusiness is klaar voor the next level; dat houdt dus ook een andere organisatiestructuur en taakverdeling in. Zo kan er bij ons wat druk van de ketel en ontstaat er een betere werk en privébalans. Daarnaast profiteren onze relaties van een team dat nóg meer betrokken is, snellere doorlooptijden en een kwaliteitsverbetering’, stelt Luuk.

Confronterend
Tonny en Emile hebben zelf een ondernemersachtergrond en kennen de valkuilen. ‘Dan is het prettig als een externe partij een frisse blikt werpt op jou en jouw organisatie’, stelt Tonny. De afgelopen maanden heeft Emile assessments en verdiepingsgesprekken gehouden onder alle medewerkers. ‘Welke talenten hebben zij, wat zijn hun mentale voorkeuren en wensen? Zo krijgen we een goed beeld wie er meer verantwoording wil en kan dragen of dat er mensen hiervoor moeten worden aangetrokken.’ Ook het management moest aan de assessments en verdiepingsgesprekken geloven. ‘Je krijgt een flinke spiegel voorgehouden. Je legt je ziel bloot, daarom vonden wij een goede onderlinge klik met Tonny en Emile een belangrijke voorwaarde om dit traject in te gaan. De gesprekken zijn soms best confronterend, maar ook noodzakelijk om de volgende stap te kunnen zetten’, zegt Luuk.

Waardevol
Er werd een gezamenlijk plan van aanpak opgesteld, waarop de medewerkers feedback konden geven. Carolien licht toe: ‘Zij zijn ons belangrijkste kapitaal; hun inbreng en ideeën zijn dan ook zeer waardevol.’ Ondanks de coronacrisis is er nog steeds een enorme krapte aan IT-personeel. Luuk: ‘Dankzij de huidige doorgroeimogelijkheden kunnen medewerkers zichzelf nog meer ontwikkelen bij ons. Hierdoor weten we ze beter te binden. We willen namelijk niet alleen een aantrekkelijke werkgever zijn, maar dat vooral ook blijven.’

Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Marjo van de Peppel

< Alle thema's