Toen Job twaalf jaar geleden ging werken voor Story MINI viel hij direct als een blok voor het iconische merk. ‘Ik wilde graag aan de slag voor een premium, maar ook toegankelijk merk. MINI is een stoere, gave en sympathieke auto zonder dikdoenerij. Net als Porsche of Landrover, heeft MINI een heritage die jong en oud tot de verbeelding spreekt. Onze klantenkring is dan ook zeer divers, maar heeft één overeenkomst: het enthousiasme waarmee de showroom wordt binnengestapt.’
Uitbreiding
Ook in coronatijd wordt de showroom nog steeds goed bezocht. ‘Mensen komen nog beter voorbereid en doelgericht binnen: vaak is de keuze voor MINI al gemaakt. Dan gaat het met name om een proefrit of een advies over de verschillende opties.’ Collega Zerbine Putkamer, die in september startte, kreeg midden in de coronahectiek een vast contract. Job is blij met haar versterking: ‘Omdat alle Europese fabrieken werden stilgezet en leveringen hierdoor tijdelijk uitgesteld, hadden we meer tijd om ons te richten op sales en het verstevigen van be- staande klantrelaties. We zagen dit echt als een kans! Ook onze werkplaats en service- balie zijn uitgebreid met specifieke MINI knowhow om de groei op te vangen.’
Rare gewaarwording
Job verwacht het beoogde jaartarget van 230 verkochte MINI’s ruimschoots te halen; de teller staat na een dik half jaar op 200. ‘Een rare gewaarwording in deze vreemde tijd, maar we zijn er als team enorm dankbaar voor. Eén van de redenen voor dit succes is de populariteit van private lease.’ Ook interessant voor de ondernemer; door private lease te gaan rijden en de onkosten zakelijk te declareren voorkom je de bijtelling. ‘Onlangs is MINI aangesloten bij het private lease-keurmerk, waardoor je op een schappelijke manier van het leasecontract af kunt komen, mocht jouw onderneming stoppen.’ Het populairste model in de private lease is de Countryman. ‘Ik verwacht nog een extra boost door de productupdate van deze SUV, die vanaf deze zomer verkrijgbaar is in nog meer kleuren, met Union Jack ledverlichting en een motor die minder CO2-uitstoot.’
Aantrekkelijk
Ook is er veel belangstelling voor de in maart gelanceerde MINI Electric (3-deurs), die 184 PK heeft, een actieradius van zo’n 234 km en qua uiterlijk identiek is aan het reguliere model met verbrandingsmotor. En met 8 procent bijtelling extra aantrekkelijk in de zakelijke aanschaf. Die zorgt ook zeker richting het einde van het jaar voor populariteit, omdat volgend jaar de bijtelling verhoogd wordt naar 12 procent. Job: ‘We hebben wellicht niet de grootste elektrische wagen of met de grootste actieradius, maar wel de leukste elektrische auto om in te rijden. En dat is zeker wat waard; een MINI staat niet alleen voor kwaliteit en schoonheid, maar zeker ook voor fun.’
Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Kees Bennema