‘At the Carwash’, zingt Rose Royce in dat markante dansnummer. En wie aan een carwash denkt, denkt al gauw aan ANAC Carwash dat aan de wieg heeft gestaan van de autowasserijbranche in Nederland. Nu, anno 2022, lukt het de onderneming nog steeds om haar klanten te blijven verbazen.
Tachtig jaar familiehistorie
Lex Peters begon in de jaren negentig met een wasstraat van dertig meter lang en vijf meter breed, maar zijn ouders startten al ruim tachtig jaar geleden de autowasserij. ‘In 1985 heb ik ANAC samen met twee broers van ze overgenomen’, vertelt de eigenaar. ‘Helaas is elf jaar geleden mijn oudste broer overleden. Zijn aandelen hebben we gekocht. Sinds vier jaar is ANAC van mij.’ Het familiebedrijf bood haar klanten door de jaren heen steeds grotere en mooiere wasstraten. Diensten werden uitgebreid, de capaciteit vergroot. ‘De beleving van de ouderwetse wasstraat is niet meer te vergelijken met die van nu’, zegt Cristel, CEO. ‘Bedrijven die toen niet hebben geïnvesteerd in innovatie zijn omgevallen, want de klant wil steeds meer. Op die behoefte weten wij altijd in te spelen.’
Draaiplateau
ANAC Carwash wast auto’s en reinigt auto’s van binnen. Vier van de in totaal veertien vestigingen in Nederland en België hebben er een tankstation bij zoals in Den Bosch. Deze vestiging zag zeventien jaar geleden het daglicht. Daar stonden toen vier hallen waarvan de helft door ANAC in gebruik werd genomen. Zeer recentelijk is de andere helft erbij betrokken. De totale grondoppervlakte telt nu 6.000 m2 met een hal van 80 bij 45 m2 . Nieuw op deze locatie is de innovatieve interieurbaan. ‘Het mooiste wat een klant kan ervaren, is zien dat een ander voor hem werkt’, merkt Lex op. ‘Terwijl medewerkers de auto van binnen schoonmaken, kunnen klanten alle handelingen volgen met een gratis kop koffi e erbij.’ Het draaiplateau met een diameter van twintig meter biedt ruimte voor zeven auto’s tegelijkertijd. Het principe is simpel: je rijdt je auto het plateau op dat driekwart ronddraait, kijkt als klant vanuit het hart van de carrousel relaxed toe en rijdt er nog geen kwartier later weer af. In een auto met een brandschoon en fris interieur.
Inspiratie door melkmachine
Inspiratie voor dit idee haalde Lex uit de agrarische sector en wel uit het onderstel van een ronddraaiende melkmachine voor koeien. Vervolgens combineerde hij dit met schoonmaakdiensten voor auto’s. Het concept had twee jaar voorbereiding nodig en verrees als eerste in Arnhem. Met succes. Lex heeft er onlangs patent op gekregen. ‘Ik geloof niet per se in dure materialen, wel in creativiteit’, zegt hij. ‘Oftewel in creatieftechnisch zijn met een wow-factor.’ ANAC Carwash staat bekend om haar laagdrempeligheid, snelheid, effi ciënte oplossingen en een hoge belevingsgraad. Al het schoonmaakwerk wordt professioneel uit handen genomen. Voor wie liever eigenhandig zijn auto wast, voor sommige klanten een ware passie, is er een doe-het-zelf wasstraat.
Creatieve brein en de kei
De kernwaarden van de organisatie liggen verankerd in het acroniem KIES: klantgericht, innovatief, eerlijk, samen. ‘We zijn een serviceverlenend bedrijf waar mensen zich welkom moeten voelen’, laat Cristel weten. ‘Gastvrijheid staat bij ons hoog in het vaandel. We bieden medewerkers trainingen en hebben onze eigen ANAC Academy.’ Lex is het creatieve brein van de organisatie, Cristel een kei in het managen van de dagelijkse gang van zaken en het empoweren van medewerkers. ‘We zijn doorlopend bezig om te veranderen, te verbouwen, te vergroten’, licht Lex toe. ‘Een bedrijf is als een roltrap. Beneden wil je niet wezen. Dus moet je altijd die stap naar boven maken door te blijven investeren en te weten wat de klant wil.’ Lessen horen erbij. Zo waren ze voorheen wereldkampioen brandjes blussen, maar zijn ze er nu op ingericht om branden te voorkomen. ‘Goed leidinggeven maakt veel verschil’, ontdekte Lex. ‘Die rol is Cristel op het lijf geschreven. Ik wilde zelf minder in ANAC en meer aan ANAC werken en leuke projecten uitdenken. De interieurbaan is daar één van. Vanuit rust ontstaan.’
Darwin
Naast de zojuist genoemde nieuwe diensten op De Herven, zijn er twee gloednieuwe wasstraten bijgekomen. Eentje voor personenwagens tot twee meter hoog, de andere voor busjes tot drie meter hoog. Denk o.a. aan verlengde en verhoogde sprinters; een categorie die meestal te groot is voor een normale wasstraat en te klein voor wasstraten voor vrachtwagens. Een imperial boven op het dak vormt bij dit bedrijf geen enkel probleem. Overal is aan gedacht, met klantbeleving als hoogste prioriteit. ‘Dat moet ook’, glimlacht Lex. ‘Wat vandaag gek is, is morgen saai. Je moet vooruitlopen op de verwachtingen en de customer journey op de voet volgen. Darwin zei het al. Het is niet de slimste of sterkste die overleeft, maar degene die zich het snelst weet aan te passen.’
TEKST: JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE: JULES VAN IPEREN