De onderneming beleefde een vliegende start. ‘Bedrijven zien steeds meer wat voor resultaten je kunt behalen met dit soort verbeterprogramma’s.’
Sporen verdiend
Mirjam verdiende haar sporen grotendeels in de industrie, maar inmiddels komen haar klanten uit allerlei sectoren: van bouw en distributie tot zorg en food. ‘Het besef is er dat niet alleen in fabrieken maar ook in kantooromgevingen veel te bereiken is als het gaat om het standaardiseren en optimaliseren van processen. Vanwege de huidige krapte op de arbeidsmarkt is de urgentie bovendien des te groter. Doordat het haast onmogelijk is om nieuwe arbeidskrachten te vinden, moet het werk veelal gedaan worden door de bestaande medewerkers. Daarmee wordt het nog belangrijker om zo efficiënt mogelijk te werken.’
Welke mix?
Lean, scrum, TPM… Het zijn allemaal termen van verbetermethodes die tegenwoordig veelvuldig worden uitgerold binnen bedrijven. ‘Vaak blijft het bij het trainen van mensen en implementeren van methodes. In onze visie moet je niet starten vanuit de methode maar vanuit het resultaat. De behoefte van het bedrijf is voor ons het beginpunt. Vervolgens kijken we met welke mix van verbetermethodes we het beste de gestelde doelen – of het nu gaat om het vergroten van de klanttevredenheid of het verhogen van de efficiency – kunnen realiseren.’
In hun kracht zetten
Bedrijven zijn soms jaren bezig met een verbetertraject. ‘Het is dan moeilijk om de motivatie erin te houden bij alle betrokkenen. Dat is de reden waarom wij meestal werken in korte cycli van drie maanden. In die periode ondersteunen we bedrijven en geven we alle handvatten die ze nodig hebben. We voegen op allerlei manieren waarde toe zodat bedrijven daarna zelfstandig kunnen doorpakken.’
TEKST: ASTRID BERKHOUT
FOTOGRAFIE: JULES VAN IPEREN