Arendje Verhuur: Met dit pand lanceren we de toekomst

‘We leveren spullekes’, zeggen Rogier Kuit (52), Bram Cobben (42) en Roderik Mutsaers (39) bescheiden. Ja ja, wacht maar tot je ze ziet, die spullekes van Arendje. Het assortiment is ongekend breed. Zaken doen gaat er op z’n Brabants. No nonsens. Niet lullen, maar poetsen. Zevenhonderd klapstoelen nodig morgen? Oké, komt voor elkaar!


Uitgave: Sept-Okt 2023
Thema’s: Evenementen Verhuur Verhuurbedrijf

Het einde is nabij voor Arendje in Waalwijk. Over twee weken neemt ze haar intrek in een pand op steenworp afstand van het Bossche stadion De Vliert. De medewerkers kijken er gretig naar uit. Wat heet, ze kunnen niet wachten. Puntjes op de i In 2017 zette het bedrijf al stappen met een compleet nieuwe huisstijl plus logo waarin de onmiskenbare vogel op illustratieve wijze de kroon spant. Afgelopen jaar werden de puntjes verder op de i gezet. Medewerkers dragen gave bedrijfsshirtjes en de bedrijfswagens hebben de juiste uitstraling. ‘Het klopt nu allemaal’, zegt de driekoppige directie enthousiast. ‘De professionalisering die we de afgelopen jaren hebben ingezet, krijgt zichtbaar vorm. Mensen herkennen ons op straat. Goh, jullie komen ook overal, zeggen ze. Met de aankomende verhuizing stappen we vlammend een nieuw begin in.’

 

Eigen transport

Arendje behoort tot de grootste spelers op het gebied van verhuur van materialen voor horeca, feesten en events. Van buffetten tot bestek. Van examentafels tot pop-up keukentjes. Van bier tot bierfusten. Arendje bestond vorig jaar maar liefst 40 jaar. Maar weinigen kunnen tippen aan haar professionaliteit, kwaliteit en enorme flexibiliteit. ‘Net belde een klant die vergeten was om 700 klapstoelen aan ons door te geven voor zijn event morgen’, laat Rogier weten. ‘Het is alle zeilen bijzetten, maar daar zijn we goed in.’ Arendje is actief in Nederland en België, schakelt snel en werkt met eigen transport, trailers en opleggers.

 

Strategie

De verhuizing vloeit niet alleen voort uit de behoefte aan een hedendaags pand, maar is duidelijk ook onderdeel van de strategie. ‘We willen onze kwaliteit vergroten en efficiënter gaan werken’, leggen de heren uit. ‘Het nieuwe pand leent zich daar uitstekend voor. We pakken fl ink door en zullen onze organisatie verder automatiseren en digitaliseren zodat alles nog meer op rolletjes loopt.’ De keuze voor de nieuwe locatie in het gezellige Rosmalen stemt hen louter positief. Het voormalig Karweigebouw beschikt over veel daglicht en heeft een groot bedrijventerrein waar Arendje veel voordeel uit kan halen. ‘We bevinden ons straks ook meer in de bewoonde wereld’, legt Bram uit die al 27 jaar bij Arendje werkzaam is en het bedrijf op z’n duimpje kent. ‘Dat brengt eveneens een frisse energie met zich mee.’

 

Seizoenen

De branche is een hectische, maar de eigenaren klagen niet. Goede mensen vinden en de stijgende kosten blijven wel een uitdaging. Een multinational maakt zijn producten duurder, maar een MKB-er moet die ergens doorberekenen. ‘De kosten in de event business zijn de afgelopen jaren geëxplodeerd’, weet Roderik, verantwoordelijk voor de financieel-administratieve kant. ‘Daarom zijn festivals en events ook zo enorm duur geworden. Een biertje kost soms wel meer dan vier euro. Organisaties moeten wel, ze hebben weinig keus.’ Arendje is gebonden aan seizoenen en piekt rond de zomer. Dankzij een mooie klantenkring weet ze ook het laagseizoen prima door te komen. Medewerkers van Arendje zijn hands on en hebben eigen expertises. Rogier: ‘Maar als het aan is, lopen we allemaal even hard. Dat is ook de manier om het te doen, anders red je het niet.’

 

Drive

Bram, Roderik en Rogier zijn ondernemend genoeg voor het volgende hoofdstuk in hun carrière. Voorop staat dat hard werken ook leuk moet zijn. Bram kwam als stagiaire bij Arendje binnen en maakte de eerste locatie in Drunen nog mee. Hij is supertrots op alle ontwikkelingen. ‘Mijn drive?’ reageert hij. ‘Een modern en effi ciënt bedrijf neerzetten dat nog lang meegaat.’ Roderik was ruim tien jaar werkzaam bij ESG. IT zit in zijn vezels, is gewoon zijn passie. ‘Ik sta te popelen om binnen de organisatie een effi ciënte werkomgeving te creëren’, zegt hij gedreven. Rogier die zich bezighoudt met de commerciële kant, is sinds zijn 15e al actief in de horeca. De veelzijdigheid binnen het vak heeft hem altijd getrokken: ‘Maar ook de glimlach op het gezicht van mensen als je ze blij kunt maken’, zegt hij.

 

Toekomst

Midden oktober verkassen maar liefst 120 trailers vol met ‘spullekes’ vanuit Waalwijk naar Rosmalen. De komende weken is het nog even focussen op de laatste loodjes hoogseizoen en op opruimen. Arendje heeft er al twee veilingen met materialen uit vervlogen tijden op zitten. Het oude pand gaat 1 november tegen de vlakte, geen steen blijft overeind. ‘We hebben er een geweldige tijd gehad, maar het is klaar’, sluiten de drie het interview af. ‘Samen met het hele team zijn we klaar voor de toekomst. Die gaat ons heel goed bevallen.’

 

TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN

< Alle thema's