Techone ondersteunt sterke communicatie-, managed IT- en beveiligingsbedrijven om hun potentieel te verwezenlijken. ‘Een partij die we goed kunnen gebruiken’, trapt Joris af, nu een jaar algemeen directeur van IRIS one en hier al acht jaar werkzaam. ‘IRIS one stuurde lang op netwerkbeheer en telecom en breidde de laatste jaren uit met IT. Maar als je zo hard blijft groeien in de IT, loop je het risico dat er een rem in je organisatie komt. Dat moment wilden we voor zijn.’
Gelijkgestemden
Daar kwam Techone om de hoek kijken dat een bedrijf aan de voorkant in haar waarde laat en het aan de achterkant versterkt door krachten te bundelen vanuit soortgelijke organisaties die complementair aan elkaar zijn of actief in een andere regio. Zo ziet zij voordelen in o.a. het opvangen van piekbelasting, continuïteit aan klanten, kennisoverdracht en een gezamenlijke inkoop. Maar liefst dertig labels vallen onder haar paraplu. ‘We kunnen nu met gelijkgestemde bedrijven sparren en samen problemen oplossen’, vult Jurjen aan, bijna drie jaar salesmanager bij IRIS one. ‘Kijk bijvoorbeeld naar onze securitydienstverlening. Die is uitgebreid met specialistische kennis vanuit de groep.’
Consultative selling
De omschakeling van een traditioneel telecombedrijf naar een totaaldienstverlener waar IT een onderdeel van is: dat is nogal wat. De twee werelden liggen naast elkaar, maar zijn inhoudelijk totaal verschillend. ‘We kunnen de klant nu veel breder bedienen’, gaat Jurjen verder. ‘Dit zit ’m vooral in processen en salestrajecten. De traditionele sales verandert steeds meer in consultative selling waarbij je een meer adviserende rol hebt in een traject dat langer duurt. Voorheen was je leverancier; nu ben je partner. Dit is de grootste slag die we intern hebben gemaakt. Door deze ontwikkelingen kunnen we een breder segment aan klanten bedienen. Maar een enkeling voelde de match niet meer, terwijl anderen juist heel bewust voor ons kiezen. Er zijn dan ook nog vele klanten die we al vanaf het eerste uur bedienen.’
Op de juiste plek
IRIS one is een totaalpartner op het gebied van ICT, die vijftien jaar geleden het levenslicht zag. Ze bedient mkb bedrijven met gemiddeld 25 tot 350 medewerkers. Zelf werkt ze met een team van vijftig toppers. ‘Het afgelopen jaar hebben we ervoor gezorgd dat onze specialisten op de juiste plek zitten’, vertellen beiden. ‘Trajecten met onze klanten verlopen nu nog prettiger. We bieden ze veel gerichte kennis. Niet alleen op het gebied van techniek, maar ook waar het om bedrijfsvoering binnen het mkb gaat. Vanuit onze expertise zijn we namelijk thuis in verschillende businesscases. Hierdoor vinden we al snel de aansluiting bij een potentiële klant in nieuwe trajecten.’
Up close en persoonlijk
IRIS one gelooft in persoonlijke aandacht. De branche laat aan de ene kant zogeheten papa- en mamabedrijven zien waarin het snel schakelen is, maar die bij veranderingen zoals personeelsverloop heel kwetsbaar zijn. Anderzijds zijn er grote jongens actief die hoofdzakelijk kijken naar de vorm van ICT-dienstverlening en niet of nauwelijks naar het werkplezier voor mensen. IRIS one zit daar precies tussenin. ‘We koesteren zowel professionaliteit als het persoonlijke. Onze mkb klanten zijn niet op zoek naar juridische boekwerken. Ze willen geholpen worden en samen met ons succesvol zijn. Naar elkaar luisteren en elkaar snappen, maakt dat je samen vooruitgaat.’
Kritisch op matches
IRIS one neemt niet zomaar alle klanten aan. Ze is kritisch met wie ze samenwerkt. Ze wil doen waar ze goed in is, die kennis en expertise delen waar de klant werkelijk iets aan heeft en niet anders. Klanten die goed met IRIS one matchen zijn moderne, dynamische bedrijven. Bedrijven met cloud first strategie, die een moderne werkomgeving nastreven en echt vooruit willen. De afgelopen jaren is vanuit de organisatie scherp gekeken naar de propositie; intern is de connectie opgezocht voor meer samenwerking en onderlinge versterking. ‘We hebben iedereen de kans gegeven om de vertaalslag samen met ons te maken’, zegt Joris. ‘Dit heeft nu geleid tot een gemotiveerde club die de allermooiste opdrachten binnenhaalt.’
Groeispurt
Er is veel veranderd bij IRIS one. Het bedrijf maakte een enorme groeispurt door. Medewerkers ervaren meer vrijheid en de mensen die er nu werken hebben daar bewust voor gekozen. ‘Wij kunnen niet voor hun motivatie zorgen, maar wel de randvoorwaarden scheppen om gemotiveerd te kunnen zijn en kijken waar iemand energie van krijgt’, stellen ze. ‘Zo is er op dit moment een medewerker van support die sales wil gaan doen. Als hij daar gelukkig van wordt, hey: waarom niet?’ Gelukkig zijn in wat je doet, vinden ze zelf ook belangrijk. Ze worden blij van alle verbeterslagen en het effect daarvan op medewerkers. ‘Het plezier dat zij in hun werk ervaren, krijgen we direct terug van onze klanten’, zeggen beiden tot slot. ‘Dan kun je alleen maar trots zijn.’
TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE KEES BENNEMA