Laten we beginnen bij wat ze níet doen, dan is dat alvast helder: bedrijf zoekt een accountmanager, zet een vacature uit en verwacht dat een perfecte, nieuwe collega zal verschijnen. Nou, dát dus niet! Wat wel? Komt-ie.
Klappen van de zweep
Het begint met de twee consultants die het klappen van de zweep kennen. ‘Zo werkt het in de praktijk vaak niet’, vertellen ze tijdens het interview vanaf hun sfeervolle binnentuin aan de voet van de Bossche Sint Jan. ‘Als je wil dat jouw mensen prettiger op hun plek zitten zodat ze het beste uit zichzelf kunnen halen en langer onderdeel van de organisatie blijven, is het verstandig om aan de voorkant te investeren in een duurzame match.’
Trek horizon naar je toe
Katiuscia of Martijn gaat met je in gesprek. De diepte in. Ze willen weten tegen welke thema’s je aanloopt in je huidige personeelsbestand en maken de vertaalslag naar de adviserende kant. Hun focus ligt op vragen als: welke organisatieontwikkeling verwacht je het komende jaar te maken? En ga je dat met de huidige mensen redden of is de kans aanwezig dat je in de toekomst moet groeien of veranderen? Ze maken meer dan eens mee dat een bedrijf zegt dat ze een medewerker die vertrekt, willen vervangen door iemand met exact hetzelfde profi el. Katiuscia: ‘Dat gaat dan over mensen die vaak lang in dienst zijn geweest. Maar: past dat profiel nog wel bij de nieuwe doelstellingen? Daar wordt in veel gevallen onvoldoende bij stilgestaan. Daarom gaan we eerst in gesprek. Waar sta je nu, wat is je stip op de horizon en welke kennis en kunde heb je nodig om die stip realiteit te maken?’
Bewezen succes
Sinvae richt zich op werving en selectie van personeel voor bijna alle branches in het (groot) mkb. Denk aan IT, logistiek, fi nance, marketing en commerciële rollen. Omdat ze uitblinkt in actieve sourcing is haar aanpak bewezen succesvol. Sinvae vloeide vorig jaar voort uit moederbedrijf en sourcingspecialist Cooble en heeft acht medewerkers. Haar kracht is duidelijk: de manier waaróp zij sourcen. Door een actieve en persoonlijke benadering worden juist de mensen die nog niet actief aan het solliciteren zijn in beweging gebracht. Het is dan ook niet de beste sollicitant, maar de juiste kandidaat waar zij zich op kunnen richten. ‘We zien recruitment als een ambacht en bieden toegang tot talent’, zegt Martijn. ‘We gaan serieus om met de klantvraag en met de kandidaat. Het resultaat is dat we bijna nooit een eenmalige opdracht voor een klant doen. Klanten nodigen ons ook echt uit om bij ze om de tafel te gaan zitten en met ze mee te denken. Dat maakt de relatie met hen extra waardevol. We nemen onze opdrachtgever mee in de zoektocht, waardoor er wederzijds respect en vertrouwen ontstaat. We zijn daarin bewust open en transparant. Daarmee laten we zien dat we voor een bestendige samenwerking gaan en niet voor de quick fix.’
Diversiteit en potentieel
Katiuscia haakt in: ‘Bedrijven zijn zich steeds meer bewust van het belang van diversiteit en het potentieel dat nieuw talent met zich meebrengt. Ze begrijpen dat het aantrekken van talent niet alleen draait om wat zij van de kandidaat vragen, maar ook om wat zij te bieden hebben. We kijken graag naar zij-instromers en talentvolle individuen die gemotiveerd zijn en goed passen binnen de bedrijfscultuur. Het draait niet altijd alleen om werkervaring, maar ook om de juiste mindset en motivatie.’ Sinvae brengt in kaart wat nodig is om bepaalde werkzaamheden goed uit te voeren. Sommige functie-eisen blijken na een goed gesprek toch niet zo relevant te zijn. Denk bijvoorbeeld aan een situatie waar een fulltime beschikbaarheid een must is, terwijl er in de desbetreffende beroepsgroep juist veel parttimers beschikbaar zijn.
Verloop altijd voorkomen
Door de huidige arbeidskrapte is bij veel organisaties het eigen team niet compleet. De bedrijfsdoelen worden daardoor vaak niet behaald en dat is een commercieel verlies. ‘Sterker nog’, zeggen de twee, ‘Op het moment dat je met drie man zit terwijl er werk voor vijf is, creëer je een werkklimaat dat je juist niet wil. Dit kan leiden tot verloop van personeel en dat wil je als bedrijf altijd voorkomen.’
Die Brabantse ondernemers
Katiuscia staat bij Regio Business bekend als de dame die anderhalf uur in de auto zit om naar de BOB Borrels te komen. ‘Die wil ik niet missen’, glimlacht ze. ‘Het maakt daar namelijk niet uit wie je bent en wat je doet, je wordt altijd hartelijk ontvangen en je hoort erbij.’ ‘Brabantse ondernemers zijn uniek’, zegt Martijn, woonachtig in Breda. ‘Zij bezitten de ideale mindset van een informeel gesprek en tegelijkertijd inhoudelijk sterk zijn. Dat gaat vaak vloeiend in elkaar over, daar is niets gekunsteld aan. Wij zeggen tegen ze: Let’s meet!’
TEKST RAQUEL MOURIK
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN