CEKA Nederland: Ik voel het gewoon zo

Toen Olof van der Heijden twee jaar geleden CEKA Nederland volledig overnam, lag het plan voor 2021 al klaar. Nog eventjes en al zijn doelen zijn gerealiseerd. De ondernemer pakte vanaf dag één flink door. Van het van oudsher strak georganiseerde bedrijf is intussen weinig meer over. ‘De volgende stap is de continuïteit van het bedrijf. Het is heel simpel, ik ben nu 53. Straks moeten anderen het gaan doen.’


Uitgave: Jan-Feb 2021
Thema’s: Interieur Interieurbouw

‘CEKA Nederland was voorheen alleen een kantoorinrichter, maar omdat ik in de branche ook veel ervaring had opgedaan in andere sectoren, richten wij ons naast kantoren tevens op zorg en onderwijs’, vertelt Olof. ‘Dat heeft ons geen windeieren gelegd. Ook ben ik superblij met onze twee nieuwe buitendienstmedewerkers. Zij zijn niet alleen kundig, maar ze bezitten ook communicatieve vaardigheden. Onze kracht zit namelijk in het bieden van advies. Dat staat voorop. Geld verdienen is stap twee.’ Helder uit wat voor hout deze ondernemer gesneden is. De website liegt er bovendien ook niet om: de term directeur is nergens te vinden. Wel een overzicht met foto’s van het hele team. Daartussen presenteert Olof zich als ‘aanvoerder van het team’. Bescheiden? Nogal. Want ondertussen is hij wel mooi de man die in korte tijd het bedrijf volledig overnam, vakidioten wist te vinden en er een hele andere twist aan gaf. ‘Lef? Nee, gewoon doen waar je in gelooft’, reageert hij nuchter. Olof ten voeten uit. Iemand wiens motto luidt: keep it stupid simple. ‘Oftewel, met z’n tienen met de voetjes op de grond en gáán’, licht hij gedreven toe. ‘Verder kijken dan bedachte managementprincipes. Je hart laten spreken. Ondernemen, ik heb het inderdaad niet uit een boekje. Ik voel het gewoon zo.’

Eigenwijs
CEKA Nederland, designinrichter op maat, zat jarenlang in een traditioneel kantoorpand in Raamsdonkveer. Niet meer van deze tijd, vond de nieuwe eigenaar destijds en hij verhuisde een half jaar geleden naar bedrijventerrein De Wijsterd in Oosterhout. Olofs visie op de functie van een showroom was minstens zo eigenwijs. ‘Die wilde ik conceptmatig aan klanten kunnen tonen’, zegt hij. ‘Ze moeten een interieur aan den lijve kunnen ervaren. Alles wat je hier ziet is te koop, ook de tafel waaraan we nu zitten.’ De smaakvol ingerichte showroom annex werkplek van 400 m2 heeft onder andere een aanland- en werkplek, een presentatiehoek en een akoestisch lab. Vanaf het moment dat Olof deze ruimte betrad, zag hij dit resultaat al voor zich. Samen met een van zijn medewerkers maakte hij het ontwerp en liet hij dit vervolgens tot in de puntjes uitvoeren. Ook de cultuur werd aan een grondige verandering onderworpen. Geen top down management meer, maar een horizontaal bedrijf op weg naar een zelfsturend team. ‘Een mooi voorbeeld was de inrichting van het gemeentehuis in Geertruidenberg’, vertelt Olof enthousiast. ‘Ik zie de burgemeester nog binnenkomen, samen met onze medewerker. Zij werd door haar geweldig goed geadviseerd en begeleid. Dan ben je trots. Geld verdienen is het resultaat van hoe je bezig bent.’

Clubhuis
Olof heeft een heel gevarieerde achtergrond. Hij studeerde agogisch werk, maar tijdens het solliciteren naar een baan vond men hem nog te piep om te werken met jeugddelinquenten. Dus ging hij werken. In een supermarkt, bij een autobedrijf. Anderhalf jaar later bij een kantoorinrichter uit Etten-Leur waar hij zestien jaar lang veel leerde. Vervolgens richtte hij zich op de uitdaging zorgprojecten bij een zorgmeubilair-bedrijf. Maar bij Aarts & Co in Tilburg kreeg hij voor het eerst te maken met het conceptmatig inrichten. ‘Mooi bedrijf, superveel geleerd, maar ik voelde de behoefte om voor mezelf te gaan. Ik nam ontslag zonder dat ik concreet wist hoe verder. Totdat ik in 2017 benaderd werd door de voormalige eigenaar van CEKA Nederland. Of ik interesse had in zijn bedrijf.’ Dat had hij. Olof kocht voor 50 procent aandelen en zou CEKA in vijf jaar helemaal overnemen. Vijf jaar werd er door verschil in visie één. Het conceptmatig inrichten is sindsdien Olofs passie: ‘De kantoormarkt is aan het veranderen. Het traditionele kantoor wordt in de nabije toekomst een soort clubhuis, een plek waar je elkaar ontmoet en je cultuur uitdraagt. Zie het als de huiskamer van je bedrijf. Daar gaan we de komende jaren op inzetten.’

Teruggefloten
Een zelfstandig team in een dynamisch bedrijf. Olof is hard op weg om deze droom te verwezenlijken. ‘Makkelijk is het niet, je denkt toch altijd dat je het zelf beter weet’, zegt de ondernemer eerlijk. ‘Maar laatst kwam de ARBO Unie met de vraag of we voor 750 mensen thuisplekken konden realiseren, op voorwaarde dat dat inclusief een website was waarop mensen zelf konden bestellen. Hadden we nog nooit gedaan, maar in twee weken lanceerden we die. Als we dit kunnen, kunnen we dit vaker doen, dacht ik. Waarop de meiden zeiden: néé, we zijn geen webshop! Schoenmaker blijf bij je leest dus. Ik ben teruggefloten door mijn eigen mensen. Mensen met de focus op de juiste plek. Kijk, zó trots ben ik dus.’ 

Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's