Appkuns: Bedrijven in de branche gunnen elkaar weinig

Appkuns blijft Appkuns, maar wist jij dat dit bedrijf ook slimme productontwikkelaars in huis heeft? Studio Appkuns denkt al vanaf de tekentafel met de klant mee. Deze tweede tak van sport biedt nieuwe kansen. ‘We zetten een mooie stap richting de toekomst’, zeggen Corné van Baal (51) en Frank Giesen (53). ‘Met meer ruimte voor onze mensen en extra maatwerk voor onze klanten.’


Uitgave: Jan-Feb 2023
Thema’s: Maakindustrie Made in Brabant Kunststoffen

‘We zagen veel projecten voorbij komen waarbij we als developers soms net te laat werden ingeschakeld’, legt Frank uit, manager Design & Engineering. ‘Het design van manufacturing, assembly en productie deden we al, maar nu kunnen we ontwerpfouten voorkomen doordat je samen met de klant al vroeg om de tafel bij Studio Appkuns zit.’ Een hele goede zet van Appkuns. Door werkzaamheden los te koppelen, kunnen medewerkers louter doen waar ze goed in zijn. ‘Er is inderdaad meer focus en minder ruis’, reageert Corné, directeur-eigenaar tevreden. ‘Deze nieuwe structuur zet onze expertise bovendien beter op de kaart.’

Relaties bouwen met elkaar

Appkuns richt zich op het ontwerpen en spuitgieten van kunststofproducten en onderdelen voor de medische industrie, verpakkingsbranche en industrie. Realiseren wat de klant voor zich ziet. Daar blinkt dit familiebedrijf, in 1978 door wijlen vader Van Baal opgericht, in uit. Corné: ‘We gaan niet snel iets uit de weg, vinden altijd wel een oplossing binnen onze samenwerking met klanten en partners.’ Corné gelooft in relaties die op vertrouwen gebaseerd zijn. Niet ‘eenzijdig van de ander profi teren en dan wegwezen’, zoals hij zelf al eens ervaren heeft. ‘Bedrijven in de branche gunnen elkaar weinig omdat ze teveel geld willen verdienen’, ervaart hij. ‘Als je samenwerkt, moet je delen, anders kun je niet vermenigvuldigen. Dat laatste is sowieso belangrijk wanneer volumes gaan tellen.’

Pet moet op de fles

Naast investeren in de toekomst en mooie samenwerkingen is er nog een andere speerpunt binnen Appkuns: duurzaamheid. Kunststof mag dan wel een slechte naam hebben, maar het gaat heel lang mee. ‘Daar moet je als producent juist je voordeel uit halen’, vinden beiden. ‘Dus geen wegwerpartikelen zoals petfl essen maken. De oceaan ligt er vol mee. Niemand wil meer tegen die plastic soep aankijken.’

TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE KEES BENNEMA

< Alle thema's