Florentine en Tim Ouborg van Princess Traveller & The Bourgini Company: Op wereldreis naar het hoogst haalbare

‘We zijn niet klaargestoomd voor het ondernemerschap, al ging het bij ons thuis wel vaak over het bedrijf van onze vader’, vertelt Tim Ouborg (36). Met zijn zussen Florentine (35) en Nikki (31) is hij eigenaar van Princess Traveller, Princess Sportsgear en The Bourgini Company. De pandemie en de burn-out van Tim stonden aan de wieg van productontwikkeling en een nieuwe focus


Uitgave: Jan-Feb 2023
Thema’s: Ondernemen met visie Ondernemen Retail

Het bedrijf van vader Aad Ouborg vormt een rode draad in hun leven. In 1994 richt hij Princess Household Appliances op, verkoopt over de hele wereld huishoudelijke en beautyproducten tot hij het bedrijf in 2009 verkoopt. De naam Princess behoudt hij voor andere categorieën, zoals Sport, Travel en Hotels. Tim: ‘Als kinderen waren we regelmatig aanwezig bij events, gaven bijvoorbeeld speeches voor honderden mensen. Mijn zus Nikki is zelfs een keer door Hans Klok uit een helikopter getoverd. Gepusht om het bedrijf over te nemen, zijn we nooit.’ Florentine: ‘Ik had niet per se de ambitie om ondernemer te worden, het is zo gelopen’ Ze kiezen er dan ook bewust voor om Princess Household Appliances niet over te nemen. ‘Wij dachten als we de capaciteiten zouden bezitten, dat we op een later moment ook zelf een bedrijf zouden kunnen starten.’

Al ‘t goede in drieën

In 2011 komt de naam Princess Sport vrij en vraagt Aad of Tim daar iets mee wil doen. Tim verandert de naam in Princess Sportsgear dat sticks, schoenen, tassen en accessoires voor hockeyers maakt. Dat loopt al snel zo goed dat hij hulp nodig heeft. ‘Dus vroeg ik mijn zus Florentine of ze tijdelijk wilde helpen.’ Florentine gaat nooit meer weg. Broer en zus gaan op zoek naar een product wat iedereen nodig heeft. Ze starten Princess Traveller voor de productie van koffers en reistassen. Al snel rolt ook zus Nikki in het bedrijf na het opzetten van een succesvol studieproject. Enkele Nederlandse retailers plaatsen orders dus besluiten ze het studieproject om te zetten in een echt bedrijf. The Bourgini Company, merk voor huishoudelijke apparaten, ziet in 2014 het levenslicht.

Schuddend op grondvesten

Dan raakt Tim, eind 2018, overwerkt. Zijn burn-out schudt hem en het bedrijf door elkaar. ‘Ik werkte altijd, ook ’s avonds en in weekends. Door het succes van onze vader lagen wij onder een vergrootglas en waren de verwachtingen hoog.’ Florentine: ‘Toen Tim niet kon werken, verdeelden Nikki en ik zijn taken. Ineens was ik geen tweede stuurman meer, een rol die me verrassend goed beviel. Het was aanpoten.’ Dan slaat niet lang daarna in 2020 Corona 60 procent van de omzet van Princess Traveller weg. Florentine: ‘Ineens hadden we tijd voor bezinning én productontwikkeling. Om de week gingen we met alle collega’s aan tafel om te sparren over welke productcategorieën buiten koffers nog wél goed liepen, zodat we hierin konden uitbreiden. Fitnessartikelen voor thuis en fi etskoffers bleken succesvol. Ook hebben we uiteraard onze kosten verlaagd en de structuren binnen het bedrijf geoptimaliseerd. Het was geen fi jne periode, maar we zijn er supersterk uitgekomen.’

Nadat de rook optrekt

Tim keert na enige tijd terug. ‘Als ik onrustgevoelens krijg, zet ik meteen een stap terug. Na een drukke periode, zorg ik dat ik voldoende thuis ben met mijn gezin en ontspan ik. Ik voel me beter dan ooit. Omdat ik nu ook meer dan ooit de rol heb die mij ligt.’ Onderneemt zijn zus ook anders? Florentine: ‘Ik heb altijd al goed mijn grenzen kunnen bewaken. Dat zorgt voor een prima balans tussen werk en privé.’ Tim houdt zich nu bezig met sales, het vinden van nieuwe kansen, visie, strategie en duurzaamheid. ‘Ik ben voor een deel uit de dagelijkse operatie, heb een vrijere rol en dat geeft me de ruimte om creatief te zijn.’ Florentine: ‘Nikki is organisatorisch en procesmatig sterk. Ik focus meer op de korte termijn, het fi nanciële deel en de operatie. Deze verdeling werkt goed.’

Brabants en spraakmakend

Hoe omschrijven ze de essentie van hun visie en ondernemerschap? Tim: ‘Innovatie, betaalbare kwaliteit en spraakmakende marketing en partnerships. Zo zijn we bijvoorbeeld offi cial travelgear partner van NOC*NSF en reizen alle Olympische en Paralympische atleten met onze koffers.’ Brabantse gezelligheid is een ander vast onderdeel van hoe ze zaken doen. ‘Ondernemen is entertainen, dat hebben we meegekregen van onze ‘Aadviseur’. Dus nemen wij een kok mee naar beurzen, zorgen we voor muziek en gezelligheid en organiseren we uitjes voor samenwerkingspartners en ons team. We zijn een grote, hechte familie.’

De ultieme zingeving

Hun innovativiteit tonen ze met een rij unieke koffers in de showroom achter het kantoor. Tim somt op: ‘Daar staat een koffer met een ingebouwde telefoonoplader, hier een koffer met een bekerhouder en we waren de eersten met een koffer met een ingebouwde weegschaal, die staat daar.’ Hun ultieme doel? ‘Het groenste koffermerk van de wereld worden.’ Florentine: ‘De reismarkt is door vliegen niet heel duurzaam, maar wij kunnen wel een bijdrage leveren door onze koffers zo duurzaam mogelijk te maken.’ Tim: ‘Sinds kort werken we samen met Waste Free Oceans, dat oude visnetten inzamelt. Daar worden korrels van gemaakt waar wij een trolleysysteem, handvatten en wieltjes van maken.’ Ook zijn ze partner van Plastic Soup Foundation. Florentine: ‘We zijn er nog lang niet, maar de stip aan de horizon is gezet, waardoor we steeds meer duurzame keuzes kunnen maken. En daardoor heerst er een nieuw soort trots en zingeving in het bedrijf.’ 

TEKST SARA TERBURG
FOTOGRAFIE KEES BENNEMA

< Alle thema's